  • 1. Data: 2022-07-18 12:22:08
    Temat: Składka zdrowotna od ryczałtu - kwadratura koła?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Jak wiecie z poprzedniego mojego wątku - będę zainteresowany szczegółami
    ryczałtu.

    Dziś natknąłem się na artykuł:
    https://www.money.pl/podatki/zus-zmienil-zdanie-rycz
    altowcy-obniza-podatek-i-skladke-zdrowotna-679166066
    5109216a.html

    Z artykułu wynika, że 1/2 składek zdrowotnych ma być odliczona od
    dochodu i to ma decydować (zapętlenie) jakie mają być składki.

    Przecież może być tak, że komuś po odliczeniu składek z drugiego progu
    (ponad 60) wyjdzie poniżej 60 więc powinien płacić z pierwszego progu,
    ale jak odejmie te z pierwszego progu to wyjdzie mu ponad 60.
    I co wtedy....

    ZUS coś namieszał?
    Pismak coś namieszał?
    Ja czegoś nie zrozumiałem?
    P.G.

  • 2. Data: 2022-07-18 12:57:55
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Mon, 18 Jul 2022 12:22:08 +0200, użytkownik Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > (ponad 60) wyjdzie poniżej 60 więc powinien płacić z pierwszego progu,
    > ale jak odejmie te z pierwszego progu to wyjdzie mu ponad 60.

    Nie wiem co zrozumiałeś, ale wiem co zapomniałeś. Zapomniałeś mianowicie o
    przesunięciu czasowym: składkę za lipiec płacisz w sierpniu według dochodu
    czerwcowego.
    Podobnie to wygląda przy ewentualnych zwrotach w rozliczeniu rocznym - one
    idą już w dochód następnego roku.

  • 3. Data: 2022-07-18 13:40:09
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    Piotr Gałka pisze:
> [...]
    >
    > Z artykułu wynika, że 1/2 składek zdrowotnych ma być odliczona od
    > dochodu i to ma decydować (zapętlenie) jakie mają być składki.

    ^^^^^^^
    PRZYCHODU!!!!

  • 4. Data: 2022-07-18 14:02:40
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-18 o 13:40, Andrzej Kłos pisze:

    altowcy-obniza-podatek-i-skladke-zdrowotna-679166066
    5109216a.html

    >   ^^^^^^^
    > PRZYCHODU!!!!

    Racja.
    Przyjąłem, że w przypadku ryczałtu koszty = 0 więc dochód=przychód i jak
    chodzi o obliczenie to wszystko jedno od której się odejmie (skoro takie
    same).

    Ale to jest złe założenie. Koszty nie są równe 0 tylko nie można ich
    odliczyć. W związku z tym prawdopodobnie w przypadku ryczałtu w ogóle
    nie można mówić o dochodzie. Ale tego nie jestem pewny.
    P.G.

  • 5. Data: 2022-07-18 14:22:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-18 o 12:57, jureq pisze:

> [...]
    > czerwcowego.
    > Podobnie to wygląda przy ewentualnych zwrotach w rozliczeniu rocznym - one

    Jeśli dobrze Ciebie rozumiem to:
    1.
    Jak ktoś płacił składkę minimalną i podliczając rok po odliczeniu 1/2
    zapłaconych składek wyjdzie mu przychód 60 001 to musi już w następnym
    roku dopłacić wszystkie składki za ubiegły rok.
    2.
    Jak ktoś płacił składkę większą to przy takim samym przychodzie jak
    podliczy rok to mu wyjdzie poniżej 60 więc dostanie w następnym roku zwrot.

    To czy on tę dopłatę lub ten zwrot ujmie w rozliczeniu następnego roku
    nie wpływa na to jak zostaje zamknięty poprzedni rok. A poprzedni rok
    zostaje zamknięty różnie mimo takiego samego przychodu.

    Gdzie się mylę lub czy tylko ja w tym widzę coś nienormalnego.
    P.G.

  • 6. Data: 2022-07-18 15:45:20
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Mon, 18 Jul 2022 14:22:14 +0200, użytkownik Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > zostaje zamknięty różnie mimo takiego samego przychodu.
    >
    > Gdzie się mylę lub czy tylko ja w tym widzę coś nienormalnego.

    Od początku roku do momentu przekroczenia 60k płacisz według niższej
    stawki. Począwszy od miesiąca w którym przekraczasz 60k według wyższej. I
    jeśli przekroczyłeś, to potem na koniec roku dopłacasz do wyższej stawki
    od tych początkowych miesięcy. Te 60k to jest przychód po odliczeniu tej
    1/2 ZAPŁACONYCH składek.

    Więc nie ma żadnego 1 i 2 - jest jedna poprawna metoda liczenia. A
    odliczasz 1/2 od przychodu za miesiąc fizycznej zapłaty.

  • 7. Data: 2022-07-18 18:44:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-18 o 15:45, jureq pisze:

> [...]
    > jeśli przekroczyłeś, to potem na koniec roku dopłacasz do wyższej stawki
    > od tych początkowych miesięcy. Te 60k to jest przychód po odliczeniu tej

    Czyli ustalając ile we wrześniu zapłacić za sierpień liczymy sumę
    przychodów styczeń - lipiec i odejmujemy 1/2 sumy wpłat na zdrowotne
    (też styczeń - lipiec z ewentualnym wyrównaniem zeszłego roku jeśli było
    do zapłacenia/zwrotu). Prawda?

    > Więc nie ma żadnego 1 i 2 - jest jedna poprawna metoda liczenia. A
    > odliczasz 1/2 od przychodu za miesiąc fizycznej zapłaty.

    To co opisałeś to jest u mnie 1.
    Jeśli płacąc za cały rok sumuje się przychody styczeń-grudzień i
    odejmuje 1/2 zapłaconych składek zdrowotnych (taż styczeń - grudzień (+
    ew. wyrównanie za ubiegły rok)) to może wyjść 60 001 i wyjdzie, że
    trzeba dopłacić.

    A czy przypadkiem nie jest tak, że jak wyjdzie ponad 60 to w następnym
    roku od początku płacisz więcej?
    Odpowiedź na to pytanie jest według mnie kluczowa dla całego mojego, być
    może błędnego, rozumowania.
    Jeśli tak nie jest i zawsze się zaczyna od płacenia najniższej składki
    to nie ma tematu - źle kombinowałem.
    Ale jeśli tak jest (gdzieś mi się obiło, że składkę na następny rok się
    ustala według poprzedniego roku) to może to doprowadzić do mojego 2.
    Przy dokładnie tym samym przychodzie co w 1 z powodu odliczania
    większych składek jak zsumujesz cały rok wyjdzie ci poniżej 60 i
    wychodziło by, że mają zwrócić.

    Zrozumiałem, że nie ma mowy o uwzględnieniu tych mniejszych składek
    wstecznie, bo ten zwrot wliczy się w następnym roku. Czyli nie ma
    sytuacji - przeliczył raz - wyszło tak, uwzględnił, przeliczył wyszło
    odwrotnie, uwzględnił, przeliczył i znów wyszło tak itd w koło.

    Ale może być sytuacja, że przy identycznym przychodzie jeden zapłacił
    mniejsze a drugi większe składki.
    Oczywiście jeżeli zaczynanie roku z wyższymi składkami jest możliwe.

    Czyli zgadzam się - nie ma niejednoznaczności, ale może być nierówne
    traktowanie.
    P.G.

  • 8. Data: 2022-07-18 18:57:20
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    Piotr Gałka pisze:
    > ... prawdopodobnie w przypadku ryczałtu w ogóle
    > nie można mówić o dochodzie. Ale tego nie jestem pewny.

    Istnieje pojęcie dochodu "przy ryczałcie".

    Jest on wyznaczany arbitralnie przez MRiPS raz w roku w lipcu (za
    poprzedni rok) i ogłaszany w Monitorze Polskim. I to szacowanie zakłada,
    że np w szczególnym wypadkach dochód osiągany przez podatnika
    opodatkowanego zryczałtowanym podatkiem dochodowym wielokrotnie
    przekracza przychód.

    dochód WIELOKROTNIE PRZEKRACZA przychód.

    Taki kwiatek fachowców tej władzy - firmowany i podpisany (obecnie)
    przez minister Marlenę Maląg, absolwentkę podyplomowych studiów na
    kierunku matematyka i informatyka...