  • 1. Data: 2013-01-01 23:07:19
    Temat: Faktury w 2013 i proformy
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Cześć,

    Tak sobie dumam nad nowymi przepisami dotyczącymi wystawiania faktur VAT i
    jedna rzecz mnie zastanowiła. Skoro od tego roku nie ma już obowiązku pisać
    "Faktura VAT", zaś wyznacznikiem faktury jest komplet danych wymienionych w
    ustawie, to czy przypadkiem proformy nie staną się pełnoprawnymi fakturami,
    od których należy się VAT? Można argumentować, że podatnik wystawił fakturę
    o numerze "PRO FORMA 123/456"?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 2. Data: 2013-01-02 10:12:43
    Temat: Re: Faktury w 2013 i proformy
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2013-01-01 23:07, Borys Pogoreło wrote:
> [...]
    > od których należy się VAT? Można argumentować, że podatnik wystawił fakturę

    Proforma to przecież nic innego jak informacja dla kupującego typu
    "uprzejmie informujemy, że w celu zakupu towaru/usługi x należy
    przedpłacić kwotę y na rachunek bankowy z".

    Co stoi zatem na przeszkodzie, ażeby w takiej formie informację przekazać?

    Piotrek

  • 3. Data: 2013-01-02 10:33:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Jan 2013, Borys Pogoreło wrote:

> [...]
    > i jedna rzecz mnie zastanowiła.
    > Skoro od tego roku nie ma już obowiązku pisać
    > "Faktura VAT", zaś wyznacznikiem faktury jest komplet danych

    Zajrzałem do ustawy i nie widzę takiego zapisu :)
    Zapisano listę rzeczy która musi być w fakturze, ale z treści wynika,
    że kryterium to "intencja" :], bo działanie jest odwrotne: jeśli
    podatnik CHCE, aby dany papier był fakturą, ma obowiązek to i owo
    podać (a w rzadkich przypadkach zakaz podawania niektórych informacji).

    Użycie określenia "faktura VAT" raczej tę intencję określało i IMVHO
    wywodzenie, że zamiarem było wystawienie f-ry miało jakieś podstawy,
    tłumacząc na polski przeszłe zarzuty USów o VAT od proform tłumaczone
    tak: "podatnik wystawił dokument który bez wątpienia mógł uprawniać
    do odliczenia VAT i taki był CEL tego wystawienia" miał sens, dokument
    bez tych słów... dobrze, zabieramy się za przykład:

    > to czy przypadkiem proformy nie staną się pełnoprawnymi fakturami,

    Ale tak podchodząc, byłyby to *nieprawidłowe* faktury, prawda?
    Albo nie zawierałyby daty zdarzenia, albo zawierałyby datę poza
    momentem wystawienia.
    No to idąc dalej, bierzemy jakąkolwiek Twoją ofertę.
    W myśl innych przepisów mamy na niej Twój NIP i spodziewamy się
    danych towaru bądź usługi.
    I teraz w zależności od tego czy oferta była ogólna czy skierowana
    do konkretnego podmiotu, karzemy za wystawienie nieprawidłowej
    faktury, bo albo nie podałeś danych kontrahenta albo przeciwnie,
    podałeś a nie odprowadziłeś VAT od tej oferty (a co) :D

    W sumie... w sumie to chyba trzeba by ukarać za każdy post
    w tym wątku, bo ta faktura niekompletna była.
    Znaczy treść danego postu nie zawierała wszystkich danych które
    ma zawierać f-ra ;)
    (i nic to, że dziwi Cię gdzie faktura przy poście, skoro POMIJAMY
    założenie, że przy pisaniu postu Twoją intencją nie było wystawienie f-ry).

    > od których należy się VAT? Można argumentować, że podatnik wystawił fakturę
    > o numerze "PRO FORMA 123/456"?

    Ale jeszcze trzeba będzie do tego przekonać WSA :D
    IMVHO "nie przejdzie", z argumentacją ad absurdum jak wyżej.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2013-01-02 11:37:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jan 2013, Piotrek wrote:

    > Proforma to przecież nic innego jak informacja dla kupującego typu "uprzejmie
    > informujemy, że w celu zakupu towaru/usługi x należy przedpłacić kwotę y na
    > rachunek bankowy z".

    Tak właśnie.

    > Co stoi zatem na przeszkodzie, ażeby w takiej formie informację przekazać?

    A co stoi na przeszkodzie w zatytułowaniu tej informacji "proforma"?
    A potem słów "uprzejmie informujemy" (i tak dalej)?
    :D

    IMVHO Borys szuka dziury w całym (całkiem słusznie zresztą), ale nic
    nie szkody aby zacząć ją zalepiać :D
    (w celach dydaktycznych rzecz jasna)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-01-02 12:13:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > IMVHO Borys szuka dziury w całym (całkiem słusznie zresztą), ale nic
    > nie szkody aby zacząć ją zalepiać :D
    > (w celach dydaktycznych rzecz jasna)

    A czy nie szukaniem dziury w całym było uznawanie faktur VAT pro forma
    za faktury VAT? Skoro wówczas się dawało, dlaczego nie da się teraz?

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2013-01-02 12:14:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Użycie określenia "faktura VAT" raczej tę intencję określało

    Ale faktura VAT pro forma raczej negowało taką intencję (co w niczym nie
    szkodziło ukaraniu, prawda?)

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2013-01-02 15:14:03
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2013-01-02 12:13, Liwiusz wrote:
    > A czy nie szukaniem dziury w całym było uznawanie faktur VAT pro forma
    > za faktury VAT?

    No ale w sumie to US miał związane ręce, skoro wystawca takiego kwitu
    był łaskaw sam sobie strzelić w stopę.

    Hint: mógł wystawić fakturę proforma (bez słówka VAT).

    Piotrek

  • 8. Data: 2013-01-02 15:17:30
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-02 15:14, Piotrek pisze:

    > No ale w sumie to US miał związane ręce, skoro wystawca takiego kwitu
    > był łaskaw sam sobie strzelić w stopę.
    >
    > Hint: mógł wystawić fakturę proforma (bez słówka VAT).

    No i tak samo tutaj - ktoś "mógł" wygenerować dokument, który nie
    zawiera wszystkich elementów faktury, ale nie zrobił tego, ergo:
    strzelił sobie w stopę.

    Prawda? :)

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2013-01-02 17:31:56
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2013-01-02 12:13, Liwiusz pisze:

    > A czy nie szukaniem dziury w całym było uznawanie faktur VAT pro forma
    > za faktury VAT? Skoro wówczas się dawało, dlaczego nie da się teraz?

    Może ktoś wskazać skąd się wzięło przekonanie o podatkowym znaczeniu
    faktury VAT proforma?

    --
    spp

  • 10. Data: 2013-01-02 17:43:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-02 17:31, spp pisze:

    > Może ktoś wskazać skąd się wzięło przekonanie o podatkowym znaczeniu
    > faktury VAT proforma?

    Właśnie z tego, że zawierała wszystko, co FV mieć powinna :)

    --
    Liwiusz