  • 1. Data: 2008-02-05 18:29:49
    Temat: zmiana zasad ogolnych na VAT
    Od: "Tomasz Gębala" <l...@p...onet.pl>

    od 1 lutego zaczalem dzialalnosc gosp. osoby fizycznej. Podstawowy profil to
    drobne uslugi transportowe, usługi kurierskie

    Jako sposób rozliczenia wybralem zasady ogolne i takie oswiadczenie zlozylem
    w US. Nie wystawialem jak dotad rachunku za uslugi i teraz zorientowalem
    sie, ze bardziej oplacalne byloby rozliczanie sie jako VATowiec.

    Czy jesli jeszcze nie zaczalem wystawiac rachunkow mam mozliwosc zmiany
    wyboru sposobu rozliczenia i przejscie na VAT ?

    Najchetniej to prosilbym o porade w temacie, tzn co wybrac na nastepujacym
    przykladzie.

    Powiedzmy, ze za jakas usluge mam wystawic rachunek na np. 1000 zł. Od tego
    muszę odprowadzić powiedzmy 19% podatku, a wiec 190 zł. Zostaje mi 810

    Jesli bylbym platnikiem VAT to rozumiem że wystawiłbym na 1220 zeta i 1000
    zł zostałoby dla mnie ?

    Tak ?? Proszę o pomoc...

    --

    Pozdrawiam serdecznie

    Tomek

  • 2. Data: 2008-02-05 19:08:41
    Temat: Re: zmiana zasad ogolnych na VAT
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Tomasz Gębala wrote:
> [...]
    > muszę odprowadzić powiedzmy 19% podatku, a wiec 190 zł. Zostaje mi 810
    >
    > Jesli bylbym platnikiem VAT to rozumiem że wystawiłbym na 1220 zeta i 1000

    Może lepiej poczytaj co to jest podatek dochodowy i podatek od towarów i
    usług (VAT) bo sam sobie krzywdę zrobisz ...

    Możesz zacząc na przykład tu: http://www.vat.pl/podatek/

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-02-05 19:35:40
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotrek wrote:

    > Może lepiej poczytaj co to jest podatek dochodowy i podatek od
    > towarów i usług (VAT) bo sam sobie krzywdę zrobisz ...
    >
    > Możesz zacząc na przykład tu: http://www.vat.pl/podatek/

    To nie jest dobra strona.
    Zauważ, że on chce płacić VAT zamiast dochodowego :-)

    Otóż rozliczenie będzie w dochodowym będzie takie samo jak było.
    VAT zapłacisz dodatkowo - z prawem do odliczenia naliczonego.

  • 4. Data: 2008-02-05 19:47:27
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 05-02-2008 o 19:29:49 Tomasz Gębala <l...@p...onet.pl>
    napisał:

    > Jesli bylbym platnikiem VAT to rozumiem ?e wystawi?bym na 1220 zeta i
    > 1000 z? zosta?oby dla mnie ?

    zostałoby dokładnie tyle samo.
    pod warunkiem, że klientowi byłoby wszystko jedno czy płaci
    1220zł i dostaje fakurę VAT czy bez faktury 1000zł, więc dorze
    się zastanów.
    opłaca się to jeśli wystawiasz rachunki płatnikom VAT,
    bo im jest wszystko jedno.

    Piotr

  • 5. Data: 2008-02-05 20:45:33
    Od: "Tomasz Gębala" <l...@p...onet.pl>

    w większości przypadków fakturę będę wystawiał płatnikom VAT

    --

    Pozdrawiam serdecznie

    Tomek

  • 6. Data: 2008-02-05 23:33:04
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    cef wrote:

    > To nie jest dobra strona.
    > Zauważ, że on chce płacić VAT zamiast dochodowego :-)

    Zauważyłem :-)

    Dlatego zaproponowałem cokolwiek na początek.

    Piotrek

  • 7. Data: 2008-02-06 05:45:59
    Od: "Tomasz Gębala" <l...@p...onet.pl>

    > Zauważyłem :-)

    czy aby Wy, szanowni rozmówcy, na samym początku byliście tymi
    wszystkowiedzącym,i? Wszystko rozumieliscie - chetnie posluchalbym
    dokladnego tlumaczenia a nie podsmiechujkow :(

    --

    Pozdrawiam serdecznie

    Tomek

  • 8. Data: 2008-02-06 08:13:22
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Tomasz Gębala wrote:

    > czy aby Wy, szanowni rozmówcy, na samym początku byliście tymi
    > wszystkowiedzącym,i? Wszystko rozumieliscie - chetnie posluchalbym
    > dokladnego tlumaczenia a nie podsmiechujkow :(

    Nie ma się co obruszać.

    Wprawdzie uważam, że nie ma głupich pytań - są jedynie głupie
    odpowiedzi, ale Twoje pytanie dotyczyło nawet nie elementarza
    podatkowego, tylko czegoś co jest znacznie wcześniej.

    Podałem Ci link, jeden z wielu.

    Jeśli masz choć odrobinę instynktu samozachowawczego to albo poczytaj
    albo odżałuj parę złotych na poradę u doradcy i / lub na biuro rachunkowe.

    Podatki naprawdę mogą "ręce urwać" :-)

    Powodzenia

    Piotrek

  • 9. Data: 2008-02-06 09:19:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Feb 2008, Tomasz Gębala wrote:
    [...komuś...]
    > czy aby Wy, szanowni rozmówcy, na samym początku byliście tymi
    > wszystkowiedzącym,i?

    Ja np. nie.

    > Wszystko rozumieliscie

    W żadnym wypadku.
    Zasosowałem do siebie radę, którę daję wszystkim mającym pretensje
    że świat jest inaczej urządzony niż sobie wyobrażają ;)
    Znaczy żeby te 3000 do 4000 postów przeczytać z archiwum .prawo.podatki
    NA POCZĄTEK, zeby wiedzieć o czym mowa i czego się nie wie!
    Nie, nie żartuję, naprawdę tak zrobiłem. A .prawo czytywałem już
    wcześniej, więc miałem mniejsze zaległości w czytaniu np. Kodeksu
    Cywilnego i innych takich :>

    > - chetnie posluchalbym
    > dokladnego tlumaczenia a nie podsmiechujkow :(

    Istnieją obawy, że Ty na tym "dokładnym tłumczaczeniu" zechcesz
    POPRZESTAĆ.
    I wtedy wtopisz dokumentnie i nieodwołalnie, bo co robisz źle
    wyjaśni Ci dopiero najbliższa kontrola, która może przy okazji
    dokonać korekt podatków na 5 lat wstecz (z odsetkami).
    To, że VAT rozlicza się OBOK podatku dochodowego, i że płaci się
    go NIEZALEŻNIE od dochodowego, tudzież ze będąc podatnikiem VAT
    niekiedy i PCC trzeba rozliczyć jest "wstępem do podatków".

    Niestety, przepisy składają się z mnóstwa szczegółów, i to trzeba
    przeczytać :(

    Tak przy okazji: skoro *już wybrałeś* zasady ogólne, to założyłeś
    KPiR. W którym miejscu wpisałeś remanent początkowy, przed kosztem
    założenia DG (i ew. zakupu pieczątki) czy po?
    ;)

    pzdr, Gotfryd