  • 1. Data: 2009-04-07 21:53:25
    Temat: Moment poniesienia kosztu - płace i ZUS
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Konsultacji pragnę ;)

    Szukałam googlami, ale albo źle szukałam, alboście nie poruszyli tematu po
    nowym roku.
    Fakt - być może zbyt oczywiste zmiany, mnie jednak wprowadzają nieco w
    konsternację.

    Rzecz dotyczy art. 22 ust. 6ba i 6bb u.o.p.d.o.f. i tożsame odpowienio u
    osób prawnych.

    Myśl przewodnia jest taka, że w przypadku wynagrodzeń, stanowią one koszt
    uzyskania przychodu w miesiącu, którego dotyczą, jeśłi zostają wypłacone
    lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa
    pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.
    Czyli w przypadku, gdy wynagrodzenie za miesiąc styczeń, wypłaca się np. 5
    lutego, stanowią one k.u.p. miesiąca stycznia, bo mieszczą się w kodeksowym
    okresie wypłaty wynagrodzenia.

    To oczywiście jest dla mnie zrozumiałe i nie budzi zastrzeżeń.
    Nawet fajnie, bo w przypdaku niektórych podmiotów w styczniu księgowały się
    podwójne płace :)

    "Schody" zaczynają się w art. 6bb, który odnosi się do składek ZUS od tych
    wynagrodzeń.
    Jasna strona przepisu odnosi się do składek ZUS za wynagrodzenia wypłacone
    pracownikom w miesiącu, którego dotyczą, czyli jeśli wypłacono płace za
    styczeń do końca stycznia, to składki ZUS, o ile zostaną zapłacone w
    terminie, czyli do 15 lutego, to są kosztem miesiąca stycznia.

    Co jednakże ustawodawca miał na myśli w dalszej - ciemnej stronie przepisu?

    W odniesieniu do wynagrodzeń wypłaconych z poślizgiem, czyli tak, jak to
    pisałam wyżej - w lutym za miesiąc styczeń, kiedy to koszt wynagrodzeń i
    tak dotyczył stycznia, to składki ZUS są kosztem, gdy (i tu polecę cytatą):

    6bb. Składki [...] w części finansowanej przez płatnika składek [...]
    stanowią koszt uzyskania przychodów w miesiącu, za który należności te
    (wynagrodzenia - mój dopisek) są należne, pod warunkiem, że składki
    zostaną opłacone:
    [...]
    2. z tytułu należności wypłaconych lub postawionych do dyspozycji w
    miesiącu następnym, w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy
    lub innego stosunku prawnego łączącego strony - nie później niż do 15 dnia
    tego miesiąca.

    uff..
    czyli, że jak? Mogę wpisać te składki do miesiąca stycznia, jeśli zostaną
    opłacone do 15-go lutego?
    Toż to niezgodne z przepisami ZUS-owskimi, gdzie to w danym miesiącu
    podstawę do oskładkowania stanowią wynagrodzenia WYPŁACONE, nie naliczone.

    Jeśli więc nie spełnię tego warunku, ZUS księguję w momencie zapłaty
    dopiero, bo nijak dopasować tego się nie da do opisanych w ustawie
    przypadków.

    Jeśli ja czytać przepisów nie potrafię, to wskażcie mi właściwą drogę, bo
    ciemno wokół, mgła i psi szczekają...

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 2. Data: 2009-04-07 22:42:18
    Temat: Re: Moment poniesienia kosztu - płace i ZUS
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jagna wrote:
    > Konsultacji pragnę ;)

    Jagna ja cie podziwiam.
    Ty to masz łeb.
    Ja już przetałem śledzić wątek bo sie zgubiłem po pierwszym poście.

  • 3. Data: 2009-04-07 23:02:09
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-04-07, Jagna <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Jeśli więc nie spełnię tego warunku, ZUS księguję w momencie zapłaty
    > dopiero, bo nijak dopasować tego się nie da do opisanych w ustawie

    A nie podpada to wtedy pod 5d?
    "5d. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem
    ust. 5e, 6ba i 6bb, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach
    rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku),
    albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku
    braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to
    ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych
    kosztów."

    Dowodem jest przecież potwierdzenie przelewu.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2009-04-08 06:19:31
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 07 Apr 2009 23:53:25 +0200, Jagna napisał(a):

> [...]
    >
    > Jeśli ja czytać przepisów nie potrafię, to wskażcie mi właściwą drogę,
    > bo ciemno wokół, mgła i psi szczekają...

    Dobrze myślisz - żeby zaliczyć w koszty stycznia, musisz zapłacić składki
    na miesiąc przed właściwym terminem. Posłowie chcieli dobrze a wyszło im
    jak zwykle....
    W praktyce jeśli chcesz z tego korzystać robisz po prostu wcześniejszą
    wpłatę w lutym podając w "kodach" ze są to składki za luty. Z tego co
    wiem system ZUS-owski radzi sobie poprawnie z takimi przedpłatami.
    Większość znanych mi firm postanowiła "olać" to udogodnienie i czekać na
    podobno szykowaną nowelizację ustawy.

  • 5. Data: 2009-04-08 07:26:19
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 8 Apr 2009 06:19:31 +0000 (UTC), jureq napisał(a):

    > Dobrze myślisz - żeby zaliczyć w koszty stycznia, musisz zapłacić składki
    > na miesiąc przed właściwym terminem. Posłowie chcieli dobrze a wyszło im
    > jak zwykle....

    Martwiłam się, że język polski w tym przypadku stał się dla mnie dialektem
    niezrozumiałym...
    :)
> [...]
    > wiem system ZUS-owski radzi sobie poprawnie z takimi przedpłatami.
    > Większość znanych mi firm postanowiła "olać" to udogodnienie i czekać na

    Skoryguję Twoją wypowiedź o uzupełnienie cudzysłowem:
    "udogodnienie" ;)

    ZUS takowych wcześniejszych wpłat nie lubi (pozdrowienia dla Pana Wojtka z
    kontroli! ;)).
    Wiem, że kiedyś nawet coś musiałam korygować, bo wypłata poszła parę dni po
    tym miesiącu, w którym było wynagrodzenie.

    Chyba, że teraz już im to nie przeszkadza?
    ;>

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 6. Data: 2009-04-08 07:26:25
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia 8 Apr 2009 01:02:09 +0200, Wojciech Bancer napisał(a):

> [...]
    > kosztów."

    > Dowodem jest przecież potwierdzenie przelewu.

    To wtedy właśnie mamy to samo, co było - ZUS w kosztach w momencie zapłaty.
    Tylko po co w takim razie zamieszanie w przepisach?

    Wiem, to pytanie to już tylko sobie a muzom!
    :)
    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 7. Data: 2009-04-08 07:27:09
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 07 Apr 2009 17:42:18 -0500, witek napisał(a):

    > Jagna ja cie podziwiam.
    > Ty to masz łeb.

    Jest takie powiedzenie, które oddaje pełnię Twojej opinii:
    "łeb jak sklep". Pamiętam ten czas, choć dziecięciem byłam, kiedy na
    półkach stał tylko ocet...
    To ta analogia ;)

    natomiast "łeb jak hipermarket" to już chyba kategoria Gotfryda... ;)
    MSPANC

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna