  • 1. Data: 2008-11-26 21:32:39
    Temat: zaległości dla ZUS a US -windykacja-Pytanie
    Od: "lex" <w...@v...pl>

    Witam !
    Ojciec mój prowadził DG i zamknął ją kilka lat temu ze sporym zobowiązaniem
    w stosunku do ZUS. Obecnie pracuje za granica / nie wiem gdzie bo nie
    utrzymujemy kontaktów / a ja również jestem pracującym za granica .Dzwoni do
    mnie pracownik US / na nr. polski komórkowy/ i domaga się bym uregulował te
    zaległości. W związku z tym mam kilka pytań :
    1 Czy zobowiązania finansowe wobec Skarbu Państwa obciążają w jakiś sposób
    dzieci / poza masą spadkową / ?
    2 Po jakim czasie i czy w ogóle ulegają one przedawnieniu i jakie warunki
    muszą być spełnione bo to nastąpiło ?
    3 Jakie instumenty może uruchomic US / dlaczego US zajmuje sie windykacja a
    nie ZUS ?/ by " namierzyć ojca / pracuje chyba w EU / by zciągnąć
    należności za granicą / jeżeli w ogóle ojciec pracuje legalnie /gdyż w
    Polsce ojciec nie jest właścicielem żadnej nieruchomości ?
    4.Zakładając , że pracuje legalnie to czy może mu zająć / jeżeli w ogóle
    może / pobory i w jakim procencie ?

    Dziękuję z góry za wyjaśnienia Andrzej S.

  • 2. Data: 2008-11-27 01:02:58
    Temat: Re: zaległości dla ZUS a US -windykacja-Pytanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Nov 2008, lex wrote:

    > Witam !
    > Ojciec mój prowadził DG i zamknął ją kilka lat temu ze sporym zobowiązaniem
    > w stosunku do ZUS.
    [...]
    > zaległości. W związku z tym mam kilka pytań :
    > 1 Czy zobowiązania finansowe wobec Skarbu Państwa obciążają w jakiś sposób
    > dzieci / poza masą spadkową / ?

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    +++
    Art. 111
    § 1. Członek rodziny podatnika odpowiada całym swoim majštkiem
    solidarnie z podatnikiem prowadzšcym działalnoœć gospodarczš
    za zaległoœci podatkowe wynikajšce z tej działalnoœci i powstałe
    w okresie, w którym stale współdziałał z podatnikiem w jej
    wykonywaniu, osišgajšc korzyœci z prowadzonej przez niego działalnoœci.

    § 2. Odpowiedzialnoœć, o której mowa w § 1, nie dotyczy osób, które
    w okresie stałego współdziałania z podatnikiem były osobami, wobec
    których na podatniku cišżył obowišzek alimentacyjny - w zakresie
    wynikajšcym z obowišzku alimentacyjnego.
    ---

    Czyli normalne żywienie dziecka, zapewnienie mu nauki i inne takie
    raczej się "nie łapią". Ale jak dziecko dostało samochód albo
    cóś w tym stylu to IMVHO jak najbardziej (nie jestem doradcą,
    ale takie cóś raczej pod "osiąganie korzyści" chyba dało by
    się podciągnąć).

    pzdr, Gotfryd