  • 1. Data: 2003-01-19 10:03:45
    Temat: pit 37 - odliczenia
    Od: "Krzysiek" <k...@w...pl>

    Witam!
    Oboje z żoną pracujemy na umowę o pracę, do wykonywania której niezbędne
    jest posiadanie komputera ;-). W związku z tym każdy zakupiony gadżet do
    peceta staramy się odpisać od podatku wpisując w PIT-O jako wydatek "na
    zakup przyrządów i pomocy naukowych, programów komputerowych oraz wydawnictw
    fachowych, bezpośrednio związanych z wykonywanym zawodem (...)". W zeszłym
    roku zrobiłem sporo zakupów na ten cel i przekroczyłem limit w tego rodzaju
    odliczeniach wynoszący 433,20 zł na osobę (za rok 2002). Niestety wszystkie
    faktury zakupu wystawione są na mnie i ani jeden na moją żonę. Czy jest
    możliwość odliczenia 2x433,20 zł (na mnie i na żonę) mimo że jej dane nie
    figurują na żadnym z rachunków? Oczywiście rozliczamy się wspólnie.
    Będę wdzięczny za podpowiedzi.
    Krzysiek.

  • 2. Data: 2003-01-20 21:24:31
    Temat: Re: pit 37 - odliczenia
    Od: "Dorota Born" <d...@l...pl>

    Witam !
    Wydatki, które ponosisz na odpłatne dokształcenie i doskonalenie zawodowe
    podatnika oczywiście możesz a nawet powinieneś odpisać, od podatku.
    Niema to znaczenia czy fakturka jest wystawiona na Ciebie czy też na
    małżonkę, rozliczacie się razem więc limit odliczeń przysługuje odrębnie
    każdemu z małżonków ;).
    Żadnych skrupułów, oni też ich nie mieli ustalając limit 433,20, -

    Pozdrowionka. :-)))

  • 3. Data: 2003-01-20 23:12:33
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dorota Born" <d...@l...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > każdemu z małżonków ;).
    > Żadnych skrupułów, oni też ich nie mieli ustalając limit 433,20, -

    Re : Mam pewne wątpliwości. Liczę, że je rozwiejesz :-)
    Otóż moim zdaniem ulga na dokształcanie i doskonalenie zawodowe jest ulgą
    indywidualną (odmiennie od np. ulgi remontowo - budowlanej) i zależną w tym
    przypadku od statusu zawodowego każdej osoby oddzielnie. Czy wspólne
    rozliczenie roczne Twoim zdaniem zmienia indywidualny charakter tej ulgi ?
    Pewnym argumentem może tu być brak intercyzy (komputer kupiony przy
    wykorzystaniu ulgi jest własnością obojga małżonków bez względu na to, kto
    miał ulgę).
    Z drugiej jednak strony indywidualny charakter ulgi (oboje małżonkowie mają
    do niej prawo) generuje indywidualny charakter faktur stanowiących podstawę
    odliczenia. Jak zapatrujesz się na następującą sytuację : Małżonek ma prawo
    do ulgi, małżonka nie ma takiego prawa. Tak się stało, że faktury za
    komputer wystawiono na małżonkę. Czy ustawowa wspólność majątkowa powoduje
    możliwość wykorzystania tychże faktur przez małżonka dla ulgi ?
    Wprawdzie urzędnicza konstrukcja druków nie ma mocy sprawczej generowania
    prawa, ale czy przypadkiem przy tej uldze nie rozlicza się jej indywidualnie
    (załącznik oddzielny dla każdego z małżonków) ? Porównaj odpowiednio przy
    uldze budowlanej.
    Skrupułów wobec "onych" mieć nie należy (wszak są na naszym utrzymaniu - do
    czego nie chcą się przyznać). Ale to, co oni zwykli nazywać dzierżeniem
    władzy powoduje potrzebę rzetelnego przygotowania się do ewentualnego
    "zaproszenia" z ich strony.
    AR
    Ps. A może ktoś z Szanownych Dyskutantów pamięta coś z orzecznictwa w
    podobnych sprawach ?

  • 4. Data: 2003-01-20 23:27:57
    Od: "LM" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej R." <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przypadku od statusu zawodowego każdej osoby oddzielnie. Czy wspólne
    > rozliczenie roczne Twoim zdaniem zmienia indywidualny charakter tej ulgi ?

    Śledziłem to jakiś czas temu i niezbyt dokładnie pamiętam (postaram się
    przejrzeć stare notatki, może znajdę konkrety - pamiętam, że wtedy się
    doszukałem) - ale jestem przekonany, że masz rację. Ulga ma charakter
    indywidualny i każdy z małżonków stosuje ją osobno, przynajmniej jeśli
    chodzi o limity. Jeśli np. mąż nie miał żadnych ulg, a żona kształciła się
    powyżej swojej ulgi, to w żadnym razie owej nadwyżki nie można wrzucić do
    limitu męża, nawet jeśli takowy ma zostać w całości nie wykorzystany.
    Kojarzę, że miałem na ten temat jakieś konkrety, może znajdę.

> [...]
    powoduje
    > możliwość wykorzystania tychże faktur przez małżonka dla ulgi ?

    Tu już sprawa jest bardziej skomplikowana. Myślę że najprościej byoby
    wystąpić do sprzedawcy o notę korygującą i przepisać fakturę na męża.

> [...]
    indywidualnie
    > (załącznik oddzielny dla każdego z małżonków) ? Porównaj odpowiednio przy

    Zgadza się.

    > Ps. A może ktoś z Szanownych Dyskutantów pamięta coś z orzecznictwa w
    > podobnych sprawach ?

    Jak powiedziałem - pogrzebię w notatkach, ale nic nie obiecuję

    LM

  • 5. Data: 2003-01-21 09:20:22
    Od: "Dorota Born" <d...@l...pl>

    Poczuwam się do odpowiedzialności i przyjrzałam się bliżej sprawie.
    Macie racje odnośnie tej faktury, najlepiej i najmniej kłopotów będzie z
    notą korygującą, jak już wspominał jeden z użytkowników.
    Można oczywiście stosować przy wspólnym rozliczeniu 2 limity, jeżeli
    będziecie razem figurować na fakturze.
    Ps Jeszcze jest pewien wymóg, zaświadczenie z zakładu pracy dla osoby
    chcącej zastosować tą ulgę, że wykorzystuje komputer w pracy.

    pl...

  • 6. Data: 2003-01-21 11:20:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Jan 2003, Dorota Born wrote:
    [...]
    >+ Macie racje odnośnie tej faktury, najlepiej i najmniej kłopotów będzie
    >+ z notą korygującą, jak już wspominał jeden z użytkowników.

    wKF:
    1. a kto ma tą notę wystawić: mąż czy żona ?? ;) Bo o ile nie było
    ostatnio zmiany - to rozp.ds.f-r VAT nie dopuszcza wystawniania
    not korygujących przez wystawcę faktury...
    2. zajrzałem, nie znalazłem :(, ale wydawało mi się że gdzieś
    widziałem interpretację z powołaniem przepisów, wskazującą
    że korekta nie może "zmieniać realnie istniejącego podmiotu
    na inny realnie istniejący podmiot". A tu by to miało miejsce...

    wKFF: odpowiedź na odpowiedź "pod" jest znacznie czytelniejsza !
    [...cięcie...]

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-01-21 20:18:17
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał > wKF:
    > 1. a kto ma tą notę wystawić: mąż czy żona ?? ;) Bo o ile nie było
    > ostatnio zmiany - to rozp.ds.f-r VAT nie dopuszcza wystawniania
    > not korygujących przez wystawcę faktury...

    Re: Problem nowy i b. interesujący :-)

> [...]
    > że korekta nie może "zmieniać realnie istniejącego podmiotu
    > na inny realnie istniejący podmiot". A tu by to miało miejsce...

    Re:Zgoda- logiczne. Ale w wykazie niedozwolonych zmian nie ma takiego
    ograniczenia (znów ktoś przespał) :-)

    W sprawie-temacie rozpoczynającym wątek jest wyrok NSA z 12 stycznia 1999
    r (sygn. akt III SA 2903/97) opublikowany w ONSA 1999/4/137. Z wyroku tego
    wynika, żę wystawienie na nazwisko jednego z małżonków faktur nie pozbawiało
    drugiego małżonka prawa do odliczenia od jego dochodu, jeśli wydatkowana
    kwota pochodziła z majątku wspólnego. Oczywiście oboje muszą mieć prawo do
    odliczenia. Sprawa dotyczyła oczywiście pomocy naukowych - konkretnie
    komputera.
    Relacji podatnik - US formalnie to nie zmienia, ale jakiś argument do
    rozmowy jest (typu : mało jeszcze pani(panu) decyzji obalił NSA?).
    Nie znam uzasadnienia wyroku, ale ciekawe jak NSA wybrnął z problemu
    indywidualnego charakteru tej ulgi.
    AR

  • 8. Data: 2003-01-22 09:58:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Jan 2003, Andrzej R. wrote:

> [...]
    >+ > not korygujących przez wystawcę faktury...
    >+
    >+ Re: Problem nowy i b. interesujący :-)

    A tam, wałkowaliśmy kilka razy :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-01-22 20:01:06
    Od: "Krzysiek" <k...@w...pl>

    Dziękuję za odpowiedzi. W noty korygujące chyba nie będę się bawił.
    Przypomnę tylko, że ulga przysługue zarówno mi jak i mojej żonie - oboje
    pracujemy z komputerami.
    Krzysiek.