  • 1. Data: 2004-11-28 14:44:49
    Temat: sprzedaż zamortyzowanego auta
    Od: "ptos" <p...@p...onet.pl>

    Prowadzę dg, mam KPiR, jestem VATowcem, a moje pytanie dotyczy samochodu
    osobowego, zakupionego 3 lata temu (od osoby prywatnej, bez mozliwości
    odliczenia VATu). Samochód ( wdniu zakupu 4 letni) został już zamortyzowany
    w pełni i chcemy go sprzedać.
    Czy jeśli go sprzedamy to:
    1. kwota ta staje się naszym przychodem i płacimy od niej podatek?
    2. czy od tej kwoty odprowadzamy też VAT?
    3. czy sprzedając ten samochód wystawiamy kupującemu fakturę VAT, czy też
    sprzedajemy go tak jak normalna osoba fizyczna?

    Ania

  • 2. Data: 2004-11-28 16:25:12
    Temat: Re: sprzedaż zamortyzowanego auta
    Od: "jas" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > w pełni i chcemy go sprzedać.
    >  Czy jeśli go sprzedamy to:
    >  1. kwota ta staje się naszym przychodem i płacimy od niej podatek?

    Nie płacimy bo nie ma z czego -tak już to jest z amortyzzacją inaczej sprawa
    wyglądałaby gdyby cena zakupu auta + amortyzacja były większe od sprzedaży
    przykład Kupujesz auto za 9000zł amortyzacje wyliczasz na 30 miesięcy - 300zł
    miesięcznie po roku jednak okazuje się że musisz sprzedać auto bo dalsze
    wkłady na remont doprowadzą Twoją firmę do bankructwa. Sprzedajesz i tu ważne
    za ile
    Jeżeli policzymy amortyzację za 12 miesięcy ( tyle czasu udało Ci się
    pojeździć autem) to wyjdzie 12*300zł =3600
    Cena zakupu wynosiła na początku 9000zł - 3600 =5400zł
    Jednak Tobie udaje się sprzedać samochód za 7000zł i sama w to nie możesz
    uwierzyć ale tak jest - cieszysz się ogromnie ale wiedz że sprzedałaś samochód
    za 7000zł a z odpisów amortyzacji wychodzi 5400zł Różnicę w wysokości 1600zł
    zaliczasz sobie do przychodu i płacisz podatek od 1600zł.]
    U Ciebie sprawa wygląda inaczej bo auto w pełni zamortyzowane jest warte dla
    US =0

    >  2. czy od tej kwoty odprowadzamy też VAT?

    Nie ponieważ nie odliczałaś przy zakupie auta Vat-u naliczonego a okres
    użytkowania - co najmniej 6 miesięcy został zachowany.

    >  3. czy sprzedając ten samochód wystawiamy kupującemu fakturę VAT, czy też
    > sprzedajemy go tak jak normalna osoba fizyczna?

    Nie nie skoro jesteś Vatowcem to wystawiasz fakturę przy sprzedaży ale w
    rubryce tam gdzie widnieją poszczególne stawki Ty wpisujesz dwie literki - ZW -
    czyli zwolniony co oznacza że pozbywasz się samochodu i nie płacisz nic.
    pzdr jas

  • 3. Data: 2004-11-28 16:48:51
    Od: "ptos" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    literki - ZW -
    > czyli zwolniony co oznacza że pozbywasz się samochodu i nie płacisz nic.

    Przede wszystkim dzięki wielkie. Tylko jeszcze jedno.
    VAT=0 ale wystawiam FV i jeśli tę fakturę, jak każdą wpiszę do KPiR, to
    widniejąca na niej kwota zwiększy mój przychód. A chyba jeśli wystawię
    fakturę, to muszę ją wpisać do KPiR? Czy ewidencjonuję ją w jakiś specjalny
    sposób, że nie zwiększy to przychodów? (mam KPiR na komputerze i nie
    dopatrzyłam się tam takiej możliwości).

    Będę wdzięczna za dalsze wyjaśnienia
    Pozdrawiam
    Ania

    P.S. Sprzedając samochód wykreślam go z EŚT z powodu likwidacji środka
    trwałego, zgadza się?

  • 4. Data: 2004-11-28 17:25:53
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik jas <r...@p...onet.pl>
    w wiadomości <news:5d7a.00000249.41a9fbe8@newsgate.onet.pl> wstukał:

    ?

    > Jeżeli policzymy amortyzację za 12 miesięcy ( tyle czasu udało Ci się
    > pojeździć autem) to wyjdzie 12*300zł =3600
    > Jednak Tobie udaje się sprzedać samochód za 7000zł
    [...]
    > a z odpisów amortyzacji wychodzi 5400zł

    ejże, odpisy były 3600, jak sam wyliczyłeś

    > Różnicę w wysokości 1600zł

    Czyli różnicę kwotą za którą sprzedałeś (X), a pozostałą do amortyzacji
    kwotą (Y)

    X-Y

    Zauważ, że Y maleje.

    > U Ciebie sprawa wygląda inaczej bo auto w pełni zamortyzowane jest warte dla
    > US =0

    Dla US to ono jest warte tyle ile jest w odpowiednich katalogach, co w tym
    przypadku nie ma większego znaczenia, chyba żeby X odbiegał znacznie (niech
    się martwi nabywca).

    X -- 7000
    Y -- 0

    X-Y=7000 i w takiej wysokości jest przychód
    --
    PTF Cross Reference Summary - V4R2M0 to V5R1M0 ++++++++++++ SF97098
    PTF Cross Reference Summary - V4R3M0 to V5R1M0 ++++++++++++ SF97067

  • 5. Data: 2004-11-28 17:26:52
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "ptos" <p...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > Pozdrawiam
    > Ania
    >
    > P.S. Sprzedając samochód wykreślam go z EŚT z powodu likwidacji środka

    nie likwidacji a sprzedaży ST, bo przecież go sprzedajesz.
    A podatek dochodowy od sprzedaży zapłacisz. Wywód mojego przedpiścy jest
    błędny. Jeżeli masz środek w całości zamortyzowany, to przychód płacisz od
    całości ceny sprzedaży.
    Gdyby ST nie był zamortyzowany w całości, to podatek byłby od podstawy cena
    sprzedaży - niezamortyzowana część ST.

    Magdi

  • 6. Data: 2004-11-28 17:45:05
    Od: r...@p...onet.pl

> [...]
    > błędny. Jeżeli masz środek w całości zamortyzowany, to przychód płacisz od

    Płacisz przychód?

    > Gdyby ST nie był zamortyzowany w całości, to podatek byłby od podstawy cena
    > sprzedaży - niezamortyzowana część ST.

    cena sprzedaży ( bardziej chyba cena zakupu)

  • 7. Data: 2004-11-28 17:49:05
    Od: "ptos" <p...@p...onet.pl>

    Dziękuję

    > A podatek dochodowy od sprzedaży zapłacisz.
    A osoba kupująca? Bo jak pamiętam kupując samochód (używany od osoby
    fizycznej), gdy jeszcze nie prowadziłam dg to ja płaciłam podatek do US a
    osoba sprzedająca była zwolniona. Teraz zapłacą obie strony?

    Ania

    P.S. A przy okazji czy ktoś mógłby mi dać link do jakiejś strony gdzie
    mogę znależć wzory dokumentów koniecznych do sfinalizowania sprzedaży (wzór
    umowy i jeszcze innych, o których teraz nie pamiętam, a też są potrzebne)

  • 8. Data: 2004-11-29 09:29:11
    Od: "Sebo" <s...@n...pl>

    r...@p...onet.pl wrote:

    > Płacisz przychód?

    > cena sprzedaży ( bardziej chyba cena zakupu)

    Cena sprzedaży jest przychodem, wartość netto ST jest kosztem.

  • 9. Data: 2004-11-29 14:28:45
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

> [...]
    > fizycznej), gdy jeszcze nie prowadziłam dg to ja płaciłam podatek do US a
    > osoba sprzedająca była zwolniona. Teraz zapłacą obie strony?

    rozumiem, że mówisz o PCC (podatek od czynności cywilno prawnych).
    Ponieważ prowadzisz działalność z VAT i wystawiasz fakturę, to nie ma już
    PCC

    Magdi