  • 1. Data: 2002-03-27 15:02:04
    Temat: art230 kh
    Od: anna <a...@o...pl>

    Czy kupyjąć drukarkę mam pytaś sprzedawce czy ma odpowiedni kapitał
    a.z/

  • 2. Data: 2002-03-27 15:38:31
    Temat: Re: art230 kh
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "anna" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Czy kupyjąć drukarkę mam pytaś sprzedawce czy ma odpowiedni kapitał

    Po pierwsze nie kupujący, a sprzedający ma problem.
    Po drugie tylko pod warunkiem, że kupujący jest sp. z o.o.
    Po trzecie ten przepis jest bezsensowny ;)

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-03-27 16:17:12
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik Kaizen <x...@c...sz> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a7sova$ifp$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > GG 2122; ICQ#: 64457775
    > e-mail Rot13 coded
    > Myśle że jednak kupujący też może mieć problem ponieważ jeśli
    jest zawarta transakcja prawnie nie ważna to znaczy że kupujący nie ma
    kosztów i Vat do odliczenia ( tak przynajmniej twierdzą US.)
    Jolka

  • 4. Data: 2002-03-27 22:20:18
    Od: "Krzysztof-Piasecki" <k...@i...pl>

    Użytkownik "anna" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Czy kupyjąć drukarkę mam pytaś sprzedawce czy ma odpowiedni kapitał
    > a.z/

    Problem mają obaj: kupujący i sprzedający, jeśli choć jeden jest spółką z
    o.o.

    Moim zdaniem jest tak: każdy, kto jest w Polsce, musi przestrzegac polskiego
    prawa, a więc także art.230kh i chyba bez sensu jest domagac się od niego
    specjalnego oświadczenia w tej sprawie.

    Zresztą takie same skutki rodziłaby każda sprzedaż niezgodna z prawem (np.
    sprzedaż rzeczy kradzionej) a nie wymagasz oświadczenia w tej sprawie?

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 5. Data: 2002-03-28 07:56:17
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Dnia 02-03-27 16:38, Użytkownik Kaizen napisał:
    > Użytkownik "anna" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Po pierwsze nie kupujący, a sprzedający ma problem.

    Jest dokładnie odwrotnie. To kupujący ma problem. Jeżeli transakcja
    jest niewazna w świetle kodeksu handlowego, to kupujący nie ma kosztów
    i VAT do odliczenia.
    Sprzedający co najwyżej nie ma przychodu i VAT należnego.
    Zabawne że o ile USy sa zgodne co do konsekwencji w przypadku
    kupującego (wyrzucic koszty i VAT) to co do sprzedającego tak chętnie
    już nie przystają na anulowanie transakcji :-)))

    > Po drugie tylko pod warunkiem, że kupujący jest sp. z o.o.
    Tylko pod warunkiem że jedna ze stron jest spółka z o.o. :)

    > Po trzecie ten przepis jest bezsensowny ;)
    Nie jest. Miał zapewnić wieksza kontrolę udziałowców nad zarządem a
    także zapewnić wieksze bezpieczeństwo w obroci gospodarczym - żeby sp.
    z o.o. nie była tak całkiem z o.o.
    Bezensowne jest jego interpretowanie jako bata na podatników.
    Na zasadzie "jak kontrol nic nie wykaże w podatkach, to sprawdzimy czy
    nie kupował czegoś od sp. z o.o i czy transakcje były zgodne z KSH".
    Skutkiem tego wszyscy wszystkim wysyłaja oświadczenia do podpisu. Każą
    sobie pokazywac wyciągi z rejestru, mierzą kapitały zapasowe. Po
    prostu paranoja.
    Znam spółke z o.o. która ma 40 tysięcy STARYCH ZŁOTYCH kapitału
    zakładowego - *4 nowe złote*. Nawet paczki papierosów nie mogliby
    sprzedac bez zgody zgromadzenia wspólników.
    Fakt że mają grube miliony kapitału zapasowego nie ma żadnego znaczenia.

    Nie taka był intencja ustawodawcy.

    Co ja mówie: intencja ustawodawcy?? Przeciez to ostatni rzecz na którą
    US zwraca uwagę :-(

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2002-03-28 11:16:24
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "Maddy" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Jest dokładnie odwrotnie. To kupujący ma problem. Jeżeli transakcja
    > jest niewazna w świetle kodeksu handlowego, to kupujący nie ma kosztów
    > i VAT do odliczenia.

    Ale też nie musi płacić. Więc to w sumie słuszne, że nie ma kosztów ;)

    > Tylko pod warunkiem że jedna ze stron jest spółka z o.o. :)

    Art. mówi o tym, że sp z o.o. nie może zaciągać zobowiązań, więc

    > Nie jest. Miał zapewnić wieksza kontrolę udziałowców nad zarządem a
    > także zapewnić wieksze bezpieczeństwo w obroci gospodarczym - żeby sp.
    > z o.o. nie była tak całkiem z o.o.

    IMO jest. Bo dotyczy pojedynczego zobowiazania. Jak jest wiele faktur w
    sumie mogą przekraczać 100x kapitał zakładowy, sumę aktywów itd. i wszystko
    jest OK.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775