  • 1. Data: 2002-06-26 21:50:38
    Temat: Podatek od darowizny - akcji- ???
    Od: "Aleks" <a...@p...onet.pl>

    Witam i pytam
    Jaki jest podatek od darowizny akcji w linii bezpośredniej ojciec -syn
    (córka) --umowa darowizny zakceptowana przez biuro maklerskie , założenie
    dla dzieci odrębnych RI ?
    Czy i jak to w ogóle deklarować ?
    Jak to liczyć czy wartość rynkowa w dniu darowizny , czy wartość emisyjna
    (akcje pracownicze) ? Jaka kwota majątkowa darowizny jest wolna od podatku i
    jaki jest procent podatku od pozostałej reszty ?
    Nastepnie gdy już ureguluję sprawę darowizny czy sprzedaż tych akcji podlega
    opodatkowaniu dochodowemu?
    Z a wszelką poradę w tej materji z gór dziękuj

    Aleks

  • 2. Data: 2002-06-27 14:37:39
    Temat: Re: Podatek od darowizny - akcji- ???
    Od: "zorro" <z...@h...amu.edu.pl>

    Użytkownik "Aleks" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam i pytam

    Witam
    W mojej odpowiedzi pojawi sie duzo niepewnosci. Wynika to z tego, ze nie
    jestem prawnikiem a jedynie "dzieckiem", ktore zostalo obdarowane akcjami
    przez rodzicow i rodzice zalatwiali cala ta sprawe. Tyle ile wiem postaram
    sie napisac.

    > Jaki jest podatek od darowizny akcji w linii bezpośredniej ojciec -syn
    > (córka) --umowa darowizny zakceptowana przez biuro maklerskie , założenie
    > dla dzieci odrębnych RI ?

    Nie wiem jaki jest podatek od darowizny w najblizszej rodzinie ale chyba
    kolo 10% wartosci.

    > Czy i jak to w ogóle deklarować ?

    Jest to darowizna pana dla swojego syna (corki). Corka (syn) bedzie musiala
    zaplacic podatek w przeciagu miesiac od daty sprzedania tych akcji -liczy
    sie ja jako dochod ( w grudniu jest jakos inaczej - wiecej czasu na zaplate
    podatku). Nalezy pamietac o tym ze dzieci musza miec NIP aby rozliczyc sie z
    fiskusem (okolo 1 miesiaca oczekiwania).

    > Jak to liczyć czy wartość rynkowa w dniu darowizny , czy wartość emisyjna
    > (akcje pracownicze) ?

    Nie pamietam jak sie liczylo wysokosc darowizny czy po kursie akcji w dniu
    darowania, czy tez po kursie po ktorym akcje sprzedano (ale raczej to
    drugie).

    >Jaka kwota majątkowa darowizny jest wolna od podatku i
    > jaki jest procent podatku od pozostałej reszty ?

    Nie pamietam jaka jest nieopodatkowana suma darowizny w najblizszej rodzinie
    ( chyba kolo 9tys zl na 5lat na osobe obdarowana ).

    > Nastepnie gdy już ureguluję sprawę darowizny czy sprzedaż tych akcji
    podlega
    > opodatkowaniu dochodowemu?

    tak.

    > Z a wszelką poradę w tej materji z gór dziękuj
    > >
    > Aleks

    Podatek od darowizny placi sie tylko raz ; to znaczy zaklad pracy daje panu
    akcje pan daje corce i dopiero corka placi podatek od darowizny. Jesli nie
    planuje pan w przeciagu 5 lat darowizn dla dzieci to warto im te akcje
    darowac ( brak podatku od darowizny).Jesli dzieci nie maja dochodu to maja p
    o okolo 3tys. na rok kwoty wolnej od podatku, powyzej tej kwoty trzeba
    zaplacic podatek od 19% ( jak pan jest w wyzszyn progu podatkowym niz 19% to
    znowu jest pan do przodu). Jak chce pan obracac tymi akcjami oplaca sie te
    akcje sprzedac w dniu kiedy maja najnizszy kurs - zaplacic podatki -
    nastepnie w tym samym dniu kupic akcje. Jesli pan bedzie sprzedawal akcje
    drugi raz podatku pan nie zaplaci.

    Pozdrawiam

    ZORRO