eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Najistotniejsze zmiany w VAT w 2011 r.

Najistotniejsze zmiany w VAT w 2011 r.

2011-01-09 07:37

Przeczytaj także: Podatek VAT 2011: skomplikowane rozwiązania


Uwaga! Minister Finansów opublikował projekt rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym do dostawy m.in. książek i czasopism specjalistycznych (pod pewnymi jednak warunkami) stawkę podatku 5% obniża się do wysokości 0%:
  • do dnia 30 kwietnia 2011 r. dla dostawy książek,
  • do dnia 28 lutego 2011 r. dla dostawy czasopism specjalistycznych.

Konsekwencje biznesowe zmian cen spowodowanych zmianami stawek VAT


Nowe stawki VAT, które zaczęły obowiązywać z dniem 1 stycznia 2011 r., dotyczą każdego Polaka jako konsumenta, ponieważ spowodują zmiany cen produktów. W większości przypadków stawka podatkowa wzrośnie o 1 punkt procentowy – wówczas podwyżki cen nie będą tak dotkliwe dla naszych kieszeni. Jednak np. stawka na książki i wydawnictwa specjalistyczne zmieni się z 0 na 5%, co przełoży się bezpośrednio na cenę. W przypadku niektórych produktów różnice w cenie mogą być jeszcze większe.

Zmiana cen dotyczy konsumentów, ale także, a może przede wszystkim przedsiębiorców. Na każdym z ok. 2 mln przedsiębiorców w Polsce ciąży obowiązek weryfikacji, jakie stawki podatkowe będą dotyczyć oferowanych produktów i usług od początku 2011 roku. Nowe stawki muszą znaleźć odzwierciedlenie w systemach informatycznych – mówimy tutaj o zmianach na kartach towarowych, w cennikach czy też w deklaracjach VAT. Oprogramowanie Comarch zostało wyposażone w mechanizmy ułatwiające te operacje. Dodatkowo Comarch wspiera swoich klientów, dostarczając im fachowej wiedzy, jak przygotować się do nowych przepisów zarówno od strony technicznej, jak i biznesowej.

Dużo mówi się o konieczności dostosowania oprogramowania do nowych przepisów. Nie należy zapominać także o istotnych konsekwencjach biznesowych. W wielu branżach polityka cenowa opierająca się o ceny nieznacznie niższe od pełnej wartości może zostać zaburzona. Przykładowo, towar, który kosztował 9,99 zł przy 22% stawce VAT, po podwyżce stawki do 23% dla utrzymania takiej samej marży powinien kosztować ok. 10,12. Przedsiębiorca musi podjąć decyzję, czy zdecydować się na podniesienie ceny, czy też utrzymać psychologicznie bardziej korzystną cenę, zmniejszając marżę. Tego typu decyzje zawsze są trudne. Przedstawiciele niektórych branż już zapowiedzieli, że zmianę stawek VAT wezmą na siebie, utrzymując dotychczasowy poziom cen.

Przedsiębiorcy musza pamiętać, że z początkiem 2011 roku zaczęło obowiązywać dostosowanie przepisów o VAT do nomenklatury oraz symboli statystycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r., co umożliwia podatnikom prowadzenie jednolitej ewidencji do potrzeb VAT i dokumentacji statystycznej. Długofalowo jest to uproszczenie, ale krótkoterminowo mogą pojawić się problemy z dostosowaniem odpowiedniej stawki do towaru. Największe kłopoty w tym zakresie mogą pojawić się w przypadku produktów spożywczych – przykładowo chleb, który do końca 2010 r. miał stawkę 7 proc., od 2011r. może mieć stawkę:
  • 5 proc., jeśli termin jego przydatności do spożycia będzie krótszy niż 14 dni lub
  • 23 proc, jak termin będzie dłuższy niż 14 dni.

Przedsiębiorcy powinni zweryfikować, jakie symbole PKWiU i stawki podatkowe będą obowiązywać dla poszczególnych pozycji asortymentowych i wszelkie zmiany uwzględnić w systemach informatycznych.


poprzednia  

1 ... 4 5

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: