  • 1. Data: 2006-01-23 14:41:25
    Temat: Spadkobierca testamentowy i podatek
    Od: "Andre NH" <a...@p...onet.pl>

    Witam.

    Czy wnuk, bedac spadkobiercą testamentowym mieszkania wlasnosciowego w
    bloku, jest zobowiązany uiscic podatek z tego tytułu? Jesli tak, to jaka
    jest jego wysokość?

    Słyszalem o 3 przedzialach grupowych dotyczących oplacenia podatku jak i
    rowniez slyszalem o czyms takim jak 5-cio letni pobyt w mieszkaniu
    otrzymanym ze spadku w celu unikniecia oplacenia podatku.

    Jaka jest rzeczywista prawda?

    --

    Andrzej Turek (Andre NH)
    a...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2006-01-23 19:29:53
    Temat: Re: Spadkobierca testamentowy i podatek
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Andre NH wrote:
> [...]
    > jak i rowniez slyszalem o czyms takim jak 5-cio letni pobyt w mieszkaniu
    > otrzymanym ze spadku w celu unikniecia oplacenia podatku.

    Dobrze słyszałeś.
    Ustawa od podatku od spadków i darowizn.
    Art 15 i 16 w szczególności
    Znajdz, przeczytaj, tam są wszystkie cyferki.

    Jak po przeczytaniu będziesz miał pytania, to napisz.

  • 3. Data: 2006-01-23 23:51:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Jan 2006, Andre NH wrote:

    > Witam.
    >
    > Czy wnuk, bedac spadkobiercą testamentowym mieszkania wlasnosciowego w
    > bloku, jest zobowiązany uiscic podatek z tego tytułu?

    "To zależy".
    Ustawa przewiduje zwolnienia.
    Zapodaj grupowiczom czy wnuk będzie tam mieszkał... tudzież czy
    ma już mieszkanie.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-01-24 14:39:53
    Od: "Andre NH" <a...@p...onet.pl>

    > Ustawa przewiduje zwolnienia.
    > Zapodaj grupowiczom czy wnuk będzie tam mieszkał... tudzież czy
    > ma już mieszkanie.

    Wnuk tam mieszka, nawet z rodziną. Zameldowany jest od 1997 roku. Czy to
    coś zmienia ???

    --

    Andrzej Turek (Andre NH)
    a...@p...onet.pl

  • 5. Data: 2006-01-29 20:43:00
    Od: Marsjusz <m...@o...pl>

    Andre NH napisał(a):
    > Witam.
    >
    > Czy wnuk, bedac spadkobiercą testamentowym mieszkania wlasnosciowego
    > w bloku, jest zobowiązany uiscic podatek z tego tytułu? Jesli tak, to
    > jaka jest jego wysokość?

    Powinien zlozyc do odpowiedniego US (wg miejsca zamieszkania) wniosek o
    zwolnienie od podatku od spadku i darowizn, jest na to odpowiedni druk.
    Jest kilka warunkow, ktore trzeba spelnic aby zostac zwolnionym, min.
    czy nie posiada innego mieszkania na wlasnosc (to jest glowny warunek,
    sa tez inne, ale nie znam).

    > Słyszalem o 3 przedzialach grupowych dotyczących oplacenia podatku

    Wnuk jest w grupie "uprzywilejowanej" - nie placącej podatku (jesli
    spelnienia pewne warunki)

    > jak i rowniez slyszalem o czyms takim jak 5-cio letni pobyt w mieszkaniu
    > otrzymanym ze spadku w celu unikniecia oplacenia podatku.

    Chodzi o deklaracje dla US, ze mieszkania nie sprzedasz. Nie ma mowy o
    przebywaniu. Na tej min. podstawie zwalniaja cie z podatku.

    Wiem bo sam to przeszedlem.

    pozdr.
    Mariusz

  • 6. Data: 2006-01-30 09:23:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Jan 2006, Marsjusz wrote:

> [...]
    [...]
    > Chodzi o deklaracje dla US, ze mieszkania nie sprzedasz.
    > Nie ma mowy o przebywaniu.

    Moment - może masz na myśli inne zwolnienie z podatku.
    Może art.4.1.5 ? - tam po prawdzie nie ma żadnych warunków, za to jest
    ograniczona wartość i to do ledwie 19200 zł, IMO mało mieszkań (pamiętając
    że trzeba doliczyć udział w wartości gruntu) bedzie się mieścić w limicie.

    Bo jeśli to (uwaga - najważniejsze zdanie jest na końcu
    cytatu) zwolnienie, dość "duże" wchodzi w rachubę:

    +++ z ustawy +++
    Art. 16.
    1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części,
    lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,
    spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
    oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych:
    prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym
    domu mieszkalnym:
    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane
    do I grupy podatkowej
    [...pozostałe grupy z zastrzeżeniami...]
    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do
    łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni
    użytkowej budynku lub lokalu.
    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które
    łącznie spełniają następujące warunki:
    1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
    2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc
    nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych,
    Skarbu Państwa lub gminy;
    3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu
    lub nie są właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa
    do lokalu mieszkalnego oraz [...inne prawa spółdzielcze...]
    4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą
    umowę najmu;

    [...i UWAGA to tu...]

    5) będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:

    ---

    Czyli albo skorzystałeś z innej ulgi - napisz jakiej, może pytającemu
    się przyda, albo twój US potraktował się wyjątkowo łagodnie przez
    własne niedoinformowanie.
    Powiedzmy iż o możliwości ze celowo zostałeś wprowadzony w błąd
    nie mówimy...

    > Na tej min. podstawie zwalniaja cie z podatku.

    Masz może na którymś piśmie (być może swoim, ale sporządzonym
    pod duktando urzędnika :)) coś w stylu "zwolnienie na podst.
    art...[tu numer, o ten numer się rozchodzi!...] ustawy
    [tu ew. nazwa lub numer DU, równie ważne]" ?

    > Wiem bo sam to przeszedlem.

    Kiedy to nie pasuje do przepisu, przynajmniej tego który miałem
    na myśli.
    Zwolnień w ustawie jest więcej - więc może to którś inne... które?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-01-30 09:32:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Jan 2006, Andre NH wrote:

    > Wnuk tam mieszka, nawet z rodziną.
    > Zameldowany jest od 1997 roku. Czy to coś zmienia ???

    Moim zdaniem nie - liczy się czy *będzie* mieszkał (a nie czy
    *poprzednio* mieszkał, przy założeniu że chodzi o zwolnienie z art.16.
    Ale może chodzić np. o zwolnienie kwotowe wg. art.4.1.5 (19200 zł)
    które nie wymaga zamieszkiwania. Jednak jak widzisz to jest "małe"
    zwolnienie... po prawdzie można do niego dodać kwotę wolną (takie
    "zwykłe" zwolnienie do 9600 zł od osoby z I grupy)...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)