  • 1. Data: 2007-07-17 05:19:05
    Temat: zatrudnienie pracownika - gdzie i co zgłosić ?
    Od: "Kuba" <q...@w...pl>

    Witajcie mam kilka pytań bo po raz pierwszy zatrudniam pracownika
    Gdzie to trzeba zgłosić ?
    1.Wiem że w Zusie na druku Zua i ponoć w Pipie, czy tak, czy w US także ?
    2.Czy jeśli dotychczas osoba ta była zgłoszona w "pośredniaku" to ja ich musze o
    tym powiadomić czy osobiście obecny juz mój pracownik ?
    3.Widziałem jakiś formularz Pit2 czy wypełnienie tegoż także należy do moich
    obowiązków ?
    4.Czy w US składa się za pracownika lub pracownik osobiście jakieś formularze
    zgłoszeniowe ?
    5. Czy do US składam miesięczne formularze zaliczkowe za pracownika ( jakie? ) ?
    6.Czy za pracownika ja płacę jego zaliczki na podatek dochodowy i czy robi się
    to co miesiąc czy na koniec roku

    pozdrawiam i dzięki z góry za odpowiedzi
    Kuba

  • 2. Data: 2007-07-17 17:52:49
    Temat: Re: zatrudnienie pracownika - gdzie i co zgłosić ?
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 17 Jul 2007 07:19:05 +0200, Kuba napisał(a):

    > Witajcie mam kilka pytań bo po raz pierwszy zatrudniam pracownika

    Hej :)

    > Gdzie to trzeba zgłosić ?
    > 1.Wiem że w Zusie na druku Zua i ponoć w Pipie, czy tak, czy w US także ?

    ZUS - ZUA słusznie

    w PIP - druk zgłoszenia pracodawcy też słusznie

    w US zgłaszasz pracownika tylko i wyłącznie wtedy, gdy płacisz podatek
    zryczałtowany w formie karty podatkowej

    Dodatkowo, jeśli DG prowadzisz w formie np. SC, trzeba złożyć oświadczenie
    o tym, kto odpowiada za odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy od osób
    zatrudnionych w Twojej firmie. Jeśli to działalność jednoosobowa, nic o tym
    pisać nie musisz.

    > 2.Czy jeśli dotychczas osoba ta była zgłoszona w "pośredniaku" to ja ich musze o
    > tym powiadomić czy osobiście obecny juz mój pracownik ?

    I Ty i pracownik - w terminie 7 dni. Warto o tym nie zapomnieć, bo bywa
    karane.

    > 3.Widziałem jakiś formularz Pit2 czy wypełnienie tegoż także należy do moich
    > obowiązków ?

    Do obowiązków pracownika, Ty musisz mu tylko ten druk przedłożyć do
    wypełnienia. Potrzebny jest do tego, abyś mógł potrącać z zaliczki na
    pod.doch. kwotę ulgi podatkowej.
    Dobrze by było, żeby pracownik przeczytał ten druk przed wypełnieniem, bo
    może się okazać, że nie może go podpisać... ;)

    > 4.Czy w US składa się za pracownika lub pracownik osobiście jakieś formularze
    > zgłoszeniowe ?

    Jeśli pracownik nie posiada nr NIP, powinien za Twoim pośrednictwem złożyć
    w US druk NIP 3, na którym i Ty przybijasz stempelek, jeśli go posiadasz.

    > 5. Czy do US składam miesięczne formularze zaliczkowe za pracownika ( jakie? ) ?

    Już nie. To do końca ubiegłego roku. Teraz tylko za cały rok zbiorcza
    deklaracja na zaliczki za pracowników.

    > 6.Czy za pracownika ja płacę jego zaliczki na podatek dochodowy i czy robi się
    > to co miesiąc czy na koniec roku

    Ty przekazujesz jego zaliczki do 20-go każdego następnego miesiąca za
    miesiąc ubiegły w zaokrągleniu do pełnych złotych. I niekoniecznie co
    miesiąc, bo to uzależnione jest od tego, czy co miesiąc wypłacisz mu
    wynagrodzenie...
    Jeśli zamiast ostatniego lipca, pracownik dostanie kasę 1 sierpnia, podatek
    do zapłącenia przechodzi na termin 20-go września.

    > pozdrawiam i dzięki z góry za odpowiedzi

    bardzo proszę :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2007-07-18 06:29:46
    Od: Basia <B...@g...com>

    On 17 Lip, 07:19, "Kuba" <q...@w...pl> wrote:
    > Witajcie mam kilka pytań bo po raz pierwszy zatrudniam pracownika
    > Gdzie to trzeba zgłosić ?
    > 1.Wiem że w Zusie na druku Zua i ponoć w Pipie, czy tak, czy w US także ?

    W US nie jedynie pozniej orpowadzasz podatek a po koncu roku PIt-4R i
    PIT 11

    > 2.Czy jeśli dotychczas osoba ta była zgłoszona w "pośredniaku" to ja ich musze o
    > tym powiadomić czy osobiście obecny juz mój pracownik ?

    Moze twoj pracownik.

    > 3.Widziałem jakiś formularz Pit2 czy wypełnienie tegoż także należy do moich
    > obowiązków ?

    PIT--2 sluzy informacji odnosnie podatku od osob fizycznych
    pobieranego z wyplaty. Musi znalesc sie w aktach osobowych

    > 4.Czy w US składa się za pracownika lub pracownik osobiście jakieś formularze
    > zgłoszeniowe ?

    Nie ma zadnego druku i bowiazaku.

    > 5. Czy do US składam miesięczne formularze zaliczkowe za pracownika ( jakie? ) ?

    W zeszlym roku by PIT-4 teraz odprowadzasz podatek miesiecznie pozniej
    roczny PIT-4R

    > 6.Czy za pracownika ja płacę jego zaliczki na podatek dochodowy i czy robi się
    > to co miesiąc czy na koniec roku

    jw.

    Barbara

  • 4. Data: 2007-08-04 06:09:17
    Od: "glang" <g...@o...pl>

    > Witajcie mam kilka pytań bo po raz pierwszy zatrudniam pracownika

    jeśli możesz nie rób tego. zaproponuj mu założenie działalności, robienie
    księgowości itp.
    daj mu za to trochę wiecej kasy którą zaoszczędzisz na ZUSach i innych
    instytucjach, nic na tym nie zyskaj ale zatrudnianie pracownika w
    dzisiejszych czasach nie jest wskazane :))
    pzdr
    GL