  • 1. Data: 2005-11-03 22:03:32
    Temat: Spółka Jawna- praktycznie
    Od: "Marek" <m...@W...gazeta.pl>

    Witam,

    Noszę się z zamiarem przekształcenia spółki cywilnej w jawną. W związku z tym
    dręczy mnie kilka pytań, na które nie znalazłem jeszcze odpowiedzi. Zaznaczę,
    że w teorii to wiem chyba wszystko interesuje mnie praktyczne podejście:

    1. Co praktycznie oznacza zwrot: "Każdy wspólnik ma prawo i obowiązek
    zgłoszenia spółki jawnej do rejestru"?
    - Czy wszyscy wspólnicy muszą przyjść do odpowiedniego sądu i ze słowami
    "Zgłaszamy spółkę do rejestru" wręczyć odpowiedni wniosek/wnioski.
    - Czy wystarczy dostarczony jeden wniosek + umowa spółki + poświadczone
    notarialnie wzory podpisów osób uprawnionych do reprezentowania

    Pytanie wzięło się stąd, że wspólnik przebywa obecnie zagranicą i nie wiem,
    czy da się wszystko załatwić bez niego. /Noatriusza może załatwić w konsulacie/

    2. Ile trwa rejestracja spółki w KRS-ie?

    3. Czy spółka jawna stosująca KPIR musi składać do KRS jakieś roczne
    sprawozdania finansowe, bilanse itp?

    4. Jak wygląda kwestia ewentualnego zakończenia działalności spółki?:
    - Jaki może być sposób inny niż likwidacja?
    - Jak przy likwidacji sporządzić bilans, stosując KPIR. Nie ma chyba
    możliwości sporządzenia bilansu tak dokładnego jak w wypadku pełnej księgowości?
    - Jakie są koszty likwidacji? Tu od pewnej księgowej usłyszałem opinie, że
    koszt odpowiednich wpisów w Monitorz może sięgać do 10 000 zł, jednak
    osobiście nie wydaje mi się to wielce prawdopodobnie.

    Dzięki za wszystkie praktyczne odpowiedzi.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2005-11-04 06:14:08
    Temat: Re: Spółka Jawna- praktycznie
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > że w teorii to wiem chyba wszystko interesuje mnie praktyczne podejście:
    >
    > 1. Co praktycznie oznacza zwrot: "Każdy wspólnik ma prawo i obowiązek

    Że każdego można łupnąć jeśli ktoś jej nie zgłosi.

    > - Czy wystarczy dostarczony jeden wniosek + umowa spółki + poświadczone
    > notarialnie wzory podpisów osób uprawnionych do reprezentowania

    Zapewne wniosek muszą podpisać wszyscy, tak jest przynajmniej przy spółce z
    o.o.
    Nie wiem czy potrzebne jest notarialny podpis - raczej nie.

    > Pytanie wzięło się stąd, że wspólnik przebywa obecnie zagranicą i nie
    > wiem,
    > czy da się wszystko załatwić bez niego. /Noatriusza może załatwić w
    > konsulacie/

    Prościej wysłać mu wypełniony wniosek (najłatwiej mailem), niech go podpisze
    i odeśle.
    Złożenie jakiegoś tam podpisu u notariusza nie powoduje podpisania wniosku.

  • 3. Data: 2005-11-04 12:30:09
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Zapewne wniosek muszą podpisać wszyscy, tak jest przynajmniej przy spółce z
    > o.o.
    > Nie wiem czy potrzebne jest notarialny podpis - raczej nie.

    W zoologicznej wniosek podpisuje Zarząd !

    > Prościej wysłać mu wypełniony wniosek (najłatwiej mailem), niech go podpisze
    > i odeśle.
    > Złożenie jakiegoś tam podpisu u notariusza nie powoduje podpisania wniosku.

    Z umowy spółki wynika kto reprezentuje spółkę. Jesli nie wynika to przyjmuje
    się , że każdy ze wspólników osobno.
    Jeśli są ograniczenia to najprosciej będzie jak wspólnik nieobecny wystawi
    drugiemu pełnomocnictwo do tej czynności i poświadczy swój podpis na nim u
    notariusza czy w konsulacie.

    Pzdr-Kriss

  • 4. Data: 2005-11-04 17:45:37
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Kriss" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > W zoologicznej wniosek podpisuje Zarząd !

    Ano.
    Każdy z członków zarządu - dlatego podejrzewam że analogicznie w jawnej
    będzie to każdy ze wspólników.

    > Z umowy spółki wynika kto reprezentuje spółkę.

    Na zasadzie analogii sp. z oo - też wiadomo kto reprezentuje spółkę.
    A wnioski musza podpisać wszyscy (tu członkowie zarządu) albo sąd odrzuca i
    już.
    Nawet głupi wniosek ze sprawozdaniem finansowym.

  • 5. Data: 2005-11-06 21:54:33
    Od: "Marek Zacharzewski" <m...@N...gazeta.pl>

    Dzięki za dotychczasowe odpowiedzi.

    A co z następnymi pytaniami, czyli:

> [...]
    > koszt odpowiednich wpisów w Monitorz może sięgać do 10 000 zł, jednak
    > osobiście nie wydaje mi się to wielce prawdopodobnie.

    Będę wielce wdzięczny,

    Marek

  • 6. Data: 2005-11-07 11:09:52
    Od: cyklista <1...@a...net.pl111>

    > Dzięki za dotychczasowe odpowiedzi.
    >
    > A co z następnymi pytaniami, czyli:

    tydzien lub dwa, zalezy ile roboty ma sąd i jak bardzo poprosisz o
    szybkie rozpatrzenie wniosku

    nic nie musi skladac, bo nie ma osobowosci prawnej

    konczy dzialalnosc tak jak kazda osoba fizyczna, i nie musi jak spółki
    prawne robic zadnych ogłoszeń i wydawac mnóstwa pieniedzy

  • 7. Data: 2005-11-08 21:08:24
    Od: "Marek" <m...@N...gazeta.pl>

    cyklista <1...@a...net.pl111> napisał(a):

    > konczy dzialalnosc tak jak kazda osoba fizyczna, i nie musi jak spółki
    > prawne robic zadnych ogłoszeń i wydawac mnóstwa pieniedzy

    Czy na pewno? Przy rejestracji potrzebne jest ogłoszenie w Monitorze, więc
    wydaje mi się, że analogicznie powinno byc przy zakończeniu działalności.

  • 8. Data: 2005-11-09 16:16:26
    Od: cyklista <1...@a...net.pl111>

    > Czy na pewno? Przy rejestracji potrzebne jest ogłoszenie w Monitorze, więc
    > wydaje mi się, że analogicznie powinno byc przy zakończeniu działalności.

    a od kiedy to przy rejestracji spólki jawnej potrzebne jest ogłoszenie w
    monitorze? (ja nic takiego nie zauwazylem jak taka rejestrowalem 2 lata
    temu, chyba ze to ogloszenie ukazuje sie samo z mocy urzedu i w oplacie
    za rejestracje)

  • 9. Data: 2005-11-09 22:42:52
    Od: "Marek" <m...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > monitorze? (ja nic takiego nie zauwazylem jak taka rejestrowalem 2 lata
    > temu, chyba ze to ogloszenie ukazuje sie samo z mocy urzedu i w oplacie

    Chyba od dawna. Koszt wpisu do rejestru to 1000 zł, ogłoszenia w Monitorze-
    500 zł. (takie kwoty znalazłem gdzieś w sieci), a wynika to chyba z Ustawy z
    dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym:

    "Art. 13. 1. Wpisy do Rejestru podlegają obowiązkowi ogłoszenia w Monitorze
    Sądowym i Gospodarczym, chyba że ustawa stanowi inaczej."