  • 1. Data: 2002-03-11 21:26:05
    Temat: Najkorzystniejsze forma umowy ( o prace, DG) ??
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    Witam

    Domyslam się, ze temat byl walkowany wiele razy. Niestety musze szybko
    podjac decyzje, wiec wybaczcie.

    Moja sytuacja:

    Jestem informatykiem. Zmieniam prace. Nowa firma moze na mnie
    przeznaczyc X PLN (raczej wieksze X niz mniejsze - jezeli od tego moze w
    jakikolwiek sposob zalezec decyzja o formie umowy). Do mnie nalezy wybor
    formy umowy z ta firma (umowa o prace, zalozenie wlasnej DG i umowa miedzy
    firmami)

    Doradzcie:

    - co mi sie bardziej oplaca ?
    - czy moge jakos majac DG i umowe miedzy moja firma a "pracodawca"
    wykorzystac 50 % KUP "zatrudniajac sie" we wlasnej firmie z przeniesieniem
    praw autorskich ?
    - czy moge oplacac tzw Ryczalt Od Przychodow Ewidencjonowanych ? (jestem
    inzynierem a informatyka to wolny zawod) ?

    Wdzieczny bylbym zarowno za odpowiedzi jak i za linki do FAQ-a (nie wiem,
    gdzie jest FAQ tej grupy).

    pzdr
    wkg

  • 2. Data: 2002-03-12 00:23:04
    Temat: Re: Najkorzystniejsze forma umowy ( o prace, DG) ??
    Od: "Krzysztof-Piasecki" <k...@i...pl>

    Dzień dobry.

    Decyzje podejmujesz Ty i możemy co nieco naświetlić, ale to Ty tez
    odpowiadasz przed fiskusem.

    1. Od strony ZUS-u DG jest bardziej opłacalna - chyba wyraźnie większa niż
    różnice w podatku (brak kosztów 50%, ale można odpisywać ponoszone koszty,
    np. część rachunków z eksploatacji mieszkania, telefonu itp)
    2. Ryczałtu, o ile słyszałem, nie można (są jakieś rodzaje usług
    informatycznych wyraźnie z niego wyłączone).
    3. Drobna uwaga: należy czasami wystawić niewielki rachunek dla osoby
    fizycznej - bez tego ustawa o PDOF traktuje Cię jak zleceniobiorcę.
    4. Wadą DG jest nieco mniejsza pewność stabilności zatrudnienia, ale na
    etacie też jest teraz nieduża.
    5. Inną wadą jest formalny brak prawa do urlopu oraz malutki zasiłek
    chorobowy.
    6. Ogromną zaletą DG jest poczucie swobody i sensowności wykonywanej pracy:
    ja takiego doznałem 2 razy: raz przechodząc z pracy państwowej do prywatnej
    i drugi raz przy przejściu na swoje...

    A w ogóle informatykom jest dobrze i o specjalistów wysokiej klasy cały czas
    jest trudno...

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 3. Data: 2002-03-12 08:39:03
    Od: Jarosław Wróbel <j...@c...pl>

    > 3. Drobna uwaga: należy czasami wystawić niewielki rachunek dla osoby
    > fizycznej - bez tego ustawa o PDOF traktuje Cię jak zleceniobiorcę.

    A'propos tego punktu, jakie sa konsekwencje potraktowania jak wyzej ?

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 4. Data: 2002-03-12 08:59:45
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Dnia 02-03-12 01:23, Użytkownik Krzysztof-Piasecki napisał:

    > 3. Drobna uwaga: należy czasami wystawić niewielki rachunek dla osoby
    > fizycznej - bez tego ustawa o PDOF traktuje Cię jak zleceniobiorcę.

    ???????? A to z jakiego artykułu? Przespałam???
    Dlaczego akurat dla osoby fizycznej? To nie mozna prowadzic
    działalności tylko na rzecz przedsiębiorstw?
    A gdzie wolnośc obrotu gospodarczego i swoboda zawierania umów i
    dobierania kontrahentów???

    W końcu nie po to w dzieciństwie cięłam gilotynka ulotki, żeby teraz
    ktoś mi mówił komu mam wystawiac faktury :-)))

    Maddy (w nastroju kombatanckim)

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-03-12 20:14:16
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    >A w ogóle informatykom jest dobrze i o specjalistów wysokiej klasy cały
    czas
    >jest trudno...

    Fakt :))

    >Pozdrawiam
    >Krzysztof

    Dzieki zbiorczo za odpowiedzi. Na razie decyzje odlozylem na pozniej.
    Pierwsze 3 miesiace na umowe o prace, potem pewno bede wiedzial wiecej.

    pzdr
    wkg

  • 6. Data: 2002-03-14 20:57:35
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Mar 2002, Maddy wrote:

> [...]
    >+
    >+ ???????? A to z jakiego artykułu? Przespałam???

    Ja też się podepnę z podobnym pytaniem, bo widać Krzysztof
    przeoczył poprzednie (pytania) ;) !

    [...]
    >+ Maddy (w nastroju kombatanckim)

    -:)