  • 1. Data: 2006-12-11 10:03:35
    Temat: Okres przechowywania dokumentów podatkowych
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Jak powszechnie wiadomo, okres przechowywania dokumentów (np. faktur)
    wynosi 5 lat.
    Znalazłem coś takiego, związanego z korektami:

    "Faktury korygujące, podobnie jak faktury, noty korygujące duplikaty tych
    dokumentów oraz dokumenty celne, podatnicy muszą przechowywać w okresie 5
    lat, licząc od końca roku, w którym wystawiono dany dokument. Ponadto
    jeżeli dokumenty te zostały wystawione na podstawie pisemnego oświadczenia
    złożonego przez stronę (np. w zamówieniu lub ofercie), to obowiązek
    przechowywania w okresie 5 lat oryginału oraz kopii zamówienia lub oferty
    dotyczy również tych dokumentów."

    Niemniej chodzi mi o generalną zasadę - 5 lat od końca roku w którym
    dokument wystawiono.

    Czy 01-01-2007r. można bezpiecznie z utylizować faktury sprzedaży, zakupu,
    itp. itd. z roku podatkowego "2001" ???
    Tak mi wynika z wyżej cytowanego artykułu jednak wydawało mi się że liczy
    się to w sposób mniej więcej taki:
    - faktury z roku 2001 rozliczano podatkowo do stycznia/kwietnia 2002r.
    Wobec czego od roku końca roku 2002 liczył bym okres 5 lat przechowywania i
    byłoby to tak:
    1 rok przechowywania: 2003
    2 rok przechowywania: 2004
    3 rok przechowywania: 2005
    4 rok przechowywania: 2006
    5 rok przechowywania: 2007
    Czyli dokumenty za rok podatkowy 2001 możnaby bezpiecznie z utylizować
    dopiero 01-01-2008r. Przy założeniu że nie nabywało się ŚT i nie było
    żadnej długiej amortyzacji.

    Czy mój tok rozumowania jest dobry czy jednak błędny?
    Moim zdaniem 01-01-2007r będzie można wyzbyć się papierzysk z roku
    podatkowego "2000".

    Gdyby interpretacja była jak w przywołanym artykule to, dokument z np.
    15-02-2001 można by wyzbyć się jednak już 01-01-2007r.

    Która "szkoła" liczenia okresu przechowywania jest prawidłowa - proszę o
    polemikę :)

    Herbi
    11-12-2006 11:03:22

  • 2. Data: 2006-12-11 10:06:41
    Od: t <r...@o...pl>

    5 lat od końca roku w którym upływa termin uregulowania zobowiązania.
    Dla VAT jest krócej niż dla PIT a skoro faktury w KPiR też wpisujesz więc
    wychodzi do 7 lat..

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-12-11 10:17:13
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 11 gru o godzinie 11:06, na pl.soc.prawo.podatki, t napisał(a):

    > 5 lat od końca roku w którym upływa termin uregulowania zobowiązania.
    > Dla VAT jest krócej niż dla PIT a skoro faktury w KPiR też wpisujesz więc
    > wychodzi do 7 lat..

    Znalazłem taką analizę, która jest raczej "solidna" i rzetelna:
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_000318/p
    rawo/prawo_a_2.html

    Więc wychodzi że dobrze mi "dzwoniło" ;)
    Dokumenty z 2001r. należy przechowywać do 31-12-2007r.

    Ewentualnie, 31-12-2006r (za kilkanaście dni) można zezłomować dokumenty za
    rok podatkowy 2000.

    --
    Herbi
    11-12-2006 11:17:12

  • 4. Data: 2006-12-11 10:20:09
    Od: Herbi <z...@o...pl>

> [...]

    > 5 lat od końca roku w którym upływa termin uregulowania zobowiązania.
    > Dla VAT jest krócej niż dla PIT a skoro faktury w KPiR też wpisujesz więc

    No w uproszczeniu "7 lat" ;)
    Bo faktura z 01-01-2001r. musisz przechowywać do 31-12-2007r. - więc prawie
    7 lat.
    Ale już fakturę z 31-12-2001r. także przechowujesz do 31-12-2007r - więc
    "tylko" 6 lat (+2 dni).

    --
    Herbi
    11-12-2006 11:20:00

  • 5. Data: 2006-12-11 10:25:00
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 11 gru o godzinie 11:06, na pl.soc.prawo.podatki, t napisał(a):

    > 5 lat od końca roku w którym upływa termin uregulowania zobowiązania.

    Ojjjj - w poprzednich postach się zagalopowałem!!!
    Okres przechowywania kopii rachunków wynosi *5 lat kalendarzowych* !!!!

    Wszystko rozbija się o okres ..... *przedawnienia*
    Wynosi on według art. 70 ordynacji pięć lat, ale licząc od końca roku, w
    którym upłynął termin płatności podatku.

    Wobec powyższego, przechowywać wystarczy 5 lat kalendarzowych, ale w
    przypadku kontroli - i nie możności wykazania się rachunkami - nadal
    podlega się pod okres przedawnienia !!!!

    Ot .... :((((

    --
    Herbi
    11-12-2006 11:24:58

  • 6. Data: 2006-12-12 23:23:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Dec 2006, Herbi wrote:

    > Znalazłem taką analizę, która jest raczej "solidna" i rzetelna:
    > http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_000318/p
    rawo/prawo_a_2.html

    Mały drobiazg: nie sprawdziłeś z którego roku ona ;)
    Zauważ iż wskazuje ona na niespójność terminów, której w aktualnej treści
    Ordynacji *nie ma*!
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html

    Gdzie widzisz w art.86 albo 88 napis "5 lat" :)
    Jest "do przedawnienia.

    > Więc wychodzi że dobrze mi "dzwoniło" ;)
    > Dokumenty z 2001r. należy przechowywać do 31-12-2007r.

    IMO nie.
    W najlepszym przypadku do 31-12-2008

    > Ewentualnie, 31-12-2006r (za kilkanaście dni) można zezłomować dokumenty za
    > rok podatkowy 2000.

    Optymista :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-12-13 08:34:21
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Wed, 13 Dec 2006 00:23:11 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > IMO nie.
    > W najlepszym przypadku do 31-12-2008

    Wszak czytamy w Art. 70 Ordynacji Podatkowej:
    § 1. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca
    roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku

    Więc wychodzi że rachunki z 2001r, kiedy to podatek jest rozliczany do
    kwietnia 2002r, rozpoczyna bieg na koniec tego 2002r (ściślej od 1 stycznia
    2003r)
    Więc mnie również wychodzi że z końcem roku 2007 mija 5 letni okres
    przedawnienia.
    Bo mamy 2003, 2004, 2005, 2006, 2007.

    Gdzie się mijam z logiką w tym liczeniu Gotfrydzie?

  • 8. Data: 2006-12-13 09:45:18
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 13-12-2006 o 09:34:21 Artur <s...@r...pbz> napisał(a):

> [...]
    > stycznia
    > 2003r)
    > Więc mnie również wychodzi że z końcem roku 2007 mija 5 letni okres

    To jest przepis ogólny, w konkretnych ustawach są szczegółowe.

  • 9. Data: 2006-12-13 21:49:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Dec 2006, Artur wrote:

    > Bo mamy 2003, 2004, 2005, 2006, 2007.
    >
    > Gdzie się mijam z logiką w tym liczeniu Gotfrydzie?

    A nie nie, to ja się minąłem z arytmetyką :O
    Oczywiście masz rację!

    pzdr, Gotfryd