  • 1. Data: 2009-02-26 21:57:03
    Temat: faktura dla firmy we Włoszech - w jakiej walucie
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    Witam,

    mam zlecenie dla firmy w Anglii na stronę internetową. Wstępnie
    umówiliśmy się na kwotę w złotówkach.

    Musze wystawić fakturę VAT stąd dwa pytania:

    1. czy mogę mu po prostu wystawić w PLN czy musze np. w Euro ?

    2. doczytałem, że usługi elektroniczne jak projektowanie stron www jest
    określone jako vat typu NP - czyli wystawiam kwotę netto i vat typu NP a
    vat rozlicza nabywca u siebie ?

    Wojtek

  • 2. Data: 2009-02-26 22:06:16
    Temat: Re: faktura dla firmy we Włoszech - w jakiej walucie
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    crazy bejbi pisze:
> [...]
    > umówiliśmy się na kwotę w złotówkach.
    >
    > Musze wystawić fakturę VAT stąd dwa pytania:
    >
    > 1. czy mogę mu po prostu wystawić w PLN czy musze np. w Euro ?

    Możesz w zł.

    > 2. doczytałem, że usługi elektroniczne jak projektowanie stron www jest
    > określone jako vat typu NP - czyli wystawiam kwotę netto i vat typu NP a
    > vat rozlicza nabywca u siebie ?

    Tu masz listę usług, co do których możesz zastosować "trik" z vatem NP:

    4. Przepis ust. 3 stosuje się do usług:

    1) sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia
    lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych,
    handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo
    wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;

    2) reklamy;

    3) doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług
    podobnych do tych usług, w tym w szczególności:

    a) usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1),

    b) usług doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2),

    c) usług prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii
    publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i
    zarządzania (PKWiU 74.1),

    d) usług architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z
    zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1,

    e) usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3);

    3a) usług przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług
    tłumaczeń;

    4) bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z
    wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;

    5) dostarczania (oddelegowania) personelu;

    6) wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których
    przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;

    7) telekomunikacyjnych;

    8) nadawczych radiowych i telewizyjnych;

    9) elektronicznych;

    10) polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania
    czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;

    11) agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby,
    jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt
    1-10;

    12) polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub
    elektroenergetycznych;

    13) przesyłowych:

    a) gazu w systemie gazowym,

    b) energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;

    14) bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-02-26 22:27:27
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-02-26, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > b) usług doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2),

    Wykonanie strony na zamówienie podpada właśnie pod to.
    A ściślej to 72.22.12.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2009-03-01 14:48:10
    Od: "Iw" <g...@o...eu>

    > 2. doczytałem, że usługi elektroniczne jak projektowanie stron www jest
    > określone jako vat typu NP - czyli wystawiam kwotę netto i vat typu NP a
    > vat rozlicza nabywca u siebie ?

    Witam,
    Pozwole sobie na podpiecie sie pod pytanie:).
    DG zarejestrowana w PL, umowa podpisana z agencja w GB, na swiadczenie uslug
    inzynierskich dla firmy majacej oddzial w PL. Faktury wystawiam firmie z GB
    (a ona swojemu klientowi z PL), ale fizycznie wykonuje usluge w PL - kto
    placi VAT? Czy rowniez nabywca w GB?
    Pozdrawiam,
    Iw

  • 5. Data: 2009-03-01 14:53:51
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-03-01, Iw <g...@o...eu> wrote:

    [...]

> [...]
    > (a ona swojemu klientowi z PL), ale fizycznie wykonuje usluge w PL - kto

    Zobacz w ustawie te usługi inżynierskie (porównaj PKWiU).

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 6. Data: 2009-03-01 15:22:37
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Iw wrote:

> [...]
    > Faktury wystawiam firmie z GB (a ona swojemu klientowi z PL), ale
    > fizycznie wykonuje usluge w PL - kto placi VAT? Czy rowniez nabywca w

    Jeśli faktycznie jest tak jak napisałeś, to komu innemu świadczysz usługi,
    a z kim innym podpisałeś umowę na świadczenie.
    Masz bałagan w papierach :-) i na tym mozesz się wyłożyć.
    Przekwalifikują Ci to na zwykłe usługi dla oddziału przedsiębiorcy
    zagranicznego w Polsce
    i zapłacisz VAT normalny krajowy.

  • 7. Data: 2009-03-01 15:34:30
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 01-03-2009 o 16:22:37 cef <c...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > Masz bałagan w papierach :-) i na tym mozesz się wyłożyć.
    > Przekwalifikują Ci to na zwykłe usługi dla oddziału przedsiębiorcy

    Albo jeszcze lepiej - za wystawianie pustych faktur do GB
    pojadą z KKS, albo lepiej - z KK, a za usługi dla firmy w PL
    policzą 22% VAT + PIT :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 8. Data: 2009-03-02 06:07:28
    Od: "Iw" <g...@o...eu>

    > Albo jeszcze lepiej - za wystawianie pustych faktur do GB
    > pojadą z KKS, albo lepiej - z KK, a za usługi dla firmy w PL
    > policzą 22% VAT + PIT :-)

    Dlaczego puste faktury? Mam umowe, faktury oraz przelewy na konto z firmy w
    GB. Transakcja jest trojstronna: firma z GB kupuje moje uslugi i odsprzedaje
    je z zyskiem firmie w PL - taka specyfika pracy firmy z PL, ze kupuje uslugi
    od posrednikow, a nie od wykonawcow i nie jest to robione po to, aby sie
    wymigac od VAT-u:).

  • 9. Data: 2009-03-02 07:25:27
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-03-2009 o 07:07:28 Iw <g...@o...eu> napisał(a):

> [...]
    > od posrednikow, a nie od wykonawcow i nie jest to robione po to, aby sie

    No to przecież przed NSA i SN się obronisz ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 10. Data: 2009-03-02 08:24:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Mar 2009, Tomek wrote:

    > Albo jeszcze lepiej - za wystawianie pustych faktur do GB
    > pojadą z KKS, albo lepiej - z KK, a za usługi dla firmy w PL
    > policzą 22% VAT + PIT :-)

    To mówicie że zasada wyrażona w odniesieniu do towarów (w art.7.8)
    nie ma zastosowania do "każdego świadczenia włącznie z powstrzymaniem
    się", a tym samym wszelcy pośrednicy wystawiają "puste f-ry"?

    IMVHO mowa o przypadku art.8..1 - przeniesienie praw do wartości
    niematerialnej i prawnej (zobowiązania do wykonania umowy).
    Firma w GB zawiera umowę na wykonanie i z wykonawcą zawiera
    umowę o wykonanie zobowiązań na własną rzecz.

    pzdr, Gotfryd