  • 1. Data: 2003-06-09 14:28:15
    Temat: VAT od reklamy limit. = KUP
    Od: k...@p...onet.pl

    Witam.
    Mam krotkie pytania dwa:
    (PKPiR, VAT)
    1. Czy vat z faktury dotyczacej limitowanych wydatkow na reprezentacje i
    reklame jest kosztem uzyskania przychodu? Czy moge po prostu cala fakture
    brutto wrzucic w koszty i w ogole nie ujmowac jej w ewidencji zakupow vat? Np.
    faktura za usluge konsumpcyjna, albo fakture za zakupami jakichs ciastek,
    czekolad, itp.

    2. Jezeli odpowiedz na powyzsze brzmi "tak", to czy moge zaksiegowac czesc
    faktury, np. zakup srodkow czystosci do ewidencji vat, a pozostala czesc, np.
    zakup czekolady w kwocie brutto do tejze ewidencji jako "nie podlegajace
    odliczeniu"?

    czy moze nalezy odliczyc vat, a potem naliczyc go w rachunku wewnetrznym i
    wtedy nie bedzie on kosztem?

    Pozdrawiam i z gory dzieki za pomoc!
    Kasia

  • 2. Data: 2003-06-09 20:03:38
    Temat: Re: VAT od reklamy limit. = KUP
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Jun 2003 k...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    >+ Czy moge po prostu cala fakture brutto wrzucic w koszty
    >+ i w ogole nie ujmowac jej w ewidencji zakupow vat?

    O ile zrozumiałem interpretacje przepisów - to oba rozwiązania
    da się uznać za poprawne.
    Weź i poczytaj, prawie połowa jest na temat:
    http://groups.google.com/groups?as_q=rir+%7C+reklamy
    +%7C+reklama+%7C+reprezentacja+%7C+reprezentacji+%7C
    +reprezentacje+%7C+reprezentacj%EA&num=100&as_scorin
    g=r&hl=pl&inlang=pl&ie=ISO-8859-2&scoring=r&btnG=Szu
    kaj+z+Google&as_epq=&as_oq=vat+vatu&as_eq=&as_ugroup
    =*.podatki&as_usubject=&as_uauthors=&as_umsgid=&lr=&
    as_qdr=&as_drrb=b&as_miny=2001&as_minm=5&as_mind=12&
    as_maxy=2003&as_maxm=6&as_maxd=9

    (no... wybacz :), ale czytanie archiwów czasem ma swoje zalety :))

> [...]
    >+ faktury, np. zakup srodkow czystosci do ewidencji vat, a pozostala czesc,
    >+ np. zakup czekolady w kwocie brutto do tejze ewidencji jako "nie

    ...jakoś nie widzę przeciwwskazań :)...
    IMHO należałoby wtedy na f-rze (odwrocie) zrobić opis.

    >+ czy moze nalezy odliczyc vat, a potem naliczyc go w rachunku wewnetrznym
    >+ i wtedy nie bedzie on kosztem?

    ...a tak IMHO też można :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-06-10 06:05:15
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > O ile zrozumiałem interpretacje przepisów - to oba rozwiązania da się
    > uznać za poprawne.

    Ale jest oficjalne stanowisko MF że w takim wypadku tez trzeba wystawić
    fakture wewnętrzną - ze stawką "zwolnione".
    Niedawno jeszcze wisiało na stronie MF.

    Bedzie kosztem.
    Patrz art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. b:
    "Nie uważa sie za koszty uzyskania przychodów [...]
    [...] podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania
    przychodów:[...]
    b)podatek należny w przypadku: [...]
    przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na
    potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi
    przepisami,[...]"

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2003-06-10 07:53:03
    Od: k...@p...onet.pl

    > Ale jest oficjalne stanowisko MF że w takim wypadku tez trzeba wystawić
    > fakture wewnętrzną - ze stawką "zwolnione".

    Czyli jak byl to np. zakup czekolady, to wystawiam fa wewn. z kwota brutto czy
    netto? Jak taka faktura wewnetrzna powinna wygladac? Mysle, ze tam gdzie
    sprzedawca i nabywca ten sam podmiot, w tresci, np. czekolada... cena ... i tu
    sie gubie, bo myslalam, ze netto i odpowiedni vat. Fakture do ewid. sprzedazy i
    normalnie do deklaracji, tam gdzie sprzedaz z odpowiednia stawka, ale jak
    powinnam zaksiegowac w PKPiR? Fakture zakupu netto dalam w koszty, wiec
    wychodzi, ze teraz tylko vat, w koszty reprez. i reklamy? Ale to chyba zle,
    skoro mam byc sprzedaz zwolniona... Prosze o pomoc!

    Z gory dzieki za rozwianie watpliwosci!!!
    Kasia (wdzieczna za odpowiedzi obojga znawcow!) :)

  • 5. Data: 2003-06-10 07:59:16
    Od: k...@p...onet.pl

    > O ile zrozumiałem interpretacje przepisów - to oba rozwiązania
    > da się uznać za poprawne.
    [ciach]
    > (no... wybacz :), ale czytanie archiwów czasem ma swoje zalety :))

    Nigdy nie twierdzilam inaczej!!! :) Jak sie tylko ma czas i nie dostaje wlasnie
    takiej jednej faktury w ostatniej chwili... ;(

    > ...a tak IMHO też można :)

    Z ta faktura wewnetrzna to sie pogubilam troche :(

    Pozdrawiam
    Kasia

  • 6. Data: 2003-06-10 08:21:35
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik k...@p...onet.pl napisał:

    > Czyli jak byl to np. zakup czekolady, to wystawiam fa wewn. z kwota brutto czy
    > netto? Jak taka faktura wewnetrzna powinna wygladac? Mysle, ze tam gdzie

    Możesz wybrać - dajesz w koszty netto, odliczasz VAt i wystawiasz sama
    sobie fakturę na to co kupiłas z odpowiednimi stawkami VATu.
    Fakturę tą wpisujesz do rejestru sprzedaży VAT jak każda inna sprzedaż,
    ale w KPiR księgujesz tylko VAT z tej faktury i do tego w koszty
    (pozostałe, nie RiR).

    Drugi wariant - nie odliczasz VATu, dajesz w koszty brutto ale i tak
    wystawiasz fakturę wewnetrzną - na kwote netto ze stawką "zwolniony" -
    która musisz ując w rejstrze sprzedazy i na deklaracji.

    Ja stosuję pierwszą metode bo jest bardziej przejrzysta a formalności
    tyle samo. Do tego wrzucanie faktur brutto kiedy VAT mozna odliczyć
    obniża limit na reprezentację ;-)

    Druga sprawa to to że spotkałam sie z interpetacją US (na szczęście
    tylko jeden raz a poza tym kwota była mała więc machneli reką) że taki
    VAT z faktury wrzuconej brutto w koszty pomimo że można była go
    odliczyć, nie jest kosztem uzyskania przychodu. Przy odrobinie złej woli
    da sie tak zinterpretowac ten przepis i dlatego wolę metodę pierwszą.

    Faktura wewnętrzna to normalna faktura VAT - możesz uzyć standardowego
    druku - z tym że nabywca i sprzedawca to Ty. Z reguły do faktur
    wewnetrznych prowadzi się osobną numerację (ja np. daję indeks REKL) bo
    z zasady wystawia sie je wstecznie np. na początku czerwca za maj z data
    majową - co w tym jedynym przypadku jest dopuszczalne.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2003-06-10 08:41:00
    Od: k...@p...onet.pl

> [...]

    > Fakturę tą wpisujesz do rejestru sprzedaży VAT jak każda inna sprzedaż,
    > ale w KPiR księgujesz tylko VAT z tej faktury i do tego w koszty
    [ciach Drugi wariant]
    > Ja stosuję pierwszą metode bo jest bardziej przejrzysta a formalności
    > tyle samo. Do tego wrzucanie faktur brutto kiedy VAT mozna odliczyć
    > obniża limit na reprezentację ;-)

    O! Tak zrobię!
    A czy przy fakturach np. za usługi konsumpcyjne też tak należy postępować?
    Widywałam zarówno faktury z taką treścią, jak i z wyszczególnionymi pozycjami,
    co dokładnie konsumowano. Tak samo należy wtedy wystawiać faktury wewnętrzne z
    pozycjami typu zupa... gulasz... ?

    Wielkie dzięki!!!
    Kasia

  • 8. Data: 2003-06-10 09:24:59
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

> [...]
    wewnętrzne z
    > pozycjami typu zupa... gulasz... ?

    > na zakup usług nie wystawiasz faktury wewnętrznej nie odliczasz Vat
    .Zakupiona usługa nie podlega przekazaniu na reklame.
    Wiola

  • 9. Data: 2003-06-10 09:32:28
    Od: k...@p...onet.pl

    Użytkownik Wiola napisał:

    > pozycjami,
    > wewnętrzne z

    > .Zakupiona usługa nie podlega przekazaniu na reklame.

    Czyli taką fakturę wpisywałabym brutto w kolumnie 12 "koszty reprezentacji i
    reklamy objęte limitem" i na tym koniec?

    Pozdrawiam i przepraszam za dociekliwość :)
    Kasia

  • 10. Data: 2003-06-10 09:41:35
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    > Czyli taką fakturę wpisywałabym brutto w kolumnie 12 "koszty reprezentacji
    > reklamy objęte limitem" i na tym koniec?
    tak
    Wiola