  • 1. Data: 2004-11-29 07:23:54
    Temat: Meldunek w Polsce - firma w Niemczech... Pytanie do fachowców
    Od: "ECO" <p...@s...pl>

    Witam
    Jeśli byłoby to możliwe, prosze o pomoc w następującej kwestii.
    Moja znajoma ma firmę w Niemczech, w której wykazuje roczny dochód ponizej
    15.000 euro. Na stałe jest zameldowana w Polsce, w Niemczech ma meldunek
    tymczasowy, tam również odprowadza podatek dochodowy. Miesięcznie przekazuje
    500 euro na utrzymanie rodziny w Polsce (choć nie wiem, czy to jest akurat
    istotna informacja w tej sprawie). Czy mimo tego, że jej firma jest
    opodatkowana w Niemczech, musi ona zgłaszać cokolwiek w polskim urzedzie
    skarbowym (jakąś deklarację, oświadczenie, cokolwiek w tym stylu) ? Chodzi o
    to, żeby nasz Urząd Skarbowy nie kazał jej odprowadzac drugi raz tego samego
    podatku.
    Dziewczyna udała się do naszego Urzędu Skarbowego, gdzie niestety nie
    udzielono jej odpowiedzi.
    Jeśli jest ktoś, kto zna ten temat, prosiłbym o jakieś wskazówki, najlepiej
    wsparte konkretnym przepisem, który by to precyzował. Z góry wielkie dzięki.

    Sebastian Bezak

  • 2. Data: 2004-11-29 10:03:34
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

> [...]
    > skarbowym (jakąś deklarację, oświadczenie, cokolwiek w tym stylu) ? Chodzi
    > to, żeby nasz Urząd Skarbowy nie kazał jej odprowadzac drugi raz tego

    z gory mowie ze specem nie jestem

    z tego co wiem kluczem jest ustalenie, gdzie dziewczyna jest rezydentem -
    najprostsza zasada mowi, jest rezydentem w tym kraju, gdzie przebywa w roku
    dluzej 185 dni - ale mozna mieszkac np w niemczech dluzej niz 185 dni ale
    byc rezydentem w polsce, jesli centrum zainteresowania jest polska, np. ma
    sie meza, dzieci w polsce, ma mieszkanie w polsce, utrzymuje stale kontakty,
    regularnie przyjezdza itp.

    przepisy mowia o mieszkaniu, a nie o zameldowaniu, ale wtajemniczeni mowia,
    ze a) lepiej jest sie wymeldowac calkowicie w polsce b) przechowywac jakies
    dokumenty, ktore by potwierdzaly, ze rzeczywiscie bylo sie ponad pol roku w
    danym roku w niemczech (np. bilety lotnicze, oplaty za czynsz, umowa najmu
    mieszkania itd).

    jak juz sie ustali gdzie jest sie rezydentem, trzeba poczytac umowe o
    unikaniu podwonego opodatkowania z niemcami, z tego co wiem mowi ona mniej
    wiecej cos takiego:

    - jesli jestes rezydentem w niemczech i w polsce nie masz zadnych dochodow,
    to martwisz sie tylko niemieckim fiskusem

    - jesli jestes rezydentem w polsce i masz dochody i w polsce i w niemczech,
    to masz dwie mozliwosci (i troche nie bardzo wiadomo od czego zalezy wybor)
    a) albo w niemczech placisz podatki od niemieckich wplywow, a w polsce od
    polskich, ponadto na zeznaniu (pit 36) wpisujesz dochody niemieckie, ale nie
    po to by zaplacic od nich jakikolwiek podatek (uwaga nie kazda umowa z
    kazdym panstwem ma taka zasade!! ale z niemcami tak), a by ustalic, ze twoja
    skala podatkowa od dochodow polskich to nie 19% a powiedzmy 30% (wyzszy
    prog)
    b) odbierasz niemiecki podatek na koniec roku i calosc opodatkowujesz w
    polsce (to uwaga dla osob ktore odbieraja niemiecki podatek, a zapominaja o
    uwzglednieniu go w polsce - us moze delikwenta powaznie wziasc pod lupe)

    - jesli jestes rezydentem w niemczech i w polsce masz jakies dochody, to w
    polsce placisz tylko podatek od tych dochodow (ograniczony obowiazek
    podatkowy), a calosc rozliczasz w niemczech wg ich zasad

    generalnie nie rezydentami w polsce (mimo ze sa polakami) zajmuje sie Drugi
    Urzad Skarbowy w Warszawie (i tam sklada sie zeznania w wiekszosci
    przypadkow), stad moze warto ich sprobowac podpytac, bo powinni miec
    doswiadczenie (jak jest z jakoscia obslugi i czy da sie na telefon nie wiem,
    ale obserwuje, ze od jakiegos czasu jakosc obslugi poprawia sie w USach
    troche wiec moze warto sprobowac podzwonic)

    polecam jednak sie wymeldowac w kraju, tym bardziej, ze zgodnie z przepisami
    jesli nie mieszka sie w danym miejscu dluzej niz 6 mc to i tak istnieje
    obowiazek wymeldowania

    gorzej jesli ta osoba ma meza i dzieciaki w kraju, to moze jednak powinna
    byc rezydentem w polsce

    niektore panstwa wydaja takze certyfikat rezydencji (ale czy niemcy daja cos
    takiego nie wiem), jesli by dostala to zawsze zabezpieczenie, by traktujac
    sie jako rezydenta w niemczech, nikt sie pozniej nie przyczepil (a
    przynamniej mniejsze ryzyko), ze jak to powinna byc rezydentem w polsce

    generalnie jednak warto byc rezydentem zagranica w kraju gdzie sie pracuje

    gdybys dowiedzial sie wiecej czegos ciekawego, to podziel sie na grupie