  • 1. Data: 2004-09-02 05:34:45
    Temat: badanie sprawozdań spółek - gazeta prawna
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/27.html?numer=1281
    &dok=1281.27.3.2.5.1.0.1.htm

    "Spośród 175 tys. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością tylko 13 tys.,
    czyli poniżej 8 proc., ma obowiązek badania swoich sprawozdań finansowych.
    To stanowczo za mało - uważa Krajowa Izba Biegłych Rewidentów i proponuje
    obniżenie tzw. progów, od których przekroczenia uzależnione jest badanie
    sprawozdań"

    "Przeciwko obecnym progom protestuje (!) Krajowa Izba Biegłych Rewidentów.
    Według izby, teraz znaczna część niemałych jednostek, zobowiązanych
    przepisami prawa do sporządzania pełnej sprawozdawczości, nie podlega
    badaniu, czyli uwiarygodnieniu rocznych sprawozdań, a co za tym idzie,
    znajduje się poza

    (GRONEM NABIJAJĄCYM KASĘ BIEGŁYM - mój przypis) niezależną oceną"

    Tia, szkoda że nie jestem po ich stronie barykady - ktoś by się o mnie
    zatroszczył...

    ;-)

  • 2. Data: 2004-09-02 07:17:15
    Temat: Re: badanie sprawozdań spółek - gazeta prawna
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 02-09-2004 07:34, Użytkownik Łukasz Kaliński napisał:
> [...]
    >
    > (GRONEM NABIJAJĄCYM KASĘ BIEGŁYM - mój przypis) niezależną oceną"
    >
    > Tia, szkoda że nie jestem po ich stronie barykady - ktoś by się o mnie

    Gdybyś widział jakie "cuda" potrafią robić księgowi w takich spółkach
    to, przypuszczam, że byś zmienił zdanie.

    --
    xyz

  • 3. Data: 2004-09-02 07:36:58
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Użytkownik "xyz" <x...@x...pl> napisał w wiadomości

    > Gdybyś widział jakie "cuda" potrafią robić księgowi w takich spółkach
    > to, przypuszczam, że byś zmienił zdanie.

    Sam jestem księgowym i bardzo dobrze wiem jaki CZASAMI żenująco niski poziom
    wiedzy reprezentują sobą niektórzy księgowi, ale wiem też na jakich zasadach
    i na jakim poziomie CZASAMI przeprowadzane jest badanie bilansu.

    Tutaj nie chodzi przecież o dobro spółek i polepszenie świata, ale o dobro
    biegłych rewidentów.
    Myślisz, że biegli tak samo by o to zabiegali, gdyby byli na państwowej
    stałej pensji?
    :-)))) (podnieśli by limit do 20mln)

    Od początku roku usługowo prowadzący księgi rachunkowe koniecznie muszą
    posiadać ubezpieczenie OC - lobbing ubezpieczycieli (w tym padającego PZU,
    które jako jedyny przygotował przystępną cenowo ofertę)
    Od maja kurs na prawo jazdy trwa 40, a nie jak wcześniej 20 godzin - to też
    jest dla dobra ośrodków nauczania a nie kierowców.

    Żebym nie został oceniony jak propagator teorii spisku: owszem, są pozytywne
    strony takich regulacji ustawowych i tego nie da się ukryć, ale nienawidzę,
    jak ktoś mi coś narzuca, mówiąc, że to jest dla mnie dobre - niech zostawi
    to mojej ocenie...

    p.s.
    i piersią będę bronić wolnego handlu w weekendy.
    ;-)

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński.

  • 4. Data: 2004-09-02 08:09:05
    Temat: Re: badanie sprawozdan spolek - gazeta prawna
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 9/2/2004 9:36 AM, Łukasz Kaliński wrote:
    > Użytkownik "xyz" <x...@x...pl> napisał w wiadomości

    [...]
> [...]
    > biegłych rewidentów.
    > Myślisz, że biegli tak samo by o to zabiegali, gdyby byli na państwowej
    [...]
> [...]
    > jak ktoś mi coś narzuca, mówiąc, że to jest dla mnie dobre - niech zostawi

    Biegły bada pewien formalizm - nie odnosi się do istoty i rzeczywistego
    charakteru zdarzeń, a o ich prawdziwości zapewniony jest przez zarząd.

    Miałem przyjemność poznać biegłą, której nie podobało się, że kilku
    pracowników dostało wynagrodzenia o kilkaset złotych wyższe niż w
    umowach (premia uznaniowa nie objeta umową i nie aneksowana, ZUS i
    podatki oczywiście opłacone) - natomiast łyknęła bez mrugnięcia okiem
    faktury za niewykonane prace na kilkadziesiat tysięcy, faktury za roboty
    budowlane wystawiane bez dokumentacji i w rok po wykonaniu prac na kwote
    kilkuset tysięcy (cena ustalona w ustnej umowie, sp. z o.o.).
    W tym samym czasie zarząd miał kilkusettysięczne zaliczki przeflancowane
    na niskooprocentowane pożyczki - jednocześnie co miesiąc płacąc
    kilkadziesiąt tysięcy odsetek od drogiego kredytu (ewidentne działanie
    na szkodę spółki) - i nic.

    Badanie bilansu, to w wiekszości przypadków tylko i wyłącznie dupochron
    dla zarządu i kasa dla biegłych.

    Prezes pewnej znanej mi spółki posiadał dwa badane bilanse: tajny i
    oficjalny - a na sprawie karnej zeznał bez żenady: "gdy pojawia się
    kontrahent bilans można wyrzucic do kosza". By uniknąc egzekucji np. z
    nieruchomości spółki obciązył ją hipoteką z tyt. nieistniejącego
    zobowiązania w kwocie miliona złotych - a biegli (łacznie z sądowymi)
    łyknęli temat, podobnie jak prokurator.

    Natomiast wiele podmiotów z problemami wcale z nimi się nie kryje,
    wystarczy poczytać bilanse kilku spółek giełdowych - jest tam wszystko
    bez żenady podane - badanie takiego bilansu to kwiatek do kożucha, skoro
    zarząd w dniu objęcia stołka zamawia wizytówki i tabliczkę z napisem "za
    faktury nie płacimy, chyba że czasem zapłacimy".

    Pzdr: Catbert

  • 5. Data: 2004-09-02 08:26:10
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik xyz napisał:

    > Gdybyś widział jakie "cuda" potrafią robić księgowi w takich spółkach
    > to, przypuszczam, że byś zmienił zdanie.

    Widziałam juz takie cuda przepuszczane przez biegłych że włos sie jeży.
    Wzięłam jakiś czas temu do siebie społke w ktorej biegly nie zauwazył że
    ksiegowy bez upowaznienia zarządu rozwiązał rezerwy na nalezności
    wątpliwem pomimo tego że nalezności był bardziej watpliwe niż w dniu
    tworzenia rezerwy a cała operacja miała na celu tylko poprawę wyniku
    finansowego żeby w banku lepiej wyglądać.
    Do tego na rozrachunkach PFRON wisiało 20 tysięcy należności - nie
    zaksięgowanych w koszty składek. Przez okrągly rok księgowano tylko
    zapłaty (rozrachunki - bank), i nikt tego nie zauwazył przez nastepne
    DWA LATA. Dwóch biegłych, dwa badania, kosmiczne saldo na naleznościach,
    zawalszowany wynik finansowy i zero analizy.
    Pomijam fuszerke księgowej. Ale po to było to badanie (nieobowiązkowe)
    żeby księgową sprawdzić.

    I widzałam kiedys bilans skonsolidowany w którym była jednoczesnie
    starta i zysk. Tzn. skonsolidowano straty ze stratami i oddzielnie zyski
    z zykami i osobno wykazano w bilansie. Audyt robił chyba niesławny AA.
    Przepuścił takiego babol bez mrugnięcia okiem.
    Analizowalismy ten bilans na jakichs podyplomowych. Wykładowca nie
    zauważył z poczatku błedu, zauważylismy my. Wykładowca przez 15 minut
    kręcił głowa z niedowierzaniem. To była grupa kapitałowa złożona ze
    spółek giełdowych i wielka firma audytorska o międzynarodowej renomie.

    Mowcie mi jezcze o konieczności audytu. Bez otwarcia zawodu, bez
    prawdziwej konkurencji ktora odsieje biegłych którzy dostali sie na
    listę w zamierzchłych czasach (były wtedy mozliwości uproszczonej
    procedur, jakieś instytucjem, chyba Izby Skarbowe, przeprowadzaly dla
    swich pracowników własne egzaminy o stopniu trudności nieporownywalnym z
    egzaminem dla szaraczków) albo po prostu czuja sie zbyt komfortowo bo
    biegłych jest za mało, ceny wysokie a rynek zbytu zapewnia państwo więc
    jakośc ich usług jest poniżej krytyki, bez tego wszystkiego to tylko
    nabijanie kabzy jednej grupie zawodowej.
    Dlaczego biegli tak krzyczą żeby obnizyć progi obowiązkowego badania
    bilansu ale bronia się rekami i nogami przez niezaleznym od korporacji,
    państwowym egzaminem, takim jaki maja doradcy podatkowi?
    Dlaczego nie chcą sie oczyścić? Partaczy zawsze nabardziej widac chodźby
    ich był tylko jeden promil. Rynek szybko by się rozprawił z partaczami
    gdyby było ich kim zastapić.

    Nie daje to do myslenia?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2004-09-02 11:03:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello xyz,

    Thursday, September 2, 2004, 9:17:15 AM, you wrote:

    > Gdybyś widział jakie "cuda" potrafią robić księgowi w takich spółkach
    > to, przypuszczam, że byś zmienił zdanie.

    Mam małą spółeczkę z małym obrotem. I wolałbym, że biegły nie skasował
    mnie na 1/10 rocznego _obrotu_.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2004-09-02 15:08:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Sep 2004, Maddy wrote:
    [...]
> [...]
    > + poczatku błedu, zauważylismy my. Wykładowca przez 15 minut kręcił głowa z

    Znaczy - był to PORZĄDNIE ZROBIONY przekręt ;) !

    > + Dlaczego nie chcą sie oczyścić?

    ...boby "fachowych przekrętów" nie było ? :]

    > + Nie daje to do myslenia?

    Oczywiście. Jasnym jest że można ustalić że jest "państwowy egzamin"
    dla wybranych profesji - kierówców, lekarzy... więc jak ktoś uważa
    że prawnicy czy biegli powinni czemuś podobnemu podlegać - no to
    rozumiem. Ewentualnie że "okresowo" - też rozumiem (wszyscy).
    Ale nic poza tym...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)