  • 1. Data: 2005-03-20 08:26:12
    Temat: odpowiedzialnosc ksiegowej
    Od: "l.e:h" <l...@...pl>

    Witam,

    czy w przypadku podpisania umowy-zlecenia (powadzenie ksiag,
    reprezentowanie przed US, pelnomocnictwo itp) z ksiegowa, ponosi ona
    odpowiedzialnosc za bledy (materialna, karna itp) ?

    Czy jest jakis typ umowy z ksiegowa w ktorej nie ponosi ona
    odpowiedezilanosci (np. umowa o dzielo)? Na co zwrocic uwage zawierajac
    taka umowe zeby sie nie "naciac" na jakis haczyk prawno-podatkowy?

    Pozdrawiam, Leh.
    --
    Zostales oszukany? Nie chesz dac sie oszukac?
    >>> http://www.oszustwa.com/forum/ <<<

  • 2. Data: 2005-03-20 19:12:51
    Temat: Re: odpowiedzialnosc ksiegowej
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    Uzytkownik "l.e:h" <l...@...pl> napisal w
    wiadomosci news:rocq311e20mv20mbvsmkenor4cctjf9br1@4ax.com...
> [...]
    > odpowiedezilanosci (np. umowa o dzielo)? Na co zwrocic uwage zawierajac
    > taka umowe zeby sie nie "naciac" na jakis haczyk prawno-podatkowy?

    Obawiam sie, ze zawsze odpowiedzialnosc ponosi podatnik i to podatnik jest
    ciagany w przypadku jakiegos bledu.
    Za bledy ewentualnie brak nalezytej starannosci mozesz zawsze pozwac
    ksiegowa na drodze cywilnej. Nie ma przeszkód aby w umowie zleceniu dodac
    dodatkowy paragraf dot. odpowiedzialnosci.
    Jesli ksiegowa przypadkiem ma polise OC to firma ubezpieczeniowa ma w plecy.

    Zastanawiam sie tylko co w przypadku jesli ksiegowa w Twoim imieniu popelni
    blad zagrozony kara pozbawienia wolnosci.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    kw1618[malpa]interia.pl
    nie pisz e-maili !! pisz e-listy; podawaj adres e-poczty !! zamiast e-maila.
    http://grupy.3mam.net

  • 3. Data: 2005-03-21 08:40:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Mar 2005, Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

    >+ Obawiam sie, ze zawsze odpowiedzialnosc ponosi podatnik i to podatnik jest
    >+ ciagany w przypadku jakiegos bledu.
    [...]
    >+ Zastanawiam sie tylko co w przypadku jesli ksiegowa w Twoim imieniu popelni
    >+ blad zagrozony kara pozbawienia wolnosci.

    IMHO - j.w.
    Podatnik idzie siedzieć i wnosi o zadoścuczynienie na drodze cywilnej...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-03-21 16:11:36
    Od: "Mirek Q" <r...@p...onet.pl>

    > [...]
    >
    > IMHO - j.w.
    > Podatnik idzie siedzieć i wnosi o zadoścuczynienie na drodze cywilnej...

    Pozwolę sobie nie zgodzić się z przedpiścą ;)
    Karnie może odpowiadać księgowy i często odpowiada.
    Zaległe podatki i odsetki płaci oczywiście podatnik (płacenie podatków to
    nie kara-hehe)

    Mirek Q

  • 5. Data: 2005-03-21 19:21:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Mar 2005, Mirek Q wrote:

> [...]
    >+
    >+ Pozwolę sobie nie zgodzić się z przedpiścą ;)

    No przecież to grupa dyskusyjna :) to i poglądy powinny być takie ;)

    >+ Karnie może odpowiadać księgowy i często odpowiada.

    IMHO jeśli księgowy popełni błąd "we własnym imieniu" - to
    i owszem. Za fałszowanie dokumentów, za mnóstwo rzeczy może
    "zostać pociągnięty"...
    Ustalmy iż mowa np. o przypadku nieujęcia w deklaracji dochodu
    na jakąś drobną kwotę przekraczającą próg KKS zaliczający
    uszczuplenie do przestępstwa... czyli czegoś popełnionego
    "w imieniu podatnika" ;)

    >+ Zaległe podatki i odsetki płaci oczywiście podatnik (płacenie podatków to
    >+ nie kara-hehe)

    Oczywiście że nie kara :)

    Przedstawiam wobec tego
    S C E N A R I U S Z:
    - podatnik spaceruje po mieście. Szuka "słupa".
    - podatnik znajduje "słupa": bezdomny, bezrobotny, ma dowód.
    - podatnik powołuje go na księgowego, uprzedzając o odpowiedzialności
    karnej (50 000 zł) za prowadzenie ksiąg bez uprawnień, odpowiedzialności
    karnej za nieprawidłowe prowadzenie ksiąg, za poświadczanie nieprawdy...
    "słup" kiwa głową.... ;)

    Naprawdę myślisz że podatnik NIE pójdzie siedzieć jak
    "księgowy" uszczupli podatek ?? Uprzedzam iż podstawy
    do ukarania podatnika za to że "wziął księgowego bez
    uprawnień" nie znam (to *księgowy* odpowiada) - więc
    powstaje pytanie *za co* podatnik zostanie ukarany ?
    :)
    Owszem, w spółce handlowej tak się AFAIK da :]
    Ale "słup" chyba musiałby być w zarządzie.

    Przy 1-os DG (lub SC) IMO nie da się zwolnić *PODATNIKA*
    oraz PŁATNIKA od odpowiedzialności za JEGO obowiązki :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-03-24 21:58:00
    Od: "Mirek Q" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > na jakąś drobną kwotę przekraczającą próg KKS zaliczający
    > uszczuplenie do przestępstwa... czyli czegoś popełnionego
    Przestpstwo to uszczuplenie na ponad 3500 zł
    tzn. nieujęcie w rejestrze sprzedaży faktur na ponad 17000zł
    a dla dochodu to ponad 18k.
    Gratuluję, że są to dla Ciebie "jakieś drobne kwoty"

> [...]
    > powstaje pytanie *za co* podatnik zostanie ukarany ?
    > Owszem, w spółce handlowej tak się AFAIK da :]
    > Ale "słup" chyba musiałby być w zarządzie.

    wg ustawy o rachunkowości za wszystko odpowiada "kierujący jednostką"
    a od jakiegoś czasu, chyba finansowo to cały zarząd (nie pamiętam wg której
    ustawy)
    Jak przy każdym przestępstwie (przy wykroczeniu pewnie też) odpowiedni organ
    powinien
    przeprowadzić postępowanie wyjaśniające kto jest za to odpowiedzialny.
    Przy przestępstwie o winie decyduje niezawisły sąd (nawet jeśli jest to DPO)

    > Przy 1-os DG (lub SC) IMO nie da się zwolnić *PODATNIKA*
    > oraz PŁATNIKA od odpowiedzialności za JEGO obowiązki :(

    Nie wiem jak z teorią ale w praktyce da się :)
    1-os DG, VAT i KPiR prowadzone przez biuro.
    Była kontrola z US wykryła jakiś błąd-madat zapłacił właściciel biura.
    --
    Wiosennie i Świątecznie
    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2005-03-25 09:37:14
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    Użytkownik "Mirek Q" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > wg ustawy o rachunkowości za wszystko odpowiada "kierujący jednostką"

    a ja już kilka miesięcy temu pisałem na grupie o sprawie pewnej spółki, w
    której pan prezes zatrudnił za księgową "miłą panienkę" - co narobiła sporo
    zamieszania, bo słowo "błąd" nie oddaje pełni jej niekompetencji
    skończyło się oskarżeniem zarówno panienki jak i prezesa w trybie art. 77
    ustawy o rachunkowości
    Ponieważ jest już po wyroku, więc mogę podać wynik: obydwoje skazani na 1,5
    roku pozbawienia wolności, gdyż sąd uznał, że ustawa wprowadza
    odpowiedzialność karną, zaś zapis "Kto wbrew przepisom ustawy dopuszcza do:
    [ciach] sporządzenia sprawozdania niezgodnie z przepisami ustawy lub
    zawarcia w tym sprawozdaniu nierzetelnych danych." - należy interpretować że
    nie jest istotne kto "dopuszcza" - odpowiada kierownik jednostki (zawsze) i
    osoba której powierzono prowadzenie ksiąg (nie zawsze - ale jeżeli też brała
    udział - decyduje charakter "błędu")
    I akurat z tym wyrokiem sądu zgadzam się osobiście w pełni.

    > Nie wiem jak z teorią ale w praktyce da się :)
    > 1-os DG, VAT i KPiR prowadzone przez biuro.
    > Była kontrola z US wykryła jakiś błąd-madat zapłacił właściciel biura.

    w przypadkach, które nie podlegają ustawie o rachunkowości jest trochę
    inaczej
    oczywiście prawo podatkowe ( w swej naturze materialne aż do bólu) wprowadza
    odpowiedzialność podatkową tylko w stosunku do podatnika - i słusznie bo to
    jego firma i podatek
    Natomiast gdy sprawa przechodzi na grunt prawa karnego, to konsekwentnie
    mamy całą filozofię prawa karnego (współudział, pomocnictwo, podżeganie
    ....)
    ale także "przejęcie odpowiedzialności" na podstawie umowy

  • 8. Data: 2005-03-25 10:14:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Mar 2005, Mirek Q wrote:

    >+ Gratuluję, że są to dla Ciebie "jakieś drobne kwoty"

    ...jak to mawiają: "ironia przeszła górą"... ;)
    Czyżbym nie dość jasno wyłożył iż w ten sposób TRUDNO doprowadzić
    do testów empirycznych ? :)
    Owszem, przypadkiem ;) wiedziałem że owa kwota "uszczuplenia" jest
    zblizona do limitu amortyzacji jednorazowej :] (trudno zapomnieć !)
    [...]

    A dobrze wiedzieć :)
    Za co ten mandat był FORMALNIE ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-03-25 11:03:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Mar 2005, Faust wrote:

> [...]
    >+ mamy całą filozofię prawa karnego (współudział, pomocnictwo, podżeganie

    Co do tego nie mam wątpliwości.

    >+ ale także "przejęcie odpowiedzialności" na podstawie umowy

    ...ale tu musiałby być przepis w KKS !!!
    Jest taki ?
    IMO jeśli chodzi o samą rachunkowość to może da się to i owo
    podciągnąć pod KK. Ale same "błędy podatkowe" (że tak powiem:
    "czyste", czyli nie związane z przestępstwami typu oszustwo,
    poświadczanie nieprawdy itepe) pozostają nieodwołalnie pod KKS.
    Jest w KKS zapis pozwalający *na postawie umowy* przekazać
    odpowiedzielność karnoskarbową ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-03-25 15:29:09
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    Myślę,że czas trochę uściślić pewne rzeczy.

    1.Za zobowiązania podatkowe odpowiada podatnik.
    2.Należy jasno rozgraniczyć sposób powierzenia swoich ksiąg w podziale na
    a) - pracownika własnego - księgową zatrudnioną na podstawie umowy o pracę lub
    innego stosunku umownego typu mowa o dzieło czy zleceie
    b) zlecenia usługowego prowadzenia ksiąg biuru czy doradcy podatkowemu

    W sytuacji A - dodatkowo należy rozdzielić odpowiedzialność karną od cywilnej.

    Zakres odpowiedzialności cywilnej pracownika jest ograniczony kodeksem
    pracy ,skutki błedów pracownika w zakresie podatkowym i karnym ponosi podatnik -
    pracodawca. Należy przy tym zauważyć , że w takim przypadku osoba zatrudniana
    i prowadząca księgi nie ma obowiązku posiadania kwalifikacji wymaganych od osób
    usługowo prowadzących księgi.Zakres odpowiedzialności karnej pracownika zależy
    od stopnia umyślności winy i w zasadzie odpowiedzialność karna jest tylko
    subsydiarna (pomocnicza)w stosunku do obwinionego.

    W sytuacji B - podmiot prowadzący księgi usługowo musi posiadać stosowne
    uprawnienia MF i obowiązkową polisę OC . (warto sprawdzić jedno i drugie bo
    zdarzają się biura bez tych uprawnień)W ramach OC - mieści się zadośćuczynienie
    usługobiorcy w zakresie wyrządzonej szkody materialnej (naprawy szkody),nie
    oznacza to jednak ,że uszczuplenie zapłaci biuro , biuro zapłaci odsetki i inne
    koszty z tym związane - podatek uiści podatnik.
    Odpowiedzialność karna w zakresie KKS również może być pomocnicza , chyba,że
    czynność penalizowana należała wyłacznie do zakresu działania podmiotu usługowo
    prowadzącego księgi i podatnik nie miał wpływu na jego prawidłowe wykonanie.
    Nie można umową przenieść odpowiedzialności karnej na inną osobę niż winny.
    W drobnych sprawach właściciele biur lub ich pracownicy w trybie samoukarania
    płacą za wykroczenia w których uznają się winnymi, zamykając tym samym drogę
    sądową i wpis do rejestru skazanych - wpis taki uniemożliwia im dalsze usługowe
    wykonywanie prowadzenia ksiąg.

    Temat jest dość zawiły a jajeczko stygnie więc pozwolę sobie życzyć wszystkim
    wesołych świąt i wyboru dobrej księgowej.

    Pzdr-Kriss