  • 1. Data: 2003-10-19 13:00:24
    Temat: PKPiR jak ksiegować faktury?
    Od: Piotr <p...@p...onet.pl>

    W jaki sposób dokunuje sie zapisów w księdze. Czy wpisuje się całą
    wartość faktury czy poszczególne jej pozycje ?? Bo np za pieczątkę
    firmową mam wystawiona fakturę z dwoma pozycjami:
    1. Gumka
    2.Automat stemplarski (obudowa pieczątki)
    Logicznie myśląc należałoby wpisać jako jedną pozycje w KPiR - zakup
    pieczątki. Czy mam rację ?

    Z drugiej strony jak zaksięgować fakturę na której mam kilka pozycji nie
    związanych ze sobą a do tego jedne będące materiałem a inne środkiem
    trwałym a kolejne towarem handlowym ?
    np:
    1. Komputer
    2. Monitor
    3. Kabel UTP
    4. Karty sieciowe (na sprzedaż)

    Jak się księguje w takim przypadku? W jednej pozycji ale część
    (komputer+monitor jako zestaw komputerowy) w kol.14tej (KUP) a resztę
    (kabel+karty) w kol.10tej (materiały i towary) ???
    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2003-10-19 18:17:17
    Temat: Re: PKPiR jak ksiegować faktury?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 19 Oct 2003, Piotr wrote:

    >+ W jaki sposób dokunuje sie zapisów w księdze. Czy wpisuje się całą
    >+ wartość faktury czy poszczególne jej pozycje ??

    Całą wartość, *chyba* że miałbyś na jednej fakturze koszty
    które byłyby ewidentnie przypisane do różnych przychódów,
    nie byłyby to koszty zakupu materiałów produkcyjnych i towarów
    handlowych - a stosujesz memoriałowe rozliczanie kosztów.
    MSZ oczywiście, i z chęcią poczytam komentarzy... :)
    W praktyce... chyba najczęściej jest tak że albo f-ra jest
    "dedykowana" (usługa wchodząca w skład twojej usługi)
    albo są to koszty "ogólne" i "materiałowe".

    >+ Bo np za pieczątkę
    >+ firmową mam wystawiona fakturę z dwoma pozycjami:

    W całości :), nie przesadzaj.
    [...]
> [...]
    >+ Jak się księguje w takim przypadku? W jednej pozycji ale część
    >+ (komputer+monitor jako zestaw komputerowy) w kol.14tej (KUP)

    ABSOLUTNIE NIE !
    Jeśli nabywasz środek trwały, to zakup tego środka bądź
    elementów do jego "własnego wytworzenia" *nie* jest kosztem.
    Wartość nabycia *lub* wartość wytworzenia (ja optuję za
    sporządzeniem protokołu z podsumowaniem wartości) wrzucasz
    do EŚT, a dopiero wpis do EŚT jest podstawą amortyzacji,
    która to amortyzacja jest KUP.
    Amortyzacja może być jednorazowa :), ale to nie zmienia zasady :)
    BTW: może byś tak przejrzał posty z ostatnich kilkunastu dni ?
    A może zaaplikował googlowi (groups.google) hasła "środek
    trwały" "środki trwałe" "ST" "ŚT" i "amortyzacja" ?

    Tak jak piszesz byłoby, jakbyś nabył wyposażenie (i to
    niezależnie czy ewidencjonowane czy nie).

    >+ a resztę
    >+ (kabel+karty) w kol.10tej (materiały i towary) ???

    Idea jest słuszna :)
    Jak masz "wielopozycyjną" fakturę, to najlepiej na odwrocie
    opisać sobie co na co przeznaczyłeś - inaczej po 5 latach
    możesz mieć kłopoty co i jak rozksięgowałeś.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-10-19 18:19:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 19 Oct 2003, Hrabia Mol wrote:

    >+ Piotr wrote:
    [...]
    >+ > (komputer+monitor jako zestaw komputerowy) w kol.14tej (KUP)
    [...]
    >+ Tak.

    Hrabio (no, drugi hrabia na grupie, myślałby kto :)), wyciąłeś
    że to ŚT przez przeoczenie czy trzeba się zabierać do ustawy
    jak to jest z wrzucaniem w KUP zakupu ŚT ? :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2003-10-19 18:20:24
    Od: Hrabia Mol <kumor@_wytnij_.tarman.pl>

    Piotr wrote:
    > 1. Gumka
    > 2.Automat stemplarski (obudowa pieczątki)
    > Logicznie myśląc należałoby wpisać jako jedną pozycje w KPiR - zakup
    > pieczątki. Czy mam rację ?
    Tak.

> [...]
    > (komputer+monitor jako zestaw komputerowy) w kol.14tej (KUP) a resztę
    > (kabel+karty) w kol.10tej (materiały i towary)
    Tak. W praktyce stosuje się rozfakturowywanie takich zakupów, żeby sobie
    (biuru) nie mieszać w razie dużo i nie wiadomo co do czego.

    --
    ================= Hrabia Mol ========================
    ================== Złe Jedi =========================

  • 5. Data: 2003-10-19 21:37:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Oct 2003, Yennifer wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> [...]
    >+ > ABSOLUTNIE NIE !
    >+ > Jeśli nabywasz środek trwały, to zakup tego środka bądź
    [...]
    >+ Gotfrydzie mily..
    >+ A gdzie Piotr napisal, iz nabyl srodek trwaly????

    Tu:
    +++++++
    Z drugiej strony jak zaksięgować fakturę na której mam kilka pozycji nie
    związanych ze sobą a do tego jedne będące materiałem a inne środkiem
    trwałym a kolejne towarem handlowym ?
    -------
    Dalej była lista z komputerem na czele :)

    >+ Moze kupil zestaw komputerowy za 2 tys pln i zamierza uzytkowac
    >+ go przez 10 miesiecy...

    Jak pisał "ŚT" to zakładam że wie o czym pisał !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-10-20 09:02:33
    Od: "Yennifer" <y...@a...nospam.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

> [...]

    A gdzie Piotr napisal, iz nabyl srodek trwaly????
    Moze kupil zestaw komputerowy za 2 tys pln i zamierza uzytkowac go przez 10

    pozdr Yenn

  • 7. Data: 2003-10-20 09:23:14
    Od: Piotr <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > nie byłyby to koszty zakupu materiałów produkcyjnych i towarów
    > handlowych - a stosujesz memoriałowe rozliczanie kosztów.

    Można troszkę jaśniej ? Nie bardzo rozumiem!

> [...]
    > która to amortyzacja jest KUP.
    > Amortyzacja może być jednorazowa :), ale to nie zmienia zasady :)

    To, że ksieguje amortyzacje a nie ŚT jest dla mnie całkowicie jasne !
    Chodzi tylko o to czy amortyzacje dla zakupionych ŚT księguję w KPiR w
    jednej pozycji (jednym wierszu, choć nie w jednej kolumnie) z
    materiałami ? Inaczej mówiąc czy dla faktury na której mam ŚT i
    materiały trzeba dokonać dwóch wpisów do KPiR oddzielnie dla amortyzacji
    ŚT i oddzielnie dla materiałów czy wystarczy (i jest dopuszczalny) jeden
    zapis oczywiście w różnych kolumnach ?

    > BTW: może byś tak przejrzał posty z ostatnich kilkunastu dni ?
    > A może zaaplikował googlowi (groups.google) hasła "środek
    > trwały" "środki trwałe" "ST" "ŚT" i "amortyzacja" ?
    Z googli skorzystałem wcześniej lecz wyjaśnienia problemu nie znalazłem!

    > Idea jest słuszna :)
    > Jak masz "wielopozycyjną" fakturę, to najlepiej na odwrocie
    > opisać sobie co na co przeznaczyłeś - inaczej po 5 latach
    > możesz mieć kłopoty co i jak rozksięgowałeś.
    Czyli wpisuje do KPiR łączną kwotę zakupinych materiałów i towarów a nie
    wyszczególnienie poszczególnych pozycji z faktury ?

  • 8. Data: 2003-10-20 13:19:07
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Piotr wrote:

> [...]
    > materiały trzeba dokonać dwóch wpisów do KPiR oddzielnie dla
    > amortyzacji ŚT i oddzielnie dla materiałów czy wystarczy (i jest

    Widać nie do końca jasne. Podstawą do wpisu amortyzacji nie jest
    faktura zakupu a EŚT. W związku z tym masz 2 wpisy:
    1. z fakturą jako dokumentem i materiałami
    2. z numerem pozycji w EŚT jako dokumentem i amortyzacją. Niektórzy w
    tym wypadku jako dokument tworzą dodatkowy dowód wewnętrzny, ale moim
    zdaniem to już przegięcie.
    Faktura przy zakupie ŚT jest podstawą wpisu do EŚT a nie podstawą
    księgowania amortyzacji (być może jednorazowej) w KPIR

  • 9. Data: 2003-10-20 19:01:05
    Od: Hrabia Mol <kumor@_wytnij_.tarman.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > [...]
    > wyciąłeś
    > że to ŚT przez przeoczenie czy trzeba się zabierać do ustawy
    > jak to jest z wrzucaniem w KUP zakupu ŚT ? :)

    Wiesz co, ręka mi drżała, żeby podrążyć ten temat, ale stwierdziłem, że:
    1. nie będę dodatkowo mącił i zająłem się kwestią traktowania towar/koszt
    2. może komputer jest stary i tani
    3. głęboko wierzyłem w to, że ktoś jednak wyciągnie tę kwestię ;)))

    --
    ================= Hrabia Mol ========================
    ================== Złe Jedi =========================

  • 10. Data: 2003-10-20 20:00:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Oct 2003, Hrabia Mol wrote:
    [...]
    >+ Wiesz co, ręka mi drżała, żeby podrążyć ten temat, ale stwierdziłem, że:
    >+ 1. nie będę dodatkowo mącił i zająłem się kwestią traktowania towar/koszt

    :)
    Jak widać niespójność zeznań potrafi się zemścić niczym
    w przesłuchaniu przed speckomisją :) i 5 dodatkowych
    postów w wątku gotowych !

    [...]
    >+ 3. głęboko wierzyłem w to, że ktoś jednak wyciągnie tę kwestię ;)))

    A... to co innego. Pozostaje wierzyć że wierzyłeś :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)