  • 1. Data: 2007-06-30 13:58:22
    Temat: ostatnie godziny "promocji" wiążących interpretacji podatkowych za darmo
    Od: s...@o...pl

    wysłałem dzisiaj pocztą kilkanaście wniosków.
    na razie padam ze zmęczenia, bo pisałem je po nocy i chciałem zdążyć zanim
    zamkną mi pocztę o 15:00, wieczorem przytoczę kilka pytań, które zadałem
    niektóre z nich dyskutowaliśmy żywo na grupie. Od bardzo poważnych po zupełne
    błahostki.

    Teraz poczekam sobie na tzw. wiążąca interpretacje.

    pozdr
    Aleksander

  • 2. Data: 2007-07-02 18:24:07
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Sat, 30 Jun 2007 15:58:22 +0200, seb8 napisał(a):

> [...]
    > błahostki.
    >
    > Teraz poczekam sobie na tzw. wiążąca interpretacje.

    A nocnych urzędów pocztowych to nie ma?

    p. m.

  • 3. Data: 2007-07-02 18:38:26
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 02.07.2007 mvoicem <m...@g...com> napisał/a:

    > A nocnych urzędów pocztowych to nie ma?

    No np. u mnie od niedawna najbliższa nocna placówka jest w Katowicach, 60km
    dalej :)
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 4. Data: 2007-07-02 22:44:54
    Temat: wniosek nr 1
    Od: s...@o...pl

    Może jestem przesadnie ostrożny, ale wolałem się upewnić... mimo że "na logikę"
    wydawało mi się to oczywiste (logika kończy się na progu urzędu skarbowego).

    oto treść jednego z wniosków:

    Sprawa: wniosek o dokonanie wiążącej interpretacji przepisów prawa podatkowego

    Podstawa prawna: art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. &#8211; &#8222;Ordynacja
    Podatkowa&#8221;

    Z uwagi na to, że wniosek składany jest 30 czerwca 2007 r. (a wnioskodawca
    zachowuje dowód nadania pocztą polską listu poleconego), do wniosku nie są
    dołączone dowody opłaty skarbowej, gdyż 30 czerwca 2007 wnioski o wiążącą
    interpretację przepisów prawa nie podlegają opłacie skarbowej.

    Przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny:

    Wnioskodawca jest osobą fizyczną zarejestrowaną jako czynny płatnik podatku VAT
    i od 1 października 2006 prowadzi działalność gospodarczą, obejmującą między
    innymi handel towarami (rozumianymi jako przedmioty materialne) (...),
    prowadzony między innymi przez internet, m.in. na rzecz przedsiębiorców, a
    także na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz
    na rzecz rolników ryczałtowych.

    W dniu składania niniejszego wniosku wnioskodawca nie miała zainstalowanej kasy
    fiskalnej, gdyż w 2006 roku osiągnęła wpływy ze sprzedaży mniejsze niż
    20.000zł, a w roku 2007 do dnia 30 czerwca 2007 osiągnęła wpływy ze sprzedaży
    mniejsze niż 40.000 zł, a ponadto nie prowadziła działalności gospodarczej w
    zakresie opisanym w §4 &#8222;rozporządzenia ministra finansów z dnia 25 czerwca 2007

    w sprawie kas rejestrujących", (który skutkowałby utratą zwolnienia z obowiązku
    ewidencjonowania, bez względu na wysokość obrotów).

    Pytanie: Czy odpowiednie punkty załącznika do &#8222;rozporządzenia ministra
    finansów w sprawie kas rejestrujących" przyznają prawo do zwolnienia z
    obowiązku ewidencji za pomocą kasy fiskalnej podatnikowi, który uprzednio
    przyjmował zapłatę za towary i usługi w formie innej niż wpływ całej należności
    na konto bankowe (np. przyjmował zapłatę w gotówce), ale przed przekroczeniem
    kwoty obrotów zwolnionej z obowiązku rejestrowania przychodów przy użyciu kasy
    fiskalnej (wynoszącej w 2007r. odpowiednio 20.000zł lub 40.000zł, w zależności
    daty rozpoczęcia działalności gospodarczej) zaniechał lub zaniecha tej praktyki
    i po przekroczeniu limitu (odpowiednio 20.000zł lub 40.000zł) będzie przyjmował
    wszystkie należności od wszystkich kontrahentów tylko i wyłącznie na rachunki
    bankowe oraz spełniał wszystkie inne warunki niezbędne dla uzyskania zwolnienia?

    Stanowisko wnioskodawcy:

    Zdaniem wnioskodawcy, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą
    kasy fiskalnej z tytułu nie przekroczenia kwoty obrotów, wynoszącej w 2007r.
    odpowiednio 20.000zł lub 40.000zł, w zależności daty rozpoczęcia działalności
    gospodarczej jest niezależne od zwolnienia, które jest motywowane
    okolicznością, że (cyt.) &#8222;zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty
    lub banku na rachunek bankowy podatnika&#8221;. Zdaniem wnioskodawcy przepis nie
    narzuca obowiązku, że przyjmowanie zapłaty tylko na rachunek bankowy musi trwać
    nieprzerwanie od samego początku działalności gospodarczej podatnika, dlatego
    dopuszczalna jest sytuacja, gdy jeden i ten sam podatnik na początku
    działalności stosuje różne formy przyjmowania należności od kontrahentów
    (między innymi przyjmuje należności gotówką) i korzysta z prawa do zwolnienia z
    tytułu niskich obrotów ze sprzedaży, a później (dostrzegając, że zbliża się do
    kwoty granicznej określonej w rozporządzeniu ministra finansów) zaprzestaje
    przyjmowania gotówki, aby po przekroczeniu limitu wykorzystać inną podstawę
    prawną do zwolnienia z obowiązku zainstalowania kasy fiskalnej (tym razem z
    tytułu sprzedaży wysyłkowej towarów lub świadczenia usług &#8222;za które zapłata w
    całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy
    podatnika&#8221;.)

    Oświadczenie wnioskodawcy: Mając świadomość odpowiedzialności karnej za
    składanie fałszywych zeznań, oświadczam, że w sprawie będącej przedmiotem
    wniosku nie toczy się i nigdy nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola
    podatkowa, kontrola skarbowa ani postępowanie przed żadnym sądem, a w
    szczególności przed sądem administracyjnym.

    czytelny podpis

  • 5. Data: 2007-07-02 22:57:32
    Temat: wniosek nr 2
    Od: s...@o...pl

[...]

    i od 1 października 2006 prowadzi działalność gospodarczą, której pełnienie
    wymaga korzystania z usług telekomunikacyjnych.

    Wydatki na usługi telekomunikacyjne udokumentowane otrzymywanymi od operatorów
    fakturami VAT wnioskodawca uznaje za koszt uzyskania przychodu, a zgodnie z
    art. 86 pkt 1 &#8222;ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i
    usług&#8221;
    korzysta z prawa do pomniejszenia należnego podatku VAT o podatek VAT naliczony
    na fakturach VAT za usługi telekomunikacyjne, (wyłącznie w takiej części, w
    jakiej wydatki na te usługi są związane z działalnością gospodarczą i dot.
    sprzedaży opodatkowanej, a wydatków związanych z działalnością gospodarczą i
    dot. świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT nie uznaje za podstawę do
    obniżania należnego podatku VAT o podatek VAT naliczony na fakturach VAT za
    usługi telekomunikacyjne).

    Pytanie pierwsze:

    Czy otrzymana od operatora faktura VAT za usługi telekomunikacyjne, zawierająca
    wszystkie dane wymagane w art. 9 z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2 pkt
    3 &#8222;Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu
    podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur,
    sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają
    zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług&#8221; (tzn. zawierająca imię
    i nazwisko i pełny adres nabywcy, ale nie zawierająca oznaczenia działalności
    gospodarczej lub nie zawierająca numeru NIP nabywcy) jest wystarczającą
    podstawą do &#8222;obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
    naliczonego&#8221;,
    zgodnie z art. 86 &#8222;ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i
    usług&#8221;?

    Stanowisko wnioskodawcy w sprawie pytania pierwszego:

    Zdaniem wnioskodawcy, wystawiona przez operatora za usługi telekomunikacyjne
    faktura VAT zawierająca imię i nazwisko i pełny adres nabywcy, ale nie
    zawierająca oznaczenia działalności gospodarczej lub nie zawierająca numeru NIP
    nabywcy jest pełnoprawnym dokumentem, który godnie z art. 86 pkt 1 &#8222;ustawy z
    dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług&#8221; uprawnia wnioskodawcę do
    pomniejszenia należnego podatku VAT o podatek VAT naliczony na fakturach VAT za
    usługi telekomunikacyjne, (oczywiście wyłącznie w takiej części, w jakiej
    wydatki na te usługi są związane z działalnością gospodarczą i dot. sprzedaży
    opodatkowanej). Punkt ww. rozporządzenia mówiący o tym, że na fakturach dot.
    usług telekomunikacyjnych nie trzeba umieszczać numeru NIP nabywcy nie zawiera
    ograniczenia, mówiącego, że osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą nie może
    odliczyć naliczonego na takiej fakturze podatku od towarów i usług, a to
    wskazuje, na prawo do odliczeń.

    Ponadto, ustawa &#8222;kodeks cywilny&#8221; (pozwalając na dodanie do nazwy innych
    określeń) wyraźnie stanowi, że nazwą osoby fizycznej, prowadzącej działalność
    gospodarczą jest imię i nazwisko. Ponadto w przypadku osoby fizycznej
    prowadzącej (nie w formie spółki cywilnej, ale jednoosobowo) działalność
    gospodarczą, podatnikiem VAT jest konkretny przedsiębiorca (określona z imienia
    i nazwiska osoba fizyczna), a nie jakaś odrębna od niego jednostka;
    przedsiębiorca rejestrując się jako płatnik VAT nie otrzymuje nowego numeru
    NIP, którym miałby się posługiwać do celów podatku od towarów i usług, &#8211; a to
    wszystko wskazuje, że oznaczenie nabywcy na fakturze VAT wyłącznie imieniem i
    nazwiskiem (bez podania nazwy działalności gospodarczej) jest w pełni
    wystarczające.

    Pytanie drugie:

[...]
    i nazwisko pełny adres nabywcy, ale nie zawierająca oznaczenia jego
    działalności gospodarczej lub nie zawierająca numeru NIP nabywcy) jest
    wystarczającą podstawą do udokumentowania kosztów uzyskania przychodu?

    Stanowisko wnioskodawcy w sprawie pytania drugiego:

    Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na wyżej przestawioną argumentację, wystawiona
    przez operatora za usługi telekomunikacyjne faktura VAT zawierająca imię i
    nazwisko i pełny adres nabywcy, ale nie zawierająca oznaczenia działalności
    gospodarczej lub nie zawierająca numeru NIP nabywcy jest pełnoprawnym
    dokumentem i pozwala na uznanie tak udokumentowanego wydatku za koszt uzyskania
    przychodu.

  • 6. Data: 2007-07-02 23:02:45
    Temat: wniosek nr 3
    Od: s...@o...pl

[...]

    Dla pełnej jasności, wnioskodawca oświadcza, że do tej pory nie przyjmowała za
    pośrednictwem poczty, w formie gotówkowego przekazu pocztowego, (z pominięciem
    rachunku bankowego) zapłaty za sprzedawane przez Internet, wysyłane pocztą lub
    firmą kurierską towary lub świadczone usługi.

    Pytanie:

    Czy odpowiednie punkty załącznika do &#8222;rozporządzenia ministra finansów w
    sprawie kas rejestrujących" przyznają prawo do zwolnienia z obowiązku używania
    kasy fiskalnej podatnikowi, który (spełniając wszystkie inne warunki konieczne
    do uzyskania zwolnienia) przyjmowałby od kontrahentów należności za
    pośrednictwem poczty, ale gotówką, z pominięciem rachunku bankowego?

    Stanowisko wnioskodawcy:

    Przepis jest niejasno sformułowany, ale wg zasad gramatyki i składni języka
    polskiego możliwa jest interpretacja rozszerzająca, mówiąca, że zapłata musi
    nastąpić albo (możliwość pierwsza) za pośrednictwem poczty (obojętnie: w formie
    gotówkowego przekazu pocztowego czy w formie przelewu na rachunek bankowy
    podatnika) albo (druga możliwość) za pośrednictwem banku (a wtedy narzucona
    jest forma przelewu na rachunek bankowy podatnika).

    Zdaniem wnioskodawcy taka interpretacja jest w pełni prawidłowa, a przyjmowanie
    zapłaty za towary i usługi za pośrednictwem poczty, w formie gotówkowego
    przekazu pocztowego, (tzn. z pominięciem rachunku bankowego), nie skutkuje
    utratą prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży za pomocą kasy
    fiskalnej.

  • 7. Data: 2007-07-02 23:06:17
    Temat: wniosek nr 4
    Od: s...@o...pl

[...]

    Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą i prowadzi
    podatkową książkę przychodów i rozchodów oraz wspomnianą w § 8 pkt 1 ust. 2
    oraz § 30 pkt 3 &#8222;Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w
    sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów&#8221;, tzw.
    &#8222;ewidencję
    sprzedaży&#8221;.

    Pytanie:

    Czy prowadzenie&#8222;ewidencji sprzedaży&#8221; (wspomnianej w § 8 pkt 1 ust. 2 oraz
    § 30
    pkt 3 &#8222;Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie
    prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów&#8221;), przez podatnika który
    nie używa kasy fiskalnej, nie prowadzi wielozakładowej działalności
    gospodarczej ani nie zawarł umowy z biurem rachunkowym, skutkuje przyzwoleniem
    organów podatkowych na wypełnianie podatkowej księgi przychodów i rozchodów
    zgodnie z § 30 rozporządzenia tylko raz w miesiącu &#8222;w czasie zapewniającym
    prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20
    każdego miesiąca za miesiąc poprzedni&#8221;, bez konieczności codziennego
    wypełniania podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

    Stanowisko wnioskodawcy:

    Zdaniem wnioskodawcy, prowadzenie &#8222;ewidencji sprzedaży&#8221; przez podatnika,
    który
    nie używa kasy fiskalnej, nie prowadzi wielozakładowej działalności
    gospodarczej ani nie zawarł umowy z biurem rachunkowym, skutkuje przyzwoleniem
    na wypełnianie podatkowej księgi przychodów i rozchodów tylko raz w miesiącu &#8222;w

  • 8. Data: 2007-07-02 23:11:24
    Temat: wniosek nr 5
    Od: s...@o...pl

[...]

    i od 1 października 2006 prowadzi działalność gospodarczą, a prowizje i opłaty
    bankowe ponoszone w związku z działalnością gospodarczą uznawaje za koszt
    uzyskania przychodu i zapisuje do podatkowej książki przychodów i rozchodów na
    podstawie dowodów opłat bankowych, sporządzanych tylko w formie elektronicznej
    i zapisywanych przez podatnika w formie pliku PDF na płytce CDR, bez potrzeby
    drukowania dokumentu.
    Wymóg &#8222;oznaczenia numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z
    zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie&#8221; wnioskodawca spełnia, nadając

    plikowi PDF (zawierającemu dowód opłaty bankowej) odpowiednią nazwę i zapisując
    go na płytce CDR, w sposób uniemożliwiający zmianę zawartości pliku oraz nazwy
    pliku.

    Pytanie:

    Czy art. 12 ust. 4 &#8222;Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r.

    w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów&#8221;, uznający za
    dowody księgowe m.in. &#8222;dowody opłat (...) bankowych&#8221;, w powiązaniu z art.
    7
    ustawy dnia 29 sierpnia 1997 r. &#8222;Prawo bankowe&#8221;, pozwala na dokonywanie
    zapisów
    w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie dowodu opłat bankowych
    sporządzonego w formie elektronicznej i zapisanego przez podatnika w formie
    pliku PDF na płytce CDR, bez potrzeby drukowania tego dokumentu? I czy
    określony w art. 12 pkt 3 &#8222;Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia
    2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów&#8221;,
    wymóg &#8222;oznaczenia numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z
    zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie&#8221; można spełnić, nadając
    plikowi PDF (zawierającemu dowód opłaty bankowej) odpowiednią nazwę i zapisując
    na płytce CDR? I czy podstawą do zapisów w podatkowej księdze przychodów i
    rozchodów mogą być (oprócz generowanych elektronicznie dowodów poszczególnych
    transakcji, dotyczących pobrania przez bank opłat i prowizji) generowane
    elektronicznie miesięczne wyciągi bankowe, z których wynika fakt pobrania przez
    bank prowizji lub opłaty? .

    Stanowisko wnioskodawcy:

    Zdaniem wnioskodawcy, prowizje i opłaty bankowe ponoszone w związku z
    działalnością gospodarczą można uznawać za koszt uzyskania przychodu i
    zapisywać do podatkowej książki przychodów i rozchodów na podstawie
    sporządzanych w formie elektronicznej dowodów opłat bankowych (dotyczących
    poszczególnych transakcji) a także na podstawie miesięcznych wyciągów bankowych
    sporządzanych w formie elektronicznej i zapisanych przez podatnika w formie
[...]
    Wymóg chronologicznego uporządkowania zapisów w podatkowej księdze przychodów i
    rozchodów można spełnić wpisując w jednym miesiącu kilka (więcej) pozycji do
    KPiR, odwołujących się do tego samego dokumentu elektronicznego źródłowego, ale
    dokumentujących kolejne, różne od siebie, pobrane przez bank opłaty i prowizje.
    Stanowisko wnioskodawcy jest zgodne z art. 7 ustawy dnia 29 sierpnia
    1997r. &#8222;Prawo bankowe&#8221;, który stanowi, że &#8222;oświadczenia woli
    związane z
    dokonywaniem czynności bankowych mogą być składane w postaci elektronicznej&#8221;, a

    w dalszej części dodaje: &#8222;jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę
    pisemną, uznaje się, że czynność dokonana w formie, o której mowa w ust. 1,
    spełnia wymagania formy pisemnej także wtedy, gdy forma została zastrzeżona pod
    rygorem nieważności&#8221;. Bezwzględnie obowiązujący przepis prawa bankowego odnosi
    się (zdaniem wnioskodawcy) do KAŻDEJ ustawy, włącznie z ustawą o podatku
    dochodowym od osób fizycznych, (regulującą kwestie pisemnego dokumentowania
    kosztów uzyskania przychodu oraz zawierającą przepisy uprawniające ministra
    finansów do wydania rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi
    przychodów i rozchodów).
    W przeciwieństwie do faktur VAT wystawianych drogą elektroniczną, które
    obwarowano dodatkowymi warunkami, (m.in. koniecznością podpisywania faktury
    tzw. kwalifikowanym podpisem elektronicznym), kwestia sporządzania przez banki
    dowodów pobieranych opłat w formie elektronicznej nie została restrykcyjnie
    uregulowana, co pozwala przyjąć, że każde zastosowane przez dowolny bank (a w
    szczególności przez mBank, Multibank, Inteligo lub Lukas Bank) rozwiązanie
    techniczne należy uznać za zgodne z art. 7 prawa bankowego i skutkujące
    legalnością wyżej opisanego postępowania przez podatnika, który dokumentuje
    koszty uzyskania przychodu na podstawie elektronicznych dokumentów bankowych,
    bez konieczności ich drukowania. Wnioskodawca (w przypadku wydania przez organ
    podatkowy decyzji uznającej powyższe stanowisko za błędne) deklaruje możliwość
    niezwłocznego wydrukowania wszystkich posiadanych elektronicznych dowodów
    pobieranych przez banki prowizji i opłat za usługi bankowe.

  • 9. Data: 2007-07-04 21:40:24
    Temat: Re: wniosek nr 1
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Nie bić, ja wKwestiiFormalnej:

    > W dniu składania niniejszego wniosku wnioskodawca

    ...wnioskodawczyni :)
    Akurat to słowo da się strawnie odmieniać, nie grozi problem
    "żony wnioskodawcy" (jak przy sędziach itp).

    pzdr, Gotfryd