  • 1. Data: 2007-11-16 19:06:51
    Temat: DG -> Umowa o dzieło
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Witam

    Zastanawiam się nad taką operacją - zamykam DG
    i działam dalej na rzecz jednego z zagranicznych klientów
    w ramach "zwykłej" umowy o dzieło(usługi informatyczne, nie mam
    podwykonawców,
    wszytsko robie osobiście).
    Wystawiam faktury VAT(np), jako że jestem VATowcem, dochodowy
    odprowadzam na zasadzie PIT-53.
    Zyskuję na ZUS, ograniczam papierologię do minimum, mam z defaulta 50% KUP,
    co prawda wpadam w wyższy próg podatkowy, ale zaliczki są ryczałtowe 19%,
    a że rozliczam się wspólnie z żoną więc w PIT rocznym jest ładne 19%, z
    podwójną kwotąc pomniejszającą.

    Czy jest tutaj jakiś haczyk, który powoduje że to dalej byłaby DG w
    świetle podatkowym?
    Nie chciałbym się obudzić kiedyś z megazusem do spłaty, zaległościami
    podatkowymi i wyrokiem z KKSu..

    pozdr
    tommyz

  • 2. Data: 2007-11-20 14:36:09
    Temat: Re: DG -> Umowa o dzieło
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 16 Nov 2007 20:06:51 +0100, t...@o...pl napisał(a):

    > Witam
    [...]
    > Czy jest tutaj jakiś haczyk, który powoduje że to dalej byłaby DG w
    > świetle podatkowym?

    Optymistycznie dopatrujesz się kłopotu tylko względem podatków, a ZUS? ;>
    Zakładam, że pisząc o umowie o dzieło, wiesz o czym piszesz i tu nie
    zachodzi nawet cień podejrzeń o zlecenie, bo przecież Ty to Ty :)

    Ale wiesz co? Mnie martwi inna rzecz.
    W ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych art. 8 ust. 6

    Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:
    (...)
    2) twórcę i artystę,
    3) osobę wykonującą wolny zawód w rozumieniu przepisów o podatku
    dochodowym od osób fizycznych.

    i dalej:

    7. Za twórcę, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, uważa się osobę, która tworzy
    dzieła w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury
    krajobrazu, urbanistyki, literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki,
    fotografiki, twórczości audiowizualnej, choreografii i lutnictwa
    artystycznego oraz sztuki ludowej, będące przedmiotem prawa autorskiego.

    No i właśnie! Chcesz korzystać z 50% kosztów, więc coś na rzeczy jest,
    nieprawdaż? ;>

    Ucieczka przed ZUS-em mogłaby się nie udać.

    No chyba, że się nie mieścisz w katalogu, to ja nie mam uwag :)

    > Nie chciałbym się obudzić kiedyś z megazusem do spłaty, zaległościami
    > podatkowymi i wyrokiem z KKSu..

    Podatek na pierwszy rzut oka wyglądałby ok. Ale to spojrzenie pobieżne :)

    --
    pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2007-11-20 14:55:09
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 20-11-2007 o 15:36:09 Jagna <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > [...]
    >
    > Optymistycznie dopatrujesz się kłopotu tylko względem podatków, a ZUS? ;>

    Ha, za prosto by było mówisz :)

    > Zakładam, że pisząc o umowie o dzieło, wiesz o czym piszesz i tu nie
    > zachodzi nawet cień podejrzeń o zlecenie, bo przecież Ty to Ty :)

    Tu mi dałaś do myślenia, faktycznie ostatnio niebezpiecznie zaczęło
    przypominać to zlecenie..
    Ale da się naprostować :)

> [...]
    > nieprawdaż? ;>
    >
    > Ucieczka przed ZUS-em mogłaby się nie udać.
    >
    > No chyba, że się nie mieścisz w katalogu, to ja nie mam uwag :)

    Nie mieszczę się w katalogu na twórcę i artystę(kiedyś już sprawdzałem),
    natomiast czy programista to wolny zawód w swietle updof?
    Muszę sprawdzić w wolnej chwili.

    > Podatek na pierwszy rzut oka wyglądałby ok. Ale to spojrzenie pobieżne :)

    Nagle ZUS wyrósł mi na "faworyta" :)