  • 21. Data: 2008-03-12 22:02:53
    Temat: Re: Kupno mieszkania a darowizna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Mar 2008, Cavallino wrote:

    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał
    [...]
    > Jakaś podkładka, że sposób dokumentowania umowy darowizny zmienia moment jej
    > zaistnienia?

    Kodeks Cywilny art.890

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2008-03-12 22:04:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Mar 2008, witek wrote:

    > Jeśli notarialnie to teraz, w momencie podpisywania aktu,
    > jeśli nie, to w momencie spełnienia czyli dania pieniędzy.

    Ja w kwestii formalnej: owa umowa, niezależnie od tytułu, będzie
    szczególną postacią darowizny pt. "renta" :)
    Art.903 (a nie 888) KC.

    > Z drugiej strony zatanawiam się czy w ogóle zapłaciłbyś jakikolwiek podatek
    > jakbys ojcu mieszkanie podarował. Raczej nie.

    Już Cavallino pisał: każde zbycie to osobne opłaty notarialne :)

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2008-03-12 22:14:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Ja w kwestii formalnej: owa umowa, niezależnie od tytułu, będzie
    > szczególną postacią darowizny pt. "renta" :)
    > Art.903 (a nie 888) KC.

    hmm, a to jest zwolnione z podatku czy nie?
    bo nie przypominam sobie aby renty z podatku zwolnione były.

    > Już Cavallino pisał: każde zbycie to osobne opłaty notarialne :)

    ale w KF opłaty notarialne nie są podatkiem. :)

  • 24. Data: 2008-03-12 22:15:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > wKwestiiFormalnej: darowizna to JEST zbycie (z założenia, polega na
    > zwiększeniu majątku obdarowanego kosztem majątku darczyńcy, który
    > jest ZBYWANY właśnie)!
    > Czegoś nie rozumiem...
    >
    > pzdr, Gotfryd

    zbycie = sprzedaż

  • 25. Data: 2008-03-13 00:14:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Mar 2008, witek wrote:

    > hmm, a to jest zwolnione z podatku czy nie?
    > bo nie przypominam sobie aby renty z podatku zwolnione były.

    IMHVO - są.
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
    ---
    Art. 4a
    1. Zwalnia się od podatku nabycie własnoœci rzeczy lub praw majštkowych
    przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i
    macochę, jeżeli:

    1) zgłoszš nabycie własnoœci rzeczy lub praw majštkowych właœciwemu
    naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesišca
    od dnia powstania obowišzku podatkowego powstałego
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2,
    ^
    [komentarz: pkt 8 to właśnie renta]
    a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie miesišca od
    dnia uprawomocnienia się orzeczenia sšdu stwierdzajšcego nabycie spadku, z
    zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz

    2) udokumentujš - w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny
    lub polecenia darczyńcy sš œrodki pieniężne, a wartoœć majštku nabytego
    łšcznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzajšcych rok, w którym
    nastšpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartoœci rzeczy i praw
    majštkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę okreœlonš w art. 9 ust. 1
    pkt 1 - ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy
    ---

    > ale w KF opłaty notarialne nie są podatkiem. :)

    Co racja to racja, opłaty poniesione przez pytającego byłyby NTG ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2008-03-13 00:22:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    [...]
    > zbycie = sprzedaż

    Podanie: nie pisz głupot :[
    Zbycie polega na zbyciu własności, nabycie polega na jej nabyciu.
    A to, czy mamy do czynienia ze sprzedażą czy darowizną, zależy od
    istnienia świadczenia zwrotnego (zapłaty).
    Darowizna jest stosunkiem z którego jednej strony jest zbywca (zbywający)
    a z drugiej nabywca, tylko *zapłaty* nie ma!
    W przepisach termin "zbycia" i "zbywcy" używany jest właśnie w takich
    przypadkach, kiedy stosunek prawny NIE zależy od tego, czy przedmiot
    zbycia sprzedano czy darowano - np. jeśli w trakcie umowy najmu rzecz
    najmowana zostanie *zbyta*, to *zbywca* jest zobowiązany do pokrycia
    ew. szkód najemcy.
    Niezależnie od tego, czy sprzedał czy podarował.

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2008-03-13 00:35:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > ew. szkód najemcy.
    > Niezależnie od tego, czy sprzedał czy podarował.

    napisałem, że w tym przypadku autor wątku zapewne takie znaczenia słowa
    zbycie miał na myśli, a ty od razu z armaty do mnie.

  • 28. Data: 2008-03-13 01:57:56
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    witek wrote:

    > napisałem, że w tym przypadku autor wątku zapewne takie znaczenia słowa
    > zbycie miał na myśli, a ty od razu z armaty do mnie.

    Dodatkowo, SJP wydaje się nie uwzględniać innych rodzajów zbycia niż
    sprzedaż :). A ponoć definicja językowa jest używana z braku definicji
    ustawowych.

    W KC nie znalazłem, w UoPDF też nie, zaś w obu aktach słowo "zbycie"
    występuje zawsze w okolicach słowa "odpłatne". Dalej nie szukałem :)

    p. m.

  • 29. Data: 2008-03-13 07:42:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Mar 2008, witek wrote:

    > napisałem, że w tym przypadku autor wątku zapewne takie znaczenia słowa
    > zbycie miał na myśli, a ty od razu z armaty do mnie.

    A to przepraszam :)
    Ale grupowicz dostaje komentarz do tego co napisał, a nie do tego
    o czym myślał! ;)
    Co może wyczytać ktoś, kto napotka tekst "zbycie = sprzedaż"? A przecież
    (tylko) o to mi chodziło: że zakładający wątek tak pisał, *jakby* tak
    było (a to błąd).

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2008-03-13 09:04:21
    Od: yusuf <j...@g...com>

    > Co racja to racja, op?aty poniesione przez pytaj?cego by?yby NTG ;)

    Czyli jak dobrze rozumiem, jedyne koszty, które bym poniósł w takim
    przypadku (przypomnę: darowanie mieszkanie zaraz po zakupie nie
    czekając ustawowych 12 mies.) nie byłyby podatkiem, a tylko :) taksą
    notarialną, czy też jednak darowizna = zbycie i teoretycznie
    powinienem zapłacić podatek dochodowy, tylko od czego - kwota
    sprzedaży - kwota kupna = suma ujemna ?