  • 1. Data: 2002-06-04 09:38:20
    Temat: spółka jawna i indywid. dz. gosp.
    Od: "Kamila" <K...@2...pl>

    Prowadzę działalność gosp.: indywidualna praktyka lekarska, jestem ponadto
    wspólnikiem sp. jawnej lekarzy i dodatkowo wydzierżawiam sprzęt medyczny dla
    spółki i tutaj pojawił się problem, bo dzierżawa jest owatowana, a chodzi o
    moment przystąpienia do VAT-u. Wyliczając obrót obligujący mnie do wejścia
    na VAT zsumowałam przychody z wszystkich ww źródeł, a US uznał, że przychodu
    ze sp. jawnej nie powinnam doliczać(bo sp. jawna miała NIP). Ale to przecież
    są indywidualne działalności tylko pod wspólnym szyldem.
    Dla obrazu podam jak wypełniam PIT-5(tego US nie kwestionuje):
    po pierwsze wstawiałam 100% ind. prakt.lek. (tutaj też wykazywana była w
    księdze dzierżawa sprzętu),
    po drugie 100% (ze sp. jawnej) część tylko moich przychodów,
    i po trzecie 25% ze sp. jawnej udział z dochodów.
    Ponieważ kontrola jest w toku, mogę składać jakieś wyjaśnienia, czy
    moglibyście podsunąć mi jakieś argumenty za. Czy w ogóle zrobiłam
    prawidłowo?
    Bardzo proszę o pomoc, gdyby Orka, była tak miła i zajęła stanowisko w tej
    sprawie będę bardzo wdzięczna.
    Pozdrawiam K.

  • 2. Data: 2002-06-04 10:06:09
    Temat: Re: spółka jawna i indywid. dz. gosp.
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Kamila napisał:
> [...]
    > ze sp. jawnej nie powinnam doliczać(bo sp. jawna miała NIP). Ale to przecież
    > są indywidualne działalności tylko pod wspólnym szyldem.
    US ma rację. Spółka jawna jest oddzielnym bytem prawnym.
    W literaturze jest często okreslana jako "ułomna osoba prawna". Spółka
    jawna zawiera umowy, kupuje, sprzedaje, posiada, generalnie działa
    *prawie* jak osoba prawna.
    Prosty przykład: będąc wspólnikiem spółki jawnej - VATowca, możesz,
    otwierając jednoosobową dzialalność gospodarczą, wybrać zwolnienie z
    VAT (o ile oczywiście wcześniej nie prowadziłaś *jednoosobowej*
    działalności z VATem). I w druga stronę - jak VATowiec możesz być
    wspólnikiem spółki nie będącej VATowcem. Jedno nie ma wpływu na drugie
    i na tej same zasadzie, wartośc sprzedaży spółki nie ma wpływu na
    powstanie u Ciebie obowiązku płacenia VAT.
    Zresztą akurat w przypadku VAT spółka cywilna traktowana jest tak samo.

> [...]
    > Ponieważ kontrola jest w toku, mogę składać jakieś wyjaśnienia, czy
    > moglibyście podsunąć mi jakieś argumenty za. Czy w ogóle zrobiłam

    Rozliczenia z podatku dochodowego nie maja wiele wspólnego z
    rozliczeniami z VAT, fakt że PIT-5 jest poprawny nie znaczy że VAT-7
    również.
    Przeciez spółka jako taka składa deklarację VAT, a ty osobno składasz
    swoja, na której wykazujesz tylko obroty z jednoosobowej działalności,
    nie doliczasz obrotów spółki, prawda?

    Generalnie, nie ma problemu z przejściem na VAT dobrowolnie, US nie
    może Cię ukarać za przejście na VAT zbyt szybko, ponieważ masz prawo
    to zrobić w każdej chwili jeżeli tylko wyrazisz taka ochotę.
    Nie ma ograniczeń w byciu VATowcem, jest ograniczenie w byciu
    "nie-VATowcem".
    Zapewne kwestia leży w nieprawidłowym zgłoszeniu do VAT - z tytułu
    przekroczenia obrotu, a powinno być dobrowolnie.
    I, jak podejrzewam, a czego nie napisałaś, powstała kwestia odliczenia
    VAT, kiedy jeszcze nie miałas do tego prawa - jeżeli stajesz sie
    VATowcem z mocy ustawy, VAT od zakupów możesz odliczac od momentu
    przekroczenia limitu sporzedaży bez VAT, ale jeżeli przechodzisz na
    VAT dobrowolnie - stajesz się VATowcem od następnego miesiąca po
    zgłoszeniu.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-06-05 13:10:46
    Od: "Kamila" <K...@2...pl>

    > Generalnie, nie ma problemu z przejściem na VAT dobrowolnie, US nie
    > może Cię ukarać za przejście na VAT zbyt szybko, ponieważ masz prawo
    ======
    TAK????????
    Z tego co pamiętam ostatnio nie można było dobrowolnie weść na VAT w trakcie
    trwania dz. gosp.??????
    =======
    > to zrobić w każdej chwili jeżeli tylko wyrazisz taka ochotę.
    > Nie ma ograniczeń w byciu VATowcem, jest ograniczenie w byciu
    > "nie-VATowcem".
    Czy to prawda ?
    K.

  • 4. Data: 2002-06-05 17:21:34
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Kamila wrote:

    > ======
    > TAK????????
    > Z tego co pamiętam ostatnio nie można było dobrowolnie weść na VAT w
    > trakcie trwania dz. gosp.??????
    To teraz ja:
    ??????????????????????????????????????????????????/
    Skąd to wzięłaś?????????????????????????
    Kiedy "ostatnio"? I ile lat spałaś?
    A mozna przejśc na VAT po zakończeniu działalności albo przed jej
    rozpoczęciem????????????????????

    > =======
    > Czy to prawda ?
    Nie, tak cie podpuszczam bo lubie sie drażnić...
    Będe miała radoche na tydzień...

    A cały artykuł 14 ustawy o PTU specjalnie w tym celu wymyśliłam.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-06-05 20:42:35
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:adlhb4$pf$...@n...tpi.pl...

    > To teraz ja:
    > ??????????????????????????????????????????????????/
    > Skąd to wzięłaś?????????????????????????
    > Kiedy "ostatnio"? I ile lat spałaś?
    > A mozna przejśc na VAT po zakończeniu działalności albo przed jej
    > rozpoczęciem????????????????????

    ------------------
    Może uda mi się trochę "uporządkować".

    Przypadek nr 1
    Podatnik rozpoczynający działalność w trakcie roku podatkowego wybiera
    zwolnienie z VAT.
    Traci prawo do zwolnienia z chwilą przekroczenia obrotu........

    Niestety - przed przekroczeniem - nie może dobrowolnie zrezygnować ze
    zwolnienia z VAT.

    (Z góry zaznaczam, że powyższe wynika z przepisów ustawy - natomiast
    praktyka niektórych US jest inna. Uprzedzam jednak, że już pojawił się wyrok
    NSA na ten temat)

    Przypadek nr 2
    Podatnik kontynuujący działalność, który w roku poprzednim nie przekroczył
    obrotu 10.000 EURO.
    Ustawowo jest zwolniony z VAT - ale ma prawo z tego zwolnienia zrezygnować
    (pod warunkiem, że zawiadomi US przed poczatkiem miesiąca, w którym
    rezygnuje ze zwolnienia).

    Pominęłam kartę podatkową - za dużo pisania:-)

    Orka

  • 6. Data: 2002-06-05 21:42:07
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Jun 2002, Kamila wrote:
    [...czyjeś...]
    >+ > Nie ma ograniczeń w byciu VATowcem, jest ograniczenie w byciu
    >+ > "nie-VATowcem".
    >+ Czy to prawda ?

    Prawda.
    Z grubsza biorąc - wszelka działalność doradcza kwalifikuje
    się w VAT. NieVATowiec powinien dwa razy się zastanowić nim
    wpisze "konsultacje" lub tp.... (IMHO).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-06-09 20:45:21
    Od: "Kamila" <K...@2...pl>

> [...]
    > zwolnienie z VAT.
    > Traci prawo do zwolnienia z chwilą przekroczenia obrotu........

    ===
    Orko czy mogłabyś podać mi do tego podstawę prawną.
    Dziękuję za zabranie głosu.
    ======

    ===
    Jakiej treści?
    ======
    K.

  • 8. Data: 2002-06-09 20:47:21
    Od: "Kamila" <K...@2...pl>

    Użytkownik "Magdalena Woloszyk" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > rozpoczęciem????????????????????

    > Nie, tak cie podpuszczam bo lubie sie drażnić...

    Cieszę się że sprawiłam ci radość.......

    ====

  • 9. Data: 2002-06-09 20:48:32
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Kamila <K...@2...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ae0edl$fp6$...@n...tpi.pl...

    > ===
    > Orko czy mogłabyś podać mi do tego podstawę prawną.
    > Dziękuję za zabranie głosu.
    > ======

    Art. 14 ust. 6 i 7 ustawy o VAT

    > wyrok
    > ===
    > Jakiej treści?
    > ======
    Potwierdzający brak prawa do dobrowolnej rezygnacji ze zwolnienia

    Orka