  • 1. Data: 2007-05-31 08:28:01
    Temat: handel mieszkaniami, jak nie podpaść pod VAT?
    Od: zbaster <z...@g...com>

    Witam

    W dzisiejszych czasach, sporo osób kupuje mieszkania by sprzedać je z
    zyskiem (kupuje jako osoba fizyczna).

    Aby nie podpaść pod podatek od zysku 19% wystarczy być zameldowanym w
    takim mieszkanku przez 1 rok.

    Co zrobić by nie podpaść dodatkowo pod VAT od sprzedaży mieszkania,
    gdyby takich sprzedaży było np wiecej niż 1 w ciągu roku.

    Wiem że jest taki paragraf w ustawie o VAT który przy cyklicznym
    wykonywaniu sprzedaży nawet przez osobe fizyczną powoduje konieczność
    zapłaty VAT.

    Czy ktoś doświadczył działania tego przepisu? Czy ktoś wie co znaczy
    cyklicznie w rozumieniu tej ustawy?

  • 2. Data: 2007-05-31 11:05:51
    Temat: Re: handel mieszkaniami, jak nie podpaść pod VAT?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 May 2007, zbaster wrote:

    > Wiem że jest taki paragraf
    > w ustawie o VAT który przy cyklicznym
    > wykonywaniu sprzedaży nawet przez osobe fizyczną

    Dlaczego "nawet"?
    Płacenie VAT przez osoby fizyczne jest dość często spotykanym stanem.

    > powoduje konieczność zapłaty VAT.

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    +++
    2. Działalnoœć gospodarcza obejmuje wszelkš działalnoœć producentów,
    handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujšcych zasoby
    naturalne oraz rolników, a także działalnoœć osób wykonujšcych wolne
    zawody, również wówczas, gdy czynnoœć została wykonana jednorazowo
    w okolicznoœciach wskazujšcych na zamiar wykonywania czynnoœci
    w sposób częstotliwy.
    Działalnoœć gospodarcza obejmuje również czynnoœci polegajšce
    na wykorzystywaniu towarów lub wartoœci niematerialnych i prawnych
    w sposób cišgły dla celów zarobkowych.
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-05-31 12:56:16
    Od: <s...@a...pl>

    Gdzieś kilka dni temu coś było na ten temat, albo tu na grupie, albo w
    prasie. I pamietam, że wniosek był taki, że jeśli kupujesz mieszkanie/dom w
    zamiarem jego sprzedazy (nawet w nieokreslonym terminie) to podpadasz pod
    VAT już przy pierwszej transakcji sprzedazy.

  • 4. Data: 2007-05-31 13:10:05
    Temat: Re: handel mieszkaniami, jak nie podpa?ae pod VAT?
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 31-05-2007 o 14:56:16 <s...@a...pl> napisał(a):

    > Gdzie? kilka dni temu co? by?o na ten temat, albo tu na grupie, albo w
    > prasie. I pamietam, ?e wniosek by? taki, ?e je?li kupujesz
    > mieszkanie/dom w
    > zamiarem jego sprzedazy (nawet w nieokreslonym terminie) to podpadasz pod
    > VAT ju? przy pierwszej transakcji sprzedazy.

    A jak pomyślę że mógłbym pomyśleć że kupię z zamiarem odsprzedaży
    to podpadam czy nie :)

  • 5. Data: 2007-05-31 15:24:27
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Thu, 31 May 2007 15:10:05 +0200, t...@o...pl napisał(a):

    > A jak pomyślę że mógłbym pomyśleć że kupię z zamiarem odsprzedaży to
    > podpadam czy nie :)

    Najlepiej w czasie transakcji nic nie myśleć, a na wszelki wypadek być
    pod wpływem.

    p. m.

  • 6. Data: 2007-05-31 19:38:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 May 2007, t...@o...pl wrote:

    > A jak pomyślę że mógłbym pomyśleć że kupię z zamiarem odsprzedaży
    > to podpadam czy nie :)

    Może pokomentuję:
    - dowód w postaci że "tak było" mam tylko dla starej ustawy o VAT, pod
    rządami której powstał spór rozstrzygnięty właśnie w ten sposób
    przez NSA (że liczy się ZAMIAR).
    No ale ustawę zmienili... i teraz to już do cna nie wiadomo co jest
    wyznacznikiem :(
    - dla stanu jak wyżej musiał istnieć DOWÓD że pomyślałeś :>

    W sprawie zakończonej wyrokiem o którym piszę wyżej było tak, że US
    zdobył dowód w sprawie "zamiaru" od świadka, którym był odkupujący.
    Chodziło o samochód.
    US wydębił od "drugiego kupującego" (występującego w roli świadka)
    informację o tym, że o kolor samochodu umówili się w konkretnym dniu.
    Była to data przed zakupem owego auta przez późniejszego sprzedawcę.

    W dzisiejszej ustawie jest o "częstotliwości", z tym że nie ma
    żadnej wytycznej co do jednostki miary (i domniemywanie że
    "wolno raz na rok" moim zdaniem jest bezpodstawne - przecież
    podatek VAT nie jest rozliczany rocznie!) tudzież do pytania
    czy jednorazowy występ zawiera w sobie "częstotliwość" - prosty
    rozkład Fouriera dowodzi że tak :>

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-05-31 20:07:55
    Temat: Re: handel mieszkaniami, jak nie podpa?a pod VAT?
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > podatek VAT nie jest rozliczany rocznie!) tudzież do pytania
    > czy jednorazowy występ zawiera w sobie "częstotliwość" - prosty

    Art. 15.2. ustawy o VAT - Działalność gospodarcza obejmuje wszelką
    działalność producentów, handlowców
    lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz
    rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również
    wówczas, gdy czynność została wykonana *jednorazowo* w okolicznościach
    wskazujących
    na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

    Jeden raz to też jakaś częstotliwość :) I jeśli zamiarem przy zakupie jest
    odprzedaż, to pod VAT na mój gust bedzie podlegać. A autor wątku sam użył
    sformułowania "handel mieszkaniami"...