  • 11. Data: 2020-07-31 12:51:40
    Temat: Re: Bezsensowna płatność podzielona
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-07-31 o 08:52, cef pisze:

> [...]
    > że na fakturze MPP a płatność nastąpiła inaczej i chciałem ustalić jak
    > to rozwiązać.
    > Jeśli była możliwość, to wystawiano fakturę bez MPP,
    > albo przyjmowano rozwiązanie z nadpłatą ale nikt nie zająknął się nawet,
    > że wstawili to MPP nadprogramowo, że ograniczenie zaliczania do kosztów
    > nie dotyczy kwotowo tego przypadku.
    > Siedzą w tych działach księgowych i nie znają
    > najnowszych przepisów (pół roku już)?
    >
    > Czasem się zastanawiałem nad oddaniem swoich papierów do jakiegoś biura,
    > ale chyba wolę sam u siebie narozrabiać.

    Przecież w programach fakturujących działa algorytm, że jeżeli:

    1/ kwota brutto =< 15000
    ORAZ
    2/ występuje co najmniej jeden towar z załącznika 15

    to dopiero wtedy jest nanoszony napis "MPP...".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 12. Data: 2020-07-31 15:09:52
    Od: Kviat

    W dniu 30.07.2020 o 21:59, cef pisze:

    > Nie bardzo widzę tę dowolność.

    > Sprzedawca ustala, że stosuje zawsze MPP.
    > Mogę u niego nie kupować - taką mam możliwość reakcji na te warunki.
    > Mogę zapłacić  normalnie, ale wtedy nie ujmę w kosztach

    https://www.pit.pl/aktualnosci/sposob-realizacji-pla
    tnosci-a-sankcje-w-podatku-dochodowym-972615

    "Z przepisów, które obowiązują jeszcze do końca 2019 r. wynika, że
    przedsiębiorcy, i to zarówno będący podatnikami pdof, jak i pdop, na
    podstawie art. 19 ustawy - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz.
    1292), zobowiązani są do dokonywania lub przyjmowania firmowych
    płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego. Przywołany przepis
    stosuje się, gdy stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny
    przedsiębiorca

    *** i jednocześnie ***

    jednorazowa jej wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej
    płatności, przekracza 15.000 zł."

    "od 1 stycznia 2020 r. wynikać będzie natomiast, że gdy płatność
    dotycząca transakcji

    *** o wartości powyżej 15.000 zł ***

    zawartej pomiędzy przedsiębiorcami zostanie dokonana na rzecz czynnego
    podatnika VAT przelewem, ale na rachunek inny niż zawarty na dzień
    zlecenia przelewu w Wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96 ust. 1
    ustawy o VAT, czyli w tzw. białej liście, to podatnicy nie zaliczą do
    kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej została ona
    przelana na ten inny rachunek."

    "Od 1 stycznia 2020 r. art. 22p ustawy o pdof oraz art. 15d ustawy o
    pdop zostaną zmodyfikowane również pod kątem przepisów o obowiązkowym
    MPP. Będzie z nich wynikało, że gdy podatnik,

    *** pomimo zawarcia na fakturze wyrazów "mechanizm podzielonej
    płatności" dokona zapłaty z pominięciem tego mechanizmu za transakcje

    o wartości powyżej 15.000 zł ***
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    - nie będzie mógł uwzględnić w rachunku podatkowym kosztu poniesionego
    z tego tytułu w tej części, w jakiej płatności dokonał z pominięciem MPP."

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 13. Data: 2020-08-03 06:14:10
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-07-31 o 15:09, Kviat pisze:

    > https://www.pit.pl/aktualnosci/sposob-realizacji-pla
    tnosci-a-sankcje-w-podatku-dochodowym-972615

    Cóż, człowiek czyta po łebkach, to potem
    się naprostuje niepotrzebnie. Limit kwotowy widziałem, ale
    potraktowałem go jako moment wejścia w obowiązkowe
    oznaczenie i wtedy też płatność MPP.
    Wydawało mi się, że jak ktoś wystawi dobrowolnie fakturę z MPP
    na kwotę mniejszą, to sposób płatności i ograniczenia w zaliczeniu do KUP
    z tego wynikające obowiązują.
    Ale z tej nauki też taka korzyść, że nie muszę
    w jednej firmie czekać na zwrot, tylko sobie rozliczę
    przy następnej płatności.