  • 1. Data: 2005-02-11 07:58:07
    Temat: Co z podatkiem dochodowym - rekompensata?
    Od: "greo" <g...@p...onet.pl>

    Witam.
    Jestem os. fizyczną. W 2004r. doszło do ugody z firmą, która bezumownie
    korzystała z gruntu. Doszło do wykupu części działki po cenie wg. taryfy i
    oprócz tego została wypłacona rekompensata za bezumowne korzystanie. Moje
    pytanie - czy powinienem zapłaciś podatek? Zapewne tak, tylko nie mam na to
    żadnych dokumentów, tzn mam akt notarialny na jedną kwotę (ale to nie o nią
    chodzi), a na tą drugą... to po prostu zostały przelane pieniądze. Mam
    kserokopię uchwały zarządu tej firmy, w której uchwalono wypłacenie
    rekompensaty.
    Co proponowalibyście zrobić? Ujawnić to jako przychód?

    Pzdr greo

  • 2. Data: 2005-02-15 11:48:57
    Temat: Re: Co z podatkiem dochodowym - rekompensata?
    Od: g...@p...onet.pl

> [...]
    > rekompensaty.
    > Co proponowalibyście zrobić? Ujawnić to jako przychód?

    Nikt nie wie? :((

  • 3. Data: 2005-02-15 13:47:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Feb 2005 g...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    >+ > rekompensaty.
    >+ > Co proponowalibyście zrobić? Ujawnić to jako przychód?

    Widocznie. Nie wie znaczy co "proponować".
    Bo zgodnie z przepisami to IMHO pod podatek się łapie.
    Z podatku wyłączone są tylko ugody sądowe.... chyba że znasz
    jakiś "namiar" na przepis zwalniający od podatku :)
    Przecież taki handlarz nie_kasowiec też ma "sprzedaż bezrachunkową"
    i od ujęcia jako przychód to nie zwalnia, więc "brak papierów"
    to stanowczo słaby argument.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-02-16 09:03:18
    Od: g...@p...onet.pl

> [...]
    > Przecież taki handlarz nie_kasowiec też ma "sprzedaż bezrachunkową"
    > i od ujęcia jako przychód to nie zwalnia, więc "brak papierów"

    To już miało być w sądzie, ale doszło do :ugody". "Ugody" dlatego w
    cydzysłowiu, ponieważ nie jest napisane nigdzie to słowo choćby w uchwale tej
    firmy. Ale czy przesłanki na to nie wskazują?

  • 5. Data: 2005-02-16 09:31:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Feb 2005 g...@p...onet.pl wrote:

    >+ To już miało być w sądzie, ale doszło do :ugody".

    ...no to jest "ugoda pozasądowa".

    Tak na mój gust twój przypadek nie łapie się na zwolnienie
    z podatku pod żadnym pozorem: "zwykłe" ugody są wyłączone
    (najwyraźniej ustawodawca usiłuje zapobiec obejściu podatku
    od darowizn :)) zaś "normalne" to ci się te pieniądze (za
    korzystanie) by należały - ale *byłyby* opodatkowane, a wtedy
    nawet sądowa ugoda "nie zwalnia"...

    ++++ wiadoma ustawa ++++
    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    3) otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady
    ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub
    przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw,
    z wyjątkiem:
    g) odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód,
    3b) inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej
    do wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:
    b) dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu
    szkody nie wyrządzono,
    ----

    Jakby nie obrócić, zwolnienia nie widać...

    >+ "Ugody" dlatego w
    >+ cydzysłowiu, ponieważ nie jest napisane nigdzie to słowo choćby w uchwale tej
    >+ firmy. Ale czy przesłanki na to nie wskazują?

    No jest ugoda. Ale *pozasądowa*. Czyli podatek.
    A jakby była sądowa - to byłaby o to że *należało* ci się wynagrodzenie
    "za korzystanie" - czyli też podatek....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)