  • 1. Data: 2009-11-30 22:11:51
    Temat: Konkluzje odnośnie rozliczeń strat za lata ubiegłe
    Od: MichalP <U...@k...ckkom.pklk>

    Hej,

    Przedstawiam 2 przypadki, które mi się nasunęły w związku z rozliczaniem
    strat za lata ubiegłe. W wierszach są przykładowe lata z wartością
    dochodu bez odliczeń. Kolumnami przedstawiam ile straty rozliczam z
    danego roku.

    Poniżej zamieszczam 2 przykłady z 2 przypadkami. Pierwszy "a" -
    rozliczenie najpierw najbardziej odległe lata w czasie...

    2000 2001 2002
    2000: -1000
    2001: 0
    2002: -200
    2003: 300 -300 0
    2004: 0
    2005: 0
    2006: 1000 n/a -100
    2007: 1000 n/a n/a -100
    --------------
    -300 -200 JAK DANY ROK ZOSTAŁ ROZLICZONY

    Wytłumaczenie: W roku 2003 rozliczyłem 300 zł z roku 2000. W roku 2006
    rozliczyłem 100 zł z roku 2002 a w roku 2007 rozliczyłem 100 zł też z
    roku 2002. (W latach 2006-7 nie mogłem już rozliczać strat z roku 2000).

    Przypadek 1b - rozliczam straty proporcjonalnie do wielkości start w
    danym roku. W roku 2003 rozliczyłem 1000/(1000+200)*300 = 250 zł straty
    z roku 2000 i 200/(1000+200)*300 = 50 zł z roku 2002. Następnie w roku
    2006 rozliczyłem 100 zł z roku 2002 (50% z 200). W roku 2007 rozliczam
    pozostałe 50 zł z roku 2002:

    2000 2001 2002
    2000: -1000
    2001: 0
    2002: -200
    2003: 300 -250 -50
    2004: 0
    2005: 0
    2006: 1000 n/a -100
    2007: 1000 n/a n/a -50
    --------------
    -250 -200 JAK DANY ROK ZOSTAŁ ROZLICZONY

    WNIOSEK: W wariancie 1a ("wpierw rozliczać lata najdawniejsze")
    rozliczyłem więcej straty (500 zł) niż w wariancie 1b (450 zł).

    ALE nie zawsze tak jest, że opłaca się najpierw rozliczać lata
    najdawniejsze, oto przykład:

    Przypadek 2a: Najpierw rozliczam lata najdawniejsze...

    2000 2001
    2000: -100
    2001: -600
    2002: 50 -50 0
    2003: 50 -50 0
    2004: 400 0 -300
    ---------
    -100 -300 JAK DANY ROK ZOSTAŁ ROZLICZONY

    Przypadek 2b: Najpierw rozliczam lata, w których strata była największa:

    2000 2001
    2000: -100
    2001: -600
    2002: 50 0 -50
    2003: 50 0 -50
    2004: 400 -50 -300
    ---------
    -50 -400 JAK DANY ROK ZOSTAŁ ROZLICZONY

    Jak widać, w wariancie 2b rozliczyłem 450 zł czyli więcej niż w
    wariancie 2a (400 zł).

    Zatem czy da się tu jakieś wnioski wysnuć co do rozliczania strat? Czy
    też nie? Albo też w ogóle się mylę i jest jakiś przepis rozstrzygający
    kolejność rozliczeń i nie dający podatnikom swobody w tym względzie?

    --
    Michał

  • 2. Data: 2009-12-01 13:11:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Nov 2009, MichalP wrote:

    > WNIOSEK: W wariancie 1a ("wpierw rozliczać lata najdawniejsze") rozliczyłem
    > więcej straty (500 zł) niż w wariancie 1b (450 zł).

    [...]

    > Przypadek 2b: Najpierw rozliczam lata, w których strata była największa:

> [...]

    Za lata 2000 i 2001 nie przysługiwało AFAIR odliczanie przez 5 lat.
    Przepis przewidywał "nie więcej niż po 30% w kolejnych 3 latach",
    dobrze pamiętam?
    Proponuję rozpisać tabelkę używając "bieżących" lat :)
    Do tego tabelka pomija sprawę "ile strat zostało i jak długo są ważne".

    > Zatem czy da się tu jakieś wnioski wysnuć co do rozliczania strat? Czy też
    > nie? Albo też w ogóle się mylę i jest jakiś przepis rozstrzygający kolejność
    > rozliczeń i nie dający podatnikom swobody w tym względzie?

    AFAIK nie ma.
    Żaden przepis nie obliguje "wyczerpania z góry" ani "wskazania z góry"
    które straty podatnik chce rozliczyć w którym roku.
    IMO "wybór straty" można sobie zmienić, jakby się okazało, że inny
    podział pozwoli odliczyć więcej.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-12-01 13:30:17
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 01 Dec 2009 14:11:28 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Za lata 2000 i 2001 nie przysługiwało AFAIR odliczanie przez 5 lat.
    > Przepis przewidywał "nie więcej niż po 30% w kolejnych 3 latach",
    > dobrze pamiętam?

    Prawie. Jeśli mnie pamięć nie zawodzi to zmiana nastąpiła począwszy od
    strat z 2001. Do roku 2000 było to 1/3 a nie 30%