  • 1. Data: 2006-10-04 15:29:53
    Temat: Czy moge wystawic fakture za uslugi wlasnej spolki
    Od: "Arturro" <a...@o...pl>

    Witam Wszystkich.

    Czy mogę wystawić z własnej DG fakturę za usługi dla spółki cywilnej w
    której jestem wspólnikiem?
    Usługa marketingowa dla spółki prowadzącej usługi telekomunikacyjne.

    Pomóżcie
    Arturro

  • 2. Data: 2006-10-04 20:01:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Oct 2006, Arturro wrote:

    > Witam Wszystkich.
    >
    > Czy mogę wystawić z własnej DG fakturę za usługi dla spółki cywilnej
    > w której jestem wspólnikiem?

    IMVHO nie bardzo, a ściślej komplikacji by wyszło całkiem sporo - bo S.C.
    nie jest podmiotem umowy cywilnoprawnej ani podatnikiem podatku dochodowego.
    Wyszłoby że wspólnik chce świadczyć "samemu sobie" :) i zaliczyć
    w koszty "własną pracę" - IMO nie przejdzie.
    Któraś z gazet kilka lat temu zamieszczała takie rozważania doradców
    podatkowych tak po stronie przychodów jak i kosztów, proste te
    wnioski nie były :] (acz IMO zgodne z ustawą), bo sprowadzały się
    do konieczności korekty wyniku KPiR S.C. *po podziale udziału*.

    Czyli z jednej strony jest nieprawidłowe określenie czynności
    na f-rze (bo to nie będzie świadczenie "dla spółki" tylko dla
    pozostałych wspólników), z drugiej na wskutek tej nieścisłości
    konieczność "wywalenia z kosztów" wydatku "na samego siebie",
    z trzeciej nie mam pojęcia jakby ugryźć VAT :) (niby S.C. jest
    oddzielnym podatnikiem, ale wyświadczenie usługi na *własne*
    cele gospodarcze przecież nie jest oVATowane, a pamiętamy
    że część f-ry wspólnika byłaby na "własny cel").

    Nie masz łatwiejszych pytań ? :)
    Obstawiam że w razie zadania pytania w US (ustnego) można sobie
    sporządzić listę możliwych odpowiedzi (tak, nie, tak ale nie
    można zaliczyć w koszt, tak ale można tylko część zaliczyć
    w koszt i nie odliczać VAT, na odwrót niż poprzednio...)
    i jeszcze dłuższą możliwych uzasadnień do wylosowania :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2006-10-05 11:06:58
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > z trzeciej nie mam pojęcia jakby ugryźć VAT :) (niby S.C. jest
    > oddzielnym podatnikiem,

    czyli - teoretyzując - nie byłoby problemu, szczególnie , że VAT
    pozostanie nautralny dla budżet

    ale wyświadczenie usługi na *własne*
    > cele gospodarcze przecież nie jest oVATowane, a pamiętamy
    > że część f-ry wspólnika byłaby na "własny cel").

    od strony VATu to ja widzę inny problem - w ustawie jest cos o
    mozliwości odliczeniu VAT tylko w przypadku, jl. stanowi on koszt
    uzyskania przychodu od strony dochodówki ( nie licząc ST). Jako podatnik
    VAT s.c. stanowi osobny podmiot, więc nie ma tu mowy o własnych celach
    gospodarczych - przynajmniej ja to tak widzę.

  • 4. Data: 2006-10-05 15:44:41
    Od: "Arturro" <a...@o...pl>

    Dziekuje bardzo Wam za ukazanie ciekawych i bardzo pouczajacych mozliwosci
    rozwiazan tego tematu, a wlasciwie jej mozliwej interpretacji przez US.
    Dostalem od znajomego ksiegowego tel. do Ogolnopolskiej Inf. Podatkowej, czy
    jakos tak;)
    Pani byla bardzo mila i uczynna. Rowniez zaskoczona byla pytaniem ale po
    chwili namyslu udzielila mi generalnie odpowiedzi takiej jak Gotfryd.

    Dzieki
    Arturro

  • 5. Data: 2006-10-05 18:54:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Oct 2006, gonia wrote:

    > od strony VATu to ja widzę inny problem - w ustawie jest cos o mozliwości
    > odliczeniu VAT tylko w przypadku, jl. stanowi on koszt uzyskania przychodu

    Ano tak - próbowałem ugryźć z drugiej strony: ta część, która nie jest
    kosztem, powinna nie być oVATowana u sprzedawcy :)
    Tyle że fakt wystawienia f-ry "na S.C." prowadzi do herezji :]
    IMO wszystko przez to, że tak wystawiona f-ra jest nieprawidłowa
    z cywilistycznego p. widzenia - tej "niemożności zawarcia umowy
    z samym sobą".
    Wyszłoby że wspólnik powinien wystawić f-rę na pozostałych wspólników
    (tylko!), problemem jest kto miałby być podatnikiem VAT po stronie
    nabywcy :[

    A na deser - problem z wyceną, szczególnie usługi o której Arturro pisze.
    Marketing... zawsze można powiedzieć że "za drogo" (i obniżyć odliczenie
    kosztu i nabywcy) lub "za tanio" (i podwyższyć wycenę po stronie
    wykonawcy), "podmiot powiązany"...

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2006-10-05 20:52:45
    Od: "Arturro" <a...@o...pl>

    A teraz o co chodzi.
    Jestem w s.c. po 50% i mam wlasna DG.
    Uklad mamy taki, ze kto ile przyniesie do spolki tyle zarobil (kosztami
    biura itp. dzielimy sie na pol). Nie pouczajcie, ze powinnismy sie
    rozdzielic - nie da sie bo przestaniemy zarabiac.
    Przykladowo:
    Wspolnik osiagnal przychod 10 kPLN, ja 30kPLN.
    Ksiegowo dochodowy placimy oddzielnie po polowie czyli od 20 kPLN kazdy. U
    mnie dochodzi jeszcze dochod z wlasnej DG.
    Ale wychodzi, ze on placi podatek od 20kPLN, a zarobil 10kPLN.
    Ksiegowa stwierdzila, ze aby wyliczyc ile kto powinien zaplacic to powinna
    prowadzic podwojna ksiegowosc i to recznie bo kazdy kolejny miesiac
    wprowadza wieksze zamieszanie (np. zmienia sie proporcje w przychodach,
    szybciej przeskoczy progi podatkowe).
    JAK TO ZAŁATWIĆ ABY US SIE NIE CZEPIL A PODATKI BYLY TAKIE JAK POWINNY BYC
    PLACONE GDYBYSMY MIELI ODDZIELNE FIRMY?
    Troszke skomplikowane ale chyba ciekawe?

    Pozdrawiam
    Arturro

  • 7. Data: 2006-10-06 09:11:33
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Arturro" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Pani byla bardzo mila i uczynna. Rowniez zaskoczona byla pytaniem ale po
    > chwili namyslu udzielila mi generalnie odpowiedzi takiej jak Gotfryd.

    bo przeczytała tu odpowiedź ;)))

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-10-06 10:18:17
    Od: gonia <g...@w...pl>

    > Ano tak - próbowałem ugryźć z drugiej strony: ta część, która nie jest
    > kosztem, powinna nie być oVATowana u sprzedawcy :)

    dlaczego? przeciez od strony VATu jest to oddzielny podatnik - s.c.

> [...]
    > IMO wszystko przez to, że tak wystawiona f-ra jest nieprawidłowa
    > z cywilistycznego p. widzenia - tej "niemożności zawarcia umowy

    ale nie od sytony ustawy o VAT

    > Wyszłoby że wspólnik powinien wystawić f-rę na pozostałych wspólników
    > (tylko!), problemem jest kto miałby być podatnikiem VAT po stronie
    > nabywcy :[

    mimo wszystko widzę to inaczej - VAT należny wytępuje od usługi
    wykonanej przez podmiot A dla B
    w B nie ma mozliwości odliczenia tej części VAT, któa nie jest kosztem
    uzyskania przychodu, ze wszelkimi konsekwencjami o których wpominasz wyżej

    a i tak uważam, że żadna kontrola VAT nie zarzuciła by tu takiego
    odliczenia, jeżeli nie szukałaby na siłę patyka

  • 9. Data: 2006-10-06 14:07:50
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Arturro wrote:

> [...]
    > BYC PLACONE GDYBYSMY MIELI ODDZIELNE FIRMY?
    > Troszke skomplikowane ale chyba ciekawe?

    Zależy jaki rodzaj działalności. Tak normalnie to do takich celów jak u
    was to służy spółka partnerska. Tylko są ograniczenia właśnie na
    prowadzoną w jej ramach działalność.

  • 10. Data: 2006-10-06 16:51:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Oct 2006, Arturro wrote:

> [...]
    > Uklad mamy taki, ze kto ile przyniesie do spolki tyle zarobil (kosztami
    > biura itp. dzielimy sie na pol). Nie pouczajcie, ze powinnismy sie

    Nie mam zamiaru pouczać.
    Cały problem polega na tym, że struktura organizacyjna która pozwala
    taki "układ" rozliczyć *istnieje* w przepisach, tyle że nie wiedzieć
    czemu dopuszczalna jest tylko dla wybranych zawodów: prawników, lekarzy...
    Nazywa się toto spółka partnerska.

    Spółka cywilna *z założenia* działa tak, że zysk ze spółki dzieli się
    wg *udziałów* a nie wg innych zasług :) i... trudno.

    Kiedyś już gdybałem nad takim układem:
    - osobne DG wspólników
    - S.C. służąca *wyłącznie* celom rozliczania umów, w sumie trzeba by do
    niej wyłącznie "wkładać" :) na koszty "biurowe".

    Chciałbym podkreślić że S.C. wcale nie musi być zorientowana na zysk,
    w K.C. jest wyraźny zapis że ma tylko służyć "celom gospodarczym".
    Obsługa DG wspólników niewątpliwie takim celem *jest*.
    Nie wiem czy ustawodawca przewidywał taką konstrukcję jak wyżej :),
    ale... kilka razy widziałem już uwagi że np. K.C. jest wzorem
    prostoty (kto nie wierzy może sobie wziąć VAT do porównania :>)
    więc niewykluczone że jest to jak najbardziej przemyślany zapis.

    Oczywiście zawieranie umów *za pośrednictwem* tej S.C. powodo-
    wałoby komplikacje - podejrzewam że ten kto by to pierwszy zrobił
    mimo zapisania czarno na białym celu istnienia tej "biurowej"
    S.C. naraziłby się na "wycenę transakcji z podmiotem powiązanym",
    prawdopodonie wygrywając po kilku latach sprawę karnoskarbową :(

    Inaczej mówiąc: ustawodawca wyraźnie *NIE CHCIAŁ* aby zwykli
    przedsiębiorcy mogli zawrzeć umowę będącą ekwiwalentem spółki
    partnerskiej. Czyli tego, czego chcesz.
    Dlaczego? - nie wiem.

    I to jest główna komplikacja...

    > szybciej przeskoczy progi podatkowe).

    Było wybrać "liniowy" :|

    > JAK TO ZAŁATWIĆ ABY US SIE NIE CZEPIL A PODATKI BYLY TAKIE JAK POWINNY BYC
    > PLACONE GDYBYSMY MIELI ODDZIELNE FIRMY?

    Przyznam że nie wiem, czy mając taki dylemat, sam skorzystałbym
    z konstrukcji przedstawionej powyżej :)

    pzdr, Gotfryd