  • 1. Data: 2008-03-07 12:24:36
    Temat: własna dział.gosp. a umowa o dzielo
    Od: "Ł.S." <i...@n...pl>

    Witam,

    Taka sytuacja:
    Prowadzę własną dział.gosp. , zatrudniam jednego pracownika.. Z racji
    wykonywanego zawodu zdarza się jednak iż mój klient potrzebuje tylko umowy o
    dzieło (bo taniej , bo lepiej...)
    W zwiazku z tym nasuwa się pytania, a w zasadzie dwa.

    1. Czy prowadzac dział.gosp. moge dodatkowo podpisywać rózne umowy (umowa o
    dzieło, umowa o prace itd?)
    2. Jezeli tak to jak wyglada to prawnie? Pytam o NIP? Mam jeden wspolny nip
    czy musze od US wydostać drugi NIP? (prywatny)

    Pozdrawiam i z gory dziekuje za odpowiedzi.

    --
    Łukasz

  • 2. Data: 2008-03-07 12:53:12
    Temat: Re: własna dział.gosp. a umowa o dzielo
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 07 Mar 2008 13:24:36 +0100, Ł.S. napisał(a):

    > Prowadzę własną dział.gosp. , zatrudniam jednego pracownika.. Z racji
    > wykonywanego zawodu zdarza się jednak iż mój klient potrzebuje tylko umowy o
    > dzieło (bo taniej , bo lepiej...)

    Dlaczego niby ma być taniej albo lepiej? Nie ma żadnego powodu. Podatki są
    takie same.

    > W zwiazku z tym nasuwa się pytania, a w zasadzie dwa.
    >
    > 1. Czy prowadzac dział.gosp. moge dodatkowo podpisywać rózne umowy (umowa o
    > dzieło,

    Ależ właśnie działalność gospodarcza w usługach zazwyczaj polega na
    podpisywaniu (i wykonywaniu) umów o dzieło. Tak naprawdę to ty chcesz
    zapytać o co innego. Checesz zapytać:

    1. Czy prowadząc DG możesz podatek dochodowy z umowy o dzieło rozliczyć
    tak jakbyś jej nie prowadził - koszty ryczałtowe 20/50%?

    Jeśli ta umowa wchodzi w zakres PKD twojej działalności zgłoszonych w
    Ewidencji DG, to nie możesz możesz. W przeciwnym wypadku tak. Ale uważaj,
    bo nawet wtedy jakaś kontrola może ci próbować udowodnić, że część kosztów
    wliczonych w KUP DG naprawdę służyła temu "dziełu".

    2. Czy będąc VAT-owcem w DG musisz płacić VAT z umowy o dzieło?

    Podatnikiem VAT się jest jednym. Nie ma podziału na DG i "inne". Jeśli dana
    czynność podlega pod VAT to musisz płacić nie zależnie czy wykonujesz ją
    w ramach DG czy poza. Nie ma osobnego limitu kwotowego zwolnienia.

    3. Czy musisz wystawić fakturę VAT?

    Tak. To jest chyba oczywiste w świetle odpowiedzi na punkt 2.

    > umowa o prace itd?)

    Jak najbardziej możesz.

    > 2. Jezeli tak to jak wyglada to prawnie? Pytam o NIP? Mam jeden wspolny
    > nip czy musze od US wydostać drugi NIP? (prywatny)

    NIP jest oczywiście jeden.

  • 3. Data: 2008-03-07 15:02:01
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    jureq pisze:

    > Dlaczego niby ma być taniej albo lepiej? Nie ma żadnego powodu. Podatki są
    > takie same.

    Stawki może owszem. Ale ryczałtowe koszty 20% są nie do pogardzenia.
    Jeżeli koszty wykonania tej umowy są znikome, umowa wykonywana osobiście
    jest opodatkowana korzystniej.

> [...]
    > tak jakbyś jej nie prowadził - koszty ryczałtowe 20/50%?
    >
    > Jeśli ta umowa wchodzi w zakres PKD twojej działalności zgłoszonych w

    Ale masz jakieś wsparcie?
    Gdzie ten zakaz?

> [...]
    > czynność podlega pod VAT to musisz płacić nie zależnie czy wykonujesz ją
    > w ramach DG czy poza. Nie ma osobnego limitu kwotowego zwolnienia.

    Niektóre umowy wykonywane osobiście są zwolnione z VAT przez względu na
    przedmiot umowy.

    Sam fakt zawarcia odpowiednio skonstruowanej umowy powoduje, że czynność
    skądinąd opodatkowana VAT nagle staje się zwolniona.

    > 3. Czy musisz wystawić fakturę VAT?
    >
    > Tak. To jest chyba oczywiste w świetle odpowiedzi na punkt 2.

    A co jeżeli punkt 2. nie był oczywisty?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2008-03-07 15:11:18
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    >
    > Sam fakt zawarcia odpowiednio skonstruowanej umowy powoduje, że czynność
    > skądinąd opodatkowana VAT nagle staje się zwolniona.

    A może jakaś podpowiedź, co do tego, co taka umowa ma zawierać?
    Konkretny przypadek :umowa o dzieło, tworzenie oprogramowania+przekazanie
    praw, wykonawca nie prowadzi dg, zamawiający nie korzysta z softu tylko
    sprzedaje go swoim klientom.
    Co zrobić żeby spać spokojnie ze względu na vat od tej umowy, tzn. żeby była
    zwolniona?

  • 5. Data: 2008-03-07 22:33:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Mar 2008, jureq wrote:

    > Dnia Fri, 07 Mar 2008 13:24:36 +0100, Ł.S. napisał(a):
    [...]
    > Jeśli ta umowa wchodzi w zakres PKD twojej działalności zgłoszonych w
    > Ewidencji DG, to nie możesz możesz. W przeciwnym wypadku tak. Ale uważaj,

    Zgoda.
    Natomiast są pewne drobne wątpliwości co do "nie możesz".
    Wprowadziła je zmiana w ustawie; przypomnę, że gdzieś do 2002 czy 2003
    był zapis, określający iż DG stanowią "usługi wykonywane również
    dla ludności" (czy jakoś tak, chodzi o ideę), co miało dwa skutki:
    - powodowało, że takie usługi były DG i kropka, więc rzeczywiście było
    "nie możesz" :)
    - powodowało dyskusje, czy jak DG OF wykonuje usługi TYLKO dla firm, to
    naraża się na "przekwalifikowanie przychodu" (płacz i zgrzytanie zębów
    z przeliczeniem CAŁEGO ZUSu - bo ma iść przez płatnika, wywaleniem
    amortyzacji itp)
    Ustawodawca po wielu "nagłośnieniach" tej sprawy zapis zmienił.
    Ubocznym skutkiem jest brak *jawnego* zakazu o ktorym piszesz :)
    IMVHO - można go po prawdzie wywodzić, uzasadniając iż jeśli ktoś
    sam się kwalifikuje pod "zorganizowanie i ciągłość", to nie
    bardzo może być na potrzeby jednej umowy "niezorganizowany".
    Zaznaczam: osobiście bym nie próbował takiej interpretacji.
    Ale głosy za tym iż "tak wolno" już na grupie były :)

    > bo nawet wtedy jakaś kontrola może ci próbować udowodnić, że część kosztów
    > wliczonych w KUP DG naprawdę służyła temu "dziełu".

    Prawda.

> [...]
    > czynność podlega pod VAT to musisz płacić nie zależnie czy wykonujesz ją
    > w ramach DG czy poza. Nie ma osobnego limitu kwotowego zwolnienia.

    Zastanów się chwilę: napisałeś ni mniej ni więcej, tylko że jeśli
    podejmie umowę o pracę w której będzie "robił to samo co na DG", to
    z tej pracy ma płacić VAT!

    IMO i umowa o pracę (zawsze) i umowa "osobista" (o ile jest "prawidłowa",
    przy czym nie podejmuję się kwalifikacji wymaganych "więzów prawnych" :))
    powoduje, z mocy art.15 ustawy, niepodleganie podmiotowe!
    Nie zwolnienie (bo rzeczywiście nie da się być jednocześnie podmiotowo
    podatnikiem czynnym i zwolnionym podmiotow naraz, choć da się być
    zwolnionym podmiotowo i wyłączonym spod zwolnienia - mam na myśli np.
    import :)), ale ta sama osoba może być z jednych czynności czynna (lub
    zwolniona) a z innych niepodlegająca.
    IMO&AFAIK oczywiście.
    Nie wiem czy dostatecznie zaplątałem :)

    > 3. Czy musisz wystawić fakturę VAT?
    >
    > Tak. To jest chyba oczywiste w świetle odpowiedzi na punkt 2.

    Ale masz kilku chętnych do podważenia p.2 ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-03-08 09:39:12
    Od: "Ł.S." <i...@n...pl>

    > Dlaczego niby ma być taniej albo lepiej? Nie ma żadnego powodu. Podatki są
    > takie same.

    Często dostaje pytania o wykonanie działa jako frelancer a nie właściciel
    firmy.
    Często jest to też podwykonastwo.
    I teraz tak:
    Jeżeli wykonuje dzieło na umowe o dzieło za kwote 2000 "na reke" to tyle
    dostaje do reki , firma ktora to u mnie zamawia placi podatek od 50% tej
    kwoty i juz
    Jezeli to samo dzielo wykonuje za kwote 2000 i jest to kwota netto to
    zarabia 1620... a weiec trace 400zl (mowimy caly czas o moich sprawach
    finansowych, druga strona nas nie interesuje teraz !;-) )

    No i z tego punktu widzenia chetnie nie raz podpisalbym umowe o dzielo
    zamiast wystawiac f/vat.
    Tyle ze chyba nie moge.. ;(

    --
    pozdrawiam

    Łukasz

  • 7. Data: 2008-03-08 11:42:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Mar 2008, Ł.S. wrote:

    > Często dostaje pytania o wykonanie działa jako frelancer a nie właściciel
    > firmy.

    Dotąd OK :)

    > Często jest to też podwykonastwo.

    ..co już DG nie wyklucza.

> [...]
    > zarabia 1620... a weiec trace 400zl (mowimy caly czas o moich sprawach
    > finansowych, druga strona nas nie interesuje teraz !;-) )

    Coś mi tu nie pasuje.
    Mam rozumieć że w ramach DG nie zaliczasz w koszty wydatków na komputery,
    programy, wyjazdy i inne takie?

    pzdr, Gotfryd