  • 1. Data: 2008-04-06 19:13:18
    Temat: Sprzedaż samochodu, ryczałt i VAT
    Od: "Rafał" <r...@p...onet.pl>

    Witam

    Jestem ryczałtowcem i płatnikiem VAT.

    Rok temu zakupiłem samochód osobowy na firme na fakturę VAT. Odliczyłem
    60%VAT.

    Chciałbym obecnie samochód sprzedać bo go nie potrzebuję. Wartośc samochodu
    w miedzyczasie spadła o około 25%.
    Rozumiem, że sprzedając go muszę wystawić fakture VAT. Czy mam naliczyć 22%
    VAT?

    A co z VAT-em, który odliczyłem rok temu? Wówczas odliczyłem tylko 60% VATu
    a teraz musze zapłacić cały?
    Czytałem o mozliwości o zwolnienia z nalicznia VAT jezeli samochód używa się
    przez minimum pół roku..
    Czytałem jednak także że jeżeli odliczyło się VAT a samochodu uzywało sie
    mniej niz 5 lat to trzeba dokonac korekty odliczonego VAT.

    Niestety nie bardzo sie w tym odnajduję...

    pozdrawiam
    Rafał

  • 2. Data: 2008-04-06 22:00:22
    Temat: Re: Sprzedaż samochodu, ryczałt i VAT
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Rafał" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > samochodu
    > w miedzyczasie spadła o około 25%.
    > Rozumiem, że sprzedając go muszę wystawić fakture VAT. Czy mam naliczyć

    Nie.

    > A co z VAT-em, który odliczyłem rok temu?

    Skorygować i oddać (część).

  • 3. Data: 2008-04-07 10:24:27
    Od: "Rafał" <r...@p...onet.pl>

    > Nie.

    > Skorygować i oddać (część).

    Auto było kupione za 25.000 netto czyli VAT było 5500 zł
    Odliczyłem 3300 w VAT-5

    Teraz sprzedaję za 20.000 netto czyli dobrze rozumiem że na fakurze VAT
    będzie = 0 zł?

    Jak zatem mam skorygować VAT i na jakim dokumencie, czy na VAT-5?
    I jaką kwotę mam tam wpisać?

    Rafał

  • 4. Data: 2008-04-08 21:42:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Apr 2008, Rafał wrote:
    [...komuś...]

    > Auto było kupione za 25.000 netto czyli VAT było 5500 zł
    > Odliczyłem 3300 w VAT-5
    [...]
    > Jak zatem mam skorygować VAT i na jakim dokumencie, czy na VAT-5?

    Masz świadomość, że korekty dokonuje się *w roku*?
    Przczytaj sobie art.91.2:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html

    > I jaką kwotę mam tam wpisać?

    Ktoś to AFAIR niedawno (powiedzmy: w ciągu kwartału) opisywał, przejrzyj
    archiwum :)
    Nigdy nie mogę załapać, czy niedokończony rok używania idzie "z góry"
    (i nie trzeba korygować) czy "z dołu" (i trzeba jednak uznać, że
    podatek do zwrotu).
    Za każdy rok "używania do celów opodatkowanych lub mieszanych" idzie do
    korekty 1/5 odliczenia, jeśli cały czas jest sprzedaż wyłącznie
    opodatkowana - to po 1/5 odliczenia podlega swoistemu "umorzeniu"
    za każdy rok używania.

    To co zostało, w przypadku sprzedaży ST, idzie:
    - przy sprzedaży opodatkowanej: do uzupełnienia odliczenia (bo jak ktoś
    miał np. sprzedaż powiedzmy w 25% opodatkowaną a 75% zwolnioną, to
    odliczył sobie MNIEJ niż by mogło przysługiwać)
    - przy sprzedaży zwolnionej - do zwrotu.

    pzdr, Gotfryd