  • 1. Data: 2003-06-23 09:43:07
    Temat: amortyzacja samochodu???
    Od: "Anna K" <a...@p...pl>

    > A, prawda :)
    > Teoretycznie mógł mieć przerwę w amortyzacji. Niemniej dałem się
    > wpuścić "w maliny" :)

    przepraszam, moja wina,napisalam niejasno...
    kupuje na firme (jednoosobowa DG) auto uzywane od prywatnej osoby,
    w polowie wrzesnia bedzie ono mialo 5 urodziny (I rejestracja w 98r),jesli
    umowa bedzie na firme to od razu musze go wprowadzic do ST, a wiec
    amortyzacja 20%...
    moze lepiej kupic go prywatnie i od pazdziernika wprowadzic do ST i
    amortyzowac stawka 40%?
    jakie sa koszty i formalnosci zwiazane z wprowadzeniem takiego auta do ST?

    pozdrawiam,
    a.k.

  • 2. Data: 2003-06-23 10:06:57
    Temat: Re: amortyzacja samochodu???
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Anna K napisał:
> [...]
    > w polowie wrzesnia bedzie ono mialo 5 urodziny (I rejestracja w 98r),jesli
    > umowa bedzie na firme to od razu musze go wprowadzic do ST, a wiec

    Czy jak wprowadzisz je na firme od razu to ono przestanie być używane?

    Ustawa mówi że ŚT ma byc uzywany co najmniej 6 miesięcy przed data
    nabycia żeby było "używany" w świetle ustawy o PDOF. Nie mówi że ma być
    używane przez tego kto chce je amortyzować - to kompletny absurd, trzeba
    by było uzywać samochodu zanim sie go nabyło (kupiło, dostało, znalazło
    pod płotem).
    Nic takiego nigdy nie postało w głowach naszych prawodawców (ale kto
    wie... tfu, tfu, odpukać).

    Kupujesz na firme UŻYWANY samochód = od pierwszej rejestracj minęło
    ponad 6 miesięcy, wprowadzasz do EŚT, rozbijasz na 30 rat i
    amortyzujesz. Koniec.

    > moze lepiej kupic go prywatnie i od pazdziernika wprowadzic do ST i
    > amortyzowac stawka 40%?
    Wcale nie lepiej...

    > jakie sa koszty i formalnosci zwiazane z wprowadzeniem takiego auta do ST?
    Koszty: PCC (ale niekonieczne, bo a nuz zapłaci sprzedający, a poza tym
    przy zakupie nie na firmę PCC tez trzeba zapłacić), zakup EŚT (pewnie z
    5 złotych), długopis (80groszy)
    Formalności: zlożenie deklaracji PCC (jak wyżej, niezalezne od tego czy
    to na firmę czy prywatnie), wpisanie do EŚT

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-06-23 11:22:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Jun 2003, Maddy wrote:

    >+ Użytkownik Anna K napisał:
    [...]
    >+ > jakie sa koszty i formalnosci zwiazane z wprowadzeniem takiego auta do ST?
    >+ Koszty: [...OK...]
    >+ zakup EŚT (pewnie z 5 złotych),

    O czym ty piszesz ??
    Przecież EŚT ma, chyba nie poderzewasz grupowicza że prowadzi DG
    nie trzymając wszystkich potrzebnych "papierów" ???

    Dobra, dobra, nie bijcie - ja wiem że tu były całkiem dobre
    "kfiatki" w kwestiach księgowania :), tylko sygnalizuję że
    *specjalnie* z powodu samochodu EŚT kupować nie trzeba !
    trzeba ją *i tak* mieć ! - nawet pustą.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-06-23 11:23:21
    Od: "Anna K" <a...@p...pl>

> [...]
    > nabycia żeby było "używany" w świetle ustawy o PDOF. Nie mówi że ma być
    > używane przez tego kto chce je amortyzować

    to oczywiste...

    > Kupujesz na firme UŻYWANY samochód = od pierwszej rejestracj minęło
    > ponad 6 miesięcy, wprowadzasz do EŚT, rozbijasz na 30 rat i
    > amortyzujesz. Koniec.

    a czy nie jest tak, ze przyspieszona amortyzacja (30 rat) dotyczy samochodow
    co najmniej 5 letnich (tak gdzies wyczytalam), a w przypadku mlodszych
    amortyzuje sie je w 60 ratach?

    > Wcale nie lepiej...

    ponoc:
    > Art. 22h.
    > 1. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się:
    > 2. Podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l i 22ł, dokonują wyboru jednej z
    > metod amortyzacji określonej w art. 22i-22k dla poszczególnych środków
    > trwałych przed rozpoczęciem ich amortyzacji; wybraną metodę stosuje się do
    > pełnego zamortyzowania danego środka trwałego.

    dlatego wlasnie chcialam go kupic prywatnie, a jak bedzie juz ponad 5-letni
    wprowadzic do firmy.

    pozdrawiam,
    a.k.

  • 5. Data: 2003-06-23 14:02:52
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Anna K napisał:

    > a czy nie jest tak, ze przyspieszona amortyzacja (30 rat) dotyczy samochodow
    > co najmniej 5 letnich (tak gdzies wyczytalam), a w przypadku mlodszych
    > amortyzuje sie je w 60 ratach?

    Słońce, cytujesz Ustawe o PDOF a nie spojrzałas troche dalej?
    Po co słuichac co inni mówia jak pisze jak byk:
    "Art. 22j [...]
    2. Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, uznaje się za:
    1) używane - jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były
    wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy, [...]"

    > ponoc:

    > dlatego wlasnie chcialam go kupic prywatnie, a jak bedzie juz ponad 5-letni
    > wprowadzic do firmy.

    Zabij mnie, gdzie tu jest wzmianka że samochód ma byc 5-letni????

    Maddy ślepa chyba...

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2003-06-23 14:32:53
    Od: "Anna K" <a...@p...pl>

    > Zabij mnie, gdzie tu jest wzmianka że samochód ma byc 5-letni????

    Sliczne dzieki za wyjasnienia, zycie jest prostsze niz myslalam :)
    Pozdrawiam,
    a.k.