  • 1. Data: 2009-11-14 11:20:57
    Temat: [gp] Nie wpisałeś do EST - podatek płać
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    http://podatki.gazetaprawna.pl/orzeczenia/370208,spr
    zedaz_majatku_firmy_to_dzialalnosc_gospodarcza.html

    cyt:

    Sąd oddalił skargę. (...) Fakt, że podatniczka mimo ciążącego na niej
    obowiązku
    nie wpisała środka trwałego (nieruchomości) do ewidencji, nie może
    skutkować
    rozwiązaniami podatkowymi korzystniejszymi niż w przypadku, gdyby
    podatniczka
    dopełniła tego obowiązku. Tym samym przychód ze zbycia nieruchomości
    należy traktować,
    na mocy art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, jako przychód z pozarolniczej
    działalności gospodarczej.

    - o co chodzi, czyżby po ulicach jeździły miliony nielegalnie niewpisanych
    do EŚT samochodów?

    --
    Tomasz Zieliński

  • 2. Data: 2009-11-14 15:16:48
    Temat: Re: [gp] Nie wpisałeś do EST - podatek płać
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomek wrote:
> [...]
    > działalności gospodarczej.
    >

    > - o co chodzi, czyżby po ulicach jeździły miliony nielegalnie

    no chyba, że zepsutymi, bo tylko wtedy samochod staje sie nieruchomością.

  • 3. Data: 2009-11-14 22:32:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Nov 2009, Tomek wrote:

> [...]
    >
    > cyt:
    >
    > Sąd oddalił skargę. (...) Fakt, że podatniczka mimo ciążącego na niej

    [1]^^^^^^^^^

> [...]
    > działalności gospodarczej.
    >

    > - o co chodzi, czyżby po ulicach jeździły miliony nielegalnie niewpisanych do

    IMVHO może zależeć, z którego roku pochodzi "sprawa", to raz.
    Rzeczywiście, gdzieś do 2003 roku tak *było* - w ustawie był zapis, że
    przychodem z DG jest sprzedaż rzeczy związanych z DG (nie wykluczam, że
    powodem takiego zapisu bywały manipulacje "problemu podatkowego"
    pt. "ryczałt" :>, o czym za chwilę), i po wyroku NSA (odnotowanym
    w prasie) zmieniono ustawę, zapisując tam "ujęte w EST" (co przekłada
    się na prawo do amortyzacji).

    A po drugie, w "symbol z opisem" widzę wyraźnie: "Podatek dochodowy od
    osób fizycznych, w tym zryczałtowane formy opodatkowania": jeśli
    korzystanie miało miejsce podczas ryczałtu, to sprawa wygląda
    inaczej niż na zasadach ogólnych; podatnik ZAMIAST prawa do m.in.
    amortyzacji (jako jednego z kosztów) ma prawo do preferencyjnej
    stawki podatku, więc jeśliby podatnik korzystał z ryczałtu, to
    "przywalenie" przychodem wydawałoby się na miejscu.

    Zwracam uwagę na podkreślony tekst [1] :)
    Możecie przypomnieć, kiedy to występuje OBOWIĄZEK ujęcia
    ST w EST?
    Nie przypadkiem przy "przechodzeniu" z ryczałtu na zasady
    ogólne?

    To odnośnie uwagi wyżej - przy zakupach wartościowych ST, podatnik
    może przechodząc naprzemiennie ryczałt/zasady ogólne usiłować
    uniknąć następnie podatku od sprzedaży.
    (z powodu takich i podobnych problemów, osobiście uważam ryczałt
    za złe rozwiązanie - "konstrukcyjnie złe", ale to inna sprawa).

    Krótko mówiąc: IMVHO trzeba poczekać na dłuższy opis i uzasadnienie
    sądu, to może będziemy mądrzejsi.

    Jeśliby sąd wydał wyrok przy opodatkowaniu cały czas na zasadach
    ogólnych, to IMVHO wyszłoby, że sąd nie czytał uzasadnienia do
    noweli ustawy o podatku dochodowym, która wprowadzała słowa
    "ujętych w ewidencji..." - albo jest jeszcze jakiś extra kiks
    odnośnie nieruchomości, którego dla odmiany ja nie czytałem ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-11-15 07:57:17
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 14-11-2009 o 23:32:09 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Krótko mówiąc: IMVHO trzeba poczekać na dłuższy opis i uzasadnienie
    > sądu, to może będziemy mądrzejsi.

    Ok, faktycznie poczyniłem błędne założenie że to zasady ogólne itd.
    Natomiast ciekawe po co są takie artykuły skoro nic z nich nie wynika.

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2009-11-16 09:47:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 Nov 2009, Tomek wrote:

    > Natomiast ciekawe po co są takie artykuły skoro nic z nich nie wynika.

    Dywagacja: być może doradca z gazety Ci to wyjaśni.
    Odpłatnie ;)
    A tak merytoryczniej: mamy ostrzeżenie, że odpowiedź (przynajmniej
    nie we wszystkich przypadkach i nie dla wszystkich) jest oczywista.
    Ale wniosek rzeczywiści "wychodzi" ciekawy: jak ktoś na ryczałcie
    korzysta ze swojego samochodu, to ów samochód "jest w DG", chce
    czy nie chce.
    To samo np. z komputerem (i każdą inną rzeczą ruchomą oraz
    nieruchomością).
    Jeśli założenie o ryczałcie jest prawdziwe, to ryczałtowcom
    pewnie wzrośnie ciśnienie :]

    pzdr, Gotfryd