    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: WSA atakuje - faktury w PDF
    Date: Thu, 13 Mar 2008 08:38:49 +0100

    On Wed, 12 Mar 2008, mvoicem wrote:

    > Wycięcie bez znaczenia :). Bo dalej leci "w praktyce często stosowano
    > wysyłanie faktury w formie elektronicznej e-mailem" (w domyśle: graficznego
    > wzoru do wydrukowania faktury).

    Sugerujesz że brakuje słowa "nadal"? No to się zgadzam i już rozumiem.
    :)
    Owszem, reklamę "elektronicznej faktury" widziałem ostatnio w telepunkcie
    (czy jak oni to nazywają) TPSa.

    > I dalej podtrzymuję że może autor miał co innego na myśli, ale napisał że
    > diametralnie się zmieniło to co opisuje, czyli "w praktyce często
    > stosowano..." lub "po wydrukowaniu u odbiorcy nie różnił się od dokumentu".
    > Czyli tak jakby przepis zmienił praktykę (a przecież nie zmienił :) ), lub
    > magicznie wpłynął na cechy urządzeń drukujących że zaczęły
    > drukować "faktury mailem" rózne od tego co odbiorca dostałby
    > pocztą/kurierem.

    Tu się zgadzam, bo nie mam wyboru!
    Zmieniło się, czy można się do tego przyznać :P

    > Trzeba odważnego który takie pytanie postawi :)

    IMVHO jest jeszcze jeden czynnik, który będzie u co bardziej świadomych
    księgowych/zarządów/doradców powodował opór przez zadaniem takiego
    pytania.
    Otóż przyjęcie iż "faktura internetowa" będzie działać tak jak piszę,
    spowoduje nie tylko konieczność zawarcia pisemnej umowy (co jak
    podejrzewam ma miejsce tu i ówdzie), ale wyjaśnia również kto ponosi
    odpowiedzialność za taką "fakturę": w 100% sprzedawca.
    Bo to jego przedstawiciel dokonuje wystawienia.

    BTW: czy ktoś ma namiar na opis/wyrok w sprawie (jeśli taka była,
    a powodów dla których nie mogłaby się zdarzyć nie widać) ew.
    nadużycia (w postaci wystawiania "lewych" faktur) przez
    pracownika (a nie właściciela, zarząd lub wspólnika)?
    Byłoby jasne, czego ew. sprzedawca może się spodziewać :)

    I dwa pytania na przykładzie:
    - czy TPSA oferuje "elektroniczną fakturę" również firmom? (nie chce mi
    się specjalnie iść spytać :))
    - czy w takim przypadku (istnienia pisemnej umowy) miał miejsce przypadek
    pociągnięcia sprzedawcy do odpowiedzialności (i w jakiej formie), skoro
    łamie on (sprzedawca) obowiązek wystawiania f-r w obrocie gospodarczym?

    pzdr, Gotfryd