  • 1. Data: 2005-09-20 06:57:26
    Temat: Koszty prowadzenia działalności w domu
    Od: "Marko" <o...@p...onet.pl>

    Chciałbym wiedzieć jakie urzędy lub instytucje muszę powiadomić oraz co
    zrobić aby można było przeznaczyć jeden z pokoi na prowadzenie działalności
    gospodarczej i z tego tytułu odpisywać sobie część związanych z tym wydatków
    jako koszty.
    Marko

  • 2. Data: 2005-09-20 08:44:20
    Temat: Re: Koszty prowadzenia działalności w domu
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Z pewnoscią musisz się dowiedzieć, jak na takie sprawy zapatruje się Twoja
    spółdzielnia mieszkaniowa - o ile jest to mieszkanie spółdzielcze. Może
    wymagać np. zgody sąsiadów na prowadzenie przez Ciebie dg w mieszkaniu
    (możliwa większa ilość kręcących sie po klatce obcych osób, dodatkowe hałasy
    itp.). Ponadto może wchodzić w grę wyższy podatek od nieruchomości za tę
    powierzchnię przeznaczoną na działalność gospodarczą i wówczas zgłaszasz ten
    fakt w odpowiednim urzędzie (miasta, gminy). Była taka interpretacja, że
    jeżeli mimo prowadzenia dg pomieszczenie nie traci charakteru mieszkalnego
    (czyli do pokoju, gdzie stoją domowe meble - wersalka, stolik rtv z
    telewizorem itp. - wstawisz biurko z komputerem i regał na segregatory)
    wówczas nie ma obowiązku płacenia wyższego podatku od nieruchomości. Ale też
    wtedy nie wliczasz tej części czynszu w kup. Jeżeli będziesz płacił wyzszy
    podatek od nieruchomości za tę część powierzchni mieszkania, to możesz też
    tę część amortyzować. Do rozliczenia kosztów "telefonicznych" potrzebujesz
    billingu, aby rozdzielić rozmowy prywatne od firmowych, chyba że będą dwa
    telefony dla obu celów. Swego czasu (zdaje się pod działaniem ustawy Prawo
    działalności gospodarczej) był też obowiązek oznaczenia miejsca prowadzenia
    działalności, czyli wywieszenia szyldu - co w praktyce było realizowane
    bardzo różnie (np.umieszczanie kartki z danymi firmy w oknie mieszkania na V
    piętrze:)). Teraz kwestia oznaczenia zdaje się zniknęła (ustawa Prawo o
    swobodzie gospodarczej).
    To tak z grubsza i tyle co pamietam. Może jeszcze ktoś uściśli lub mnie
    skoryguje. Pozdrawiam, Graszka.

  • 3. Data: 2005-09-20 09:00:04
    Od: "Wojciech Kozłowski" <w...@w...pl>

    Mam "cichą" dzialalność - bez klientów.
    Nigdzie nie zgłaszałem.

    Do KUP wpisuję 10% kosztów czyszu, wody, prądu.
    10% wzielo się stad, ze mój najmniejszy pokój stanowi 10% mieszkania.

    Rozmowy telefoniczne: wpisuje 50%.
    gdybys wpisywal więcej to wtedy US może zażądac bilingu i wykazu co z tego
    jest słuzbowe.
    Ponadto wpisuję 100% kosztów internetu.

    Jak dotąd - US nie "czepiał się".
    Radzę nie wpisywać zbyt duzo bo wtedy US bedzie chciał wyjasnień.

  • 4. Data: 2005-09-20 09:26:24
    Od: " " <n...@g...pl>

    Wojciech Kozłowski <w...@w...pl> napisał(a):

    > Jak dotąd - US nie "czepiał się".
    > Radzę nie wpisywać zbyt duzo bo wtedy US bedzie chciał wyjasnień.

    Tzn. miałeś juz w tym temacie kontrolę z US i wyszło OK?

  • 5. Data: 2005-09-20 12:54:29
    Od: "Wojciech Kozłowski" <w...@w...pl>

    Sam nie miałem kontroli, ale może własnie dlatego.

    Moi konkurenci mieli rozmowe w US gdyz podawali zbyt wysokie takie koszty -
    w domysle było, ze nalezy je obnizyc i nie będzie problemu

  • 6. Data: 2005-09-20 19:58:24
    Od: "adam .........................." <a...@g...pl>

    Graszka <g...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > telewizorem itp. - wstawisz biurko z komputerem i regał na segregatory)
    > wówczas nie ma obowiązku płacenia wyższego podatku od nieruchomości.

    Witam ;)
    Czy jest moze jakaś podstawa prawna ? Mam zamiar przenieść się do domu z
    pracą, byłbym wdzięczny za info.
    Może jakieś linki ?

  • 7. Data: 2005-09-21 09:16:17
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Myślę, że nie budzi watpliwości jedynie billing. Takie zawsze znajdowałam
    interpretacje w prasie fachowej czy poradnikach. Jeżeli nie straszne Ci
    dyskusje z fiskusem i udowodnisz te 50 % to możesz tyle wrzucać w koszty. Ja
    osobiście zawsze rozliczałam się billingiem. Co do podstaw prawnych to nie
    ma takowych wprost, ale mozna poszukać na stronach US odpowiedzi na
    zapytania podatników w analogicznych sprawach. Pod ręką mam np. artykuł p.t.
    "Wydatki domowe czy firmowe" z Rzeczpospolitej, dodatek Dobra Firma (Nr 170
    z 22.07.04), gdzie znajdziesz sporo odpowiedzi na swoje pytania. Autor
    artykułu będący doradcą podatkowym też opowiada się za rozliczaniem rozmów
    telefonicznych billingiem i podpiera swoje stanowisko wyrokami sądowymi i
    pismem Mi. Fin. Co do wydatków na en.el., wodę i inne media to faktycznie
    przyjęło się rozliczanie ich procentowym udziałem wynikającym ze stosunku
    wykorzystywanej pow. do pow. całego mieszkania.
    Generalnie wszędzie w kosztach obowiązuje zasada zdrowego rozsądku i jeżeli
    się nie przesadza z chęcią wrzucania w koszty mebli, sprzętu domowego itp.
    to można spać spokojnie. Czego oczywiście Ci życzę. Pozdrawiam, Graszka.

  • 8. Data: 2005-09-21 23:24:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Sep 2005, adam .......................... wrote:

    > Graszka <g...@w...pl> napisał(a):
    > Była taka interpretacja, że
    > Witam ;)
    > Czy jest moze jakaś podstawa prawna ?

    ...prawdopodobną podstawą prawną jest brak podstawy prawnej do przeciwnej
    interpretacji :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-11-28 01:02:54
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Graszka" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > też wtedy nie wliczasz tej części czynszu w kup. Jeżeli będziesz płacił
    > wyzszy podatek od nieruchomości za tę część powierzchni mieszkania, to

    Czy istnieje więc możliwość niepłacenia wyższej stawki podatku od
    nieruchomości przy jednoczesnym zachowaniu prawa do zaliczania w KUP część
    czynszu (i w proporcjonelnej części rachunków za prąd, gaz, wodę)?
    Gdzieś slyszalem, że istnieje taka możliwośc, jeśli na cele DG przeznaczy
    sie mniej niż (nie więcej niż?) jeden pokój. Czy slyszeliscie coś o tym, a
    jeśli tak, to czy możecie podać podstawę prawną?

    Dzięki i Pozdrawiam
    Greg