  • 1. Data: 2006-11-03 14:17:20
    Temat: Rekojmia gwarancja-jak to teraz jest
    Od: "seba" <g...@o...pl>

    Witacie

    Slyszalem ostatnio,ze zmienilo sie prawo konsumenckie odnosnie
    gwarancji.Jesli ktos jest na topie prosze o odpowiedz

    -czy sprzedajac towar uzywany jako osoba prywatna musze dac gwarancje na
    niego,czy nawet jesli jej nie dam to ona i tak obowiazuje na rok?
    -czy jako firma jestem takze zobowiazany dawac gwarancje na rok lub 2 lata
    nawet na towar uzywany

    Jesli ktos zna przepis prosze o link badz zacytowanie

    z gory dziekuje
    Seba
    PS pytanie w ziazku z wypowiedzeniami na forum
    http://www.konsument.cogdziekupic.pl/index.php?actio
    n=vthread&forum=14&topic=1981

  • 2. Data: 2006-11-03 15:56:13
    Od: "pan trawnik" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    chyba troche NTG, ale co tam...

    > -czy sprzedajac towar uzywany jako osoba prywatna musze dac gwarancje na
    > niego,czy nawet jesli jej nie dam to ona i tak obowiazuje na rok?

    nie, ale obowiazuje rekojmia za wady fizyczne i prawne.

    > -czy jako firma jestem takze zobowiazany dawac gwarancje na rok lub 2 lata
    > nawet na towar uzywany

    nie, ale jesli kupujacym jest konsument to posiada on uprawnienia wynikajace
    z ustawy o sprzedazy konsumenckiej.

    Gwarancja jest udzielana przez sprzedajacego _dobrowolnie_. Obowiązuje ona w
    takim zakresie w jakim sprzedający jej udzielił z uwzględnieniem
    odpowiednich przepisów kodeksu cywilnego.

    Z ustawy wynika natomiast (i co za tym idzie jest niezalezna od woli stron):
    1) rekojmia - w przypadku sprzedaży pomiędzy przedsiębiorcami lub osobami
    fizycznymi nieprowadzącymi dg patrz odpowiednie przepisy kodeksu cywilnego,
    tak ok. 560 chyba
    2) niezgodność towaru z umową - w przypadku sprzedaży konsumenckiej, tzn.
    gdy jedna stroną jest konsument a druga profesjonalista (przedsiębiorca). Tą
    kwestię reguluje ustawa o szczególnych warunkach sprzedazy konsumenckiej.

    Wszystkie akty prawne znajdziesz na strnach sejmu: isip.sejm.gov.pl

    Mam nadzieje, ze troche rozjasnilem. Swoja droga wystarczylo spytac sie
    gugli :P

    pzd,
    pan trawnik

  • 3. Data: 2006-11-03 16:56:05
    Temat: Re: Rekojmia gwarancja-jak to teraz jest
    Od: "Ero Walensdorf" <walensdorf@nietrudzsie_nieodbierampriva>

    Użytkownik "seba" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witacie
    >
    > Slyszalem ostatnio,ze zmienilo sie prawo konsumenckie odnosnie
    > gwarancji.Jesli ktos jest na topie prosze o odpowiedz

    To powinno trochę wyjaśnić, choć trzeba poczytać.
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/

    EWa

  • 4. Data: 2006-11-03 18:41:57
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

> [...]

    > kwestię reguluje ustawa o szczególnych warunkach sprzedazy konsumenckiej.

    mam pytanko - wezmy pod uwage sytuacje, gdy ktos ma dzialalnosc gospodarcza,
    powiedzmy naprawia zegary i sprzedaje komus _uzywany_ samochod, ktory
    wczesniej mial zarejestrowany na firme (a wiec wystawia fakture vat)

    czy w takiej sytuacji obowiazuje rowniez 2 letnia odpowiedzialnosc
    sprzedawcy, mimo, ze sprzedaz samochodow nie jest przedmiotem jego
    dzialalnosci?

    moim zdaniem tak, nie znalazlem zadnych wylaczen, ale bylbym ciekaw Waszych
    opini, czy nie ma tu jakiegos kruczka?

  • 5. Data: 2006-11-03 19:16:06
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

> [...]
    > dzialalnosci?
    >
    > moim zdaniem tak, nie znalazlem zadnych wylaczen, ale bylbym ciekaw

    chyba jednak cos przeoczylem ;) - "Ustawe stosuje sie do dokonywanej w
    zakresie dzialalnosci przedsiebiorsta sprzedazy rzeczy ruchomej osobie
    fizycznej (...)"

    w takim przypadku, chyba ciezko przyjac, ze zegarmistrz w zakresie swojej
    dzialalnosci sprzedaje samochody

    ale drugie pytanie - czy ewentualne pisemne wylaczenie rekojmi w takiej
    sytuacji (firma, konsument) jest skuteczne?

    kc mowi "Art. 558 § 1. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi
    rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jednakże w umowach z udziałem
    konsumentów ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi
    jest dopuszczalne tylko w wypadkach określonych w przepisach szczególnych."

    pytanie - co mowia te przepisy szczegolne? o jakie ustawy chodzi?

  • 6. Data: 2006-11-03 23:42:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Nov 2006, seba wrote:

    > Witacie
    >
    > Slyszalem ostatnio,ze zmienilo sie prawo konsumenckie odnosnie
    > gwarancji.Jesli ktos jest na topie

    Nie jestem...
    > prosze o odpowiedz
    ...ale IMO mylisz gwarancję z "niezgodnością konsumencką".

    > PS pytanie w ziazku z wypowiedzeniami na forum
    > http://www.konsument.cogdziekupic.pl/index.php?actio
    n=vthread&forum=14&topic=1981

    No to co za problem było poszukać stosownej daty? ;)
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU20021411176

    Artykuł 10

    pzdr, Gotfryd