  • 1. Data: 2007-10-19 10:16:09
    Temat: Ryczałt, ryczałt, ryczałt raz jeszcze...
    Od: "Efreet" <e...@p...onet.pl>

    Witam po dlugiej przerwie :)

    Widze, ze pojawila sie przynajmniej dwojka nowych ekspertow,
    wiec jest szansa, ze dostane odpowiedz, bo mnie troche szlag
    juz trafia :)

    W pewnym sensie pytanie tutaj jest lenistwem (umyslowym
    - jak najbardziej, bo jednakowoz zadalem sobie trud
    zapoznania sie z Ustawa) z mojej strony - i generalnie
    wykazuje zdolnosc czytania ze zrozumieniem, jednak moja
    obecna kondycja intelektualna sklania mnie jednak do
    napisania tu. O ! Tyle tytule wstepu :)

    A pytanie(a) brzmi(a):
    poniewaz DG wykorzystuje tylko do usprawiedliwiania sie od bezrobocia ;P
    straram sie przez nia przepuszczac wszystkie chaltury, jakie sie da...
    W chwili obecnej wykonuje dzieki niej (czyt. przepuszczam przez nia, zeby
    wpuszczac w koszty chocby paliwo) nastepujace rzeczy:
    a) programowanie (cokolwiek pod to mozna podciagnac, lacznie z robieniem stron)
    b) sprzedaz podzespolow komputerowych (bo ma sie znajomych i rodzine)
    c) szkolenia
    d) sedziowanie (a co ;)
    Wiem, ze chociazby ostatnia rzecz jest zakazana dla ryczaltu, ale:
    co to znaczy, ze (ustawe gdzies mi wcielo, wiec nie bedzie to cytat)
    'podmiot nie moze wykonywac dzialalnosci (i tu tabelka)' - czy to znaczy,
    ze w ogole nie moze miec jej w EDG wpisanej ?? czy po prostu nie moze wystawic
    rachunku, bo od razu wraca do zsad ogolnych ?? czy wystawiajac takie rachunki w
    danym roku, w kolejnym moge sobie o ryczalt poprosic ?? (do 20.01. jak
    mniemam ??)
    I generalnie - jakie sa stawki ryczaltu dla ww. czynnosci ?? bo wzglednie moge
    z ktorychs podpunktow zrezygnowac (przechodzac chocby na u-z), jesli byloby to
    dla mnie bardziej oplacalne...

    A pytanie extra - gdzies w rynsztoku obilo mi sie, ze mozna jako srodek
    nietrwaly (tj. zamortyzowac od razu calosc czy tam w KUP wziac) wliczyc
    rzecz o wartosci do 35 tys. PLN (a nie jak wczesniej 3,5) - prawda li to ??
    (choc to zapewne samochodu tyczyc nie bedzie, bo i tak przewidziany okres
    uzytkowania >1 rok ?).

    Pozdrawiam slonecznie (i ide na spacer - choc do urzedow ;) - ale nie wozem !),
    Efreet

  • 2. Data: 2007-10-19 11:53:11
    Temat: Re: Ryczałt, ryczałt, ryczałt raz jeszcze...
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Efreet w <news:76a9.0000006d.471883e9@newsgate.onet.pl>:

> [...]
    > rzecz o wartosci do 35 tys. PLN (a nie jak wczesniej 3,5) - prawda li to ??

    Nieprawda. Mnie sie o uszy obiło: pomoc de minimis, 50kEUR...

    > (choc to zapewne samochodu tyczyc nie bedzie

    Tyczy, tyle, że osobowe wykluczone

    > bo i tak przewidziany okres uzytkowania >1 rok ?).

    A masło jest maślane ;P

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 3. Data: 2007-10-19 19:03:26
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Efreet wrote:

    > -jednakowoz zadalem sobie trud
    > zapoznania sie z Ustawa

    A możesz napisać jaką ustawę czytałeś?

    > W chwili obecnej wykonuje przepuszczam przez nia,
    > zeby wpuszczac w koszty chocby paliwo

    Ryczałt z kosztami?

> [...]
    > znaczy,
    > ze w ogole nie moze miec jej w EDG wpisanej ?

    Wpisanie jest przesłanką, do uznania, że wykonuje,
    ale ja akurat uważam, że trzeba konkretnie wykonać
    coś wykluczającego z ryczałtu (wpis nie decyduje o charakterze
    działalnosci czy wykonywanych czynnościach)

  • 4. Data: 2007-10-19 20:10:14
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia 19 Oct 2007 12:16:09 +0200, Efreet napisał(a):

    > Witam po dlugiej przerwie :)

    :) a ja przed przerwą... ;p

    > Widze, ze pojawila sie przynajmniej dwojka nowych ekspertow,
    > wiec jest szansa, ze dostane odpowiedz, bo mnie troche szlag
    > juz trafia :)

    No i dwie odpowiedzi na pytania już masz :))
    Ja sobie też popiszę, mogę? ;>
    [...]

> [...]
    > b) sprzedaz podzespolow komputerowych (bo ma sie znajomych i rodzine)

    Wynikałoby z tego, o co już cef pytał, że na dzień dzisiejszy, to Ty kpir
    prowadzisz, prawda?
    (patrz: koszty)

> [...]
    > danym roku, w kolejnym moge sobie o ryczalt poprosic ?? (do 20.01. jak

    Nie może wykonywać, bo w ustawie, której Ci się nie chce (;p) poszukać
    napisano tak:
    "Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (...) nie
    stosuje się do podatników:
    (...)
    3) *osiągających w całości lub w części przychody z tytułu* (...)"
    (art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym).

    Wniosek nasuwa się sam, prawda? Możesz sobie do 20 stycznia wybrać ryczałt
    i dopóki nie osiągniesz "zakazanego" przychodu jesteś sobie na ryczałcie :)

    Katalog wyłączeń masz właśnie w tymże artykule i poza tym załącznik nr 2 do
    ustawy (ta Twoja tabelka), która też zatytułowana jest "wykaz usług,
    *których świadczenie* wyłącza podatnika..."

    Świadczenie, nie wpisanie w EDG

    Usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem faktycznie wyłączone z
    ryczałtu :)

    > I generalnie - jakie sa stawki ryczaltu dla ww. czynnosci ?? bo wzglednie moge
    > z ktorychs podpunktow zrezygnowac (przechodzac chocby na u-z), jesli byloby to
    > dla mnie bardziej oplacalne...

    Stawki ryczałtu można podzielić na:
    - handel 3%
    - produkcja i transport ciężki 5,5%
    - usługi 8,5%
    - reprodukcja komputerowych nośników informacji, pośrednictwo w handlu
    hurotwym, w sprzedaży pojazdów mech., hoteli, parkingów, wynajem
    samochodów, doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego - 17%
    - wolne zawody - 20%

    Po więcej szczegółów, wybacz, ale odeślę Cię do ustawy ;p

> [...]
    > (choc to zapewne samochodu tyczyc nie bedzie, bo i tak przewidziany okres

    To już Tommy napisał 50 tys. euro :)
    Dotyczy oczywiście pdof, nie ryczałtu, ale to pewnie dla Ciebie oczywiste.
    Podstawę masz tu art. 22k ust.7,8.
    Ograniczenie - mały podatnik - definicja też w ustawie ;p
    Drugie, może nie ograniczenie, ale uwaga - wchodzi w skład pomocy de
    minimis, czyli obniża kwotę, o którą możesz ewentualnie się starać w formie
    unijnej dotacji.

    A ten okres użytkowania, to skąd się wziął? ;>

    Bo tak, między bogiem a prawdą, kupując środek trwały, nawet o wartości
    pow. 3,5 tys zł, przy założeniu, że będziemy go używać krócej niż rok, to
    ja nie widzę przeciwskazań, żeby i bez tego przepisu wrzucić go w całości w
    koszty, a co? ;>
    Oczywiście trzeba konsekwentnie pozbyć się tego środka przed upływem roku,
    ale przeciwskazań brak.
    IMO, oczywiście :)

    > Pozdrawiam slonecznie (i ide na spacer - choc do urzedow ;) - ale nie wozem !),

    Faktycznie było dzisiaj słońce :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 5. Data: 2007-10-20 14:34:42
    Od: "Baton" <b...@g...pl>

> [...]
    >
    > Świadczenie, nie wpisanie w EDG
    >
    > Usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem faktycznie wyłączone z

    A czy mozna je swiadczyc poprzez np. spolke cywilna w ktorej jest sie
    udzialowcem...
    Tzn. prowadzic DG i rozliczac sie na zasadach ogolnych, a w spolce
    ryczalt...

    Rozumiem ze wszystko ma byc wpisacw w EDG?

    Baton

  • 6. Data: 2007-10-20 17:37:37
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 20 Oct 2007 16:34:42 +0200, Baton napisał(a):

    > A czy mozna je swiadczyc poprzez np. spolke cywilna w ktorej jest sie
    > udzialowcem...
    > Tzn. prowadzic DG i rozliczac sie na zasadach ogolnych, a w spolce
    > ryczalt...

    IMO, nie ma przeciwskazań :)
    > Rozumiem ze wszystko ma byc wpisacw w EDG?

    Nie inaczej :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 7. Data: 2007-10-21 13:01:37
    Od: "Efreet" <e...@p...onet.pl>

    > :) a ja przed przerwą... ;p

    Przed ?? Nie nie .. nie uciekaj stad :)
    jesli tu zostaniesz, to tyle pro publico bono, ze ho ho ;)
    Czy mam moze odpisac, ze ja po dzwonku ?? ;>

    > No i dwie odpowiedzi na pytania już masz :))
    > Ja sobie też popiszę, mogę? ;>
    > [...]

    Oh, falszywa skromnosc ;P Akurat m.in. o Tobie
    pisalem (dzien bez wazeliny to dzien stracony ;)

    > Wynikałoby z tego, o co już cef pytał, że na dzień dzisiejszy, to Ty kpir
    > prowadzisz, prawda?
    > (patrz: koszty)

    Tak jest prosze Panią ;)

    > Nie może wykonywać, bo w ustawie, której Ci się nie chce (;p) poszukać
    > napisano tak:

    Nie nie nie...ja ja odnalazlem i nawet przeczytalem...
    mi sie jej nie chce zrozumiec ;P

> [...]
    > (...)
    > 3) *osiągających w całości lub w części przychody z tytułu* (...)"
    > (art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym).

    No wlasnie o ten zapis mi chodzilo (co jest dowodem zarazem, ze ustawe
    przeczytalem ;)

    > Wniosek nasuwa się sam, prawda? Możesz sobie do 20 stycznia wybrać ryczałt
    > i dopóki nie osiągniesz "zakazanego" przychodu jesteś sobie na ryczałcie :)

    No dobra. To mam czas do 20.01. ;)

    > Katalog wyłączeń masz właśnie w tymże artykule i poza tym załącznik nr 2 do
    > ustawy (ta Twoja tabelka), która też zatytułowana jest "wykaz usług,
    > *których świadczenie* wyłącza podatnika..."

    Widzialem, bo przeciez sam zaznaczylem, ze sport jest zakazany (co jest juz
    drugim dowodem na to, ze jednak nie jestem leserem... albo nie.. ze jednak
    czytalem ;)

    > Świadczenie, nie wpisanie w EDG
    >
    > Usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem faktycznie wyłączone z
    > ryczałtu :)

    Dobra. To tyle wiem juz. Dzieki.
    Dodajmy, ze tamte tabelki tez jakos enigmatyczne mialy zapisy, ze nie do konca
    wiedzialem, czy moge je odniesc do rodzaju wykonywanej przeze mnie
    dzialalnosci. Ale to jeszcze sobie poczytam i pomysle. Najwyzej znowu zapytam ;)

> [...]
    > - wolne zawody - 20%
    > Po więcej szczegółów, wybacz, ale odeślę Cię do ustawy ;p

    Nie ma sprawy. Tylko bym prosil o jakies dokladniejsze wskazania
    (a moze ja tak dobrze juz nie pamietam, ze to to tak explicite ??)

> [...]
    > Drugie, może nie ograniczenie, ale uwaga - wchodzi w skład pomocy de
    > minimis, czyli obniża kwotę, o którą możesz ewentualnie się starać w formie

    A jak <3,5k, to nie wchodzi w de minimis ?? Czy totalnie zastapiono te
    przepisy ??

    > A ten okres użytkowania, to skąd się wziął? ;>

    A no bo ja czytalem, ze nietrwaly musi spelaniac dwa warunki:
    a) <3,5k
    b) okres uzytkowania <1 rok

> [...]
    > koszty, a co? ;>
    > Oczywiście trzeba konsekwentnie pozbyć się tego środka przed upływem roku,

    Ale..jak to ?? ze w est, a potem ksiazke zniszczen czy cus ??
    Eee..ja sie nie znam..a z ta cywilna to juz w ogole...
    ja generalnie postuluje, zeby dawac (najlepiej w urzedzie,
    bo skad mlody czlowiek, albo i stary, zakladajacy DG
    ma wiedziec, co moze, co mu wolno, jakie musi miec licencje)
    samouczki takie...

    > Faktycznie było dzisiaj słońce :)

    Dzis znow jest :)
    I spokoj..taka, ze tak powiem, cisza...

    Pozdrawiam,
    Efreet

  • 8. Data: 2007-10-22 07:29:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 21 Oct 2007, Efreet wrote:

    [...do Jagny, BTW, jakbyś wrotkę zostawiał, to by nie wyglądało
    że piszesz do samego siebie :)...]

    > A jak <3,5k, to nie wchodzi w de minimis ??

    Nie. Jednorazowa amortyzacja została jak była, usunięto tylko
    "atomową" (30% na wejście bez względu na wartosć).

    > A no bo ja czytalem, ze nietrwaly musi spelaniac dwa warunki:
    > a) <3,5k
    > b) okres uzytkowania <1 rok

    Czytałeś kogoś, kto raczył był zadać sobie trud powiązania ze sobą
    kilku różnych przepisów ustawy, a NIE raczył doczytać art.22d.2
    (tego .2 nie raczył doczytać znaczy, poprzestając na .1)
    Co ciekawsze, ze dwa razy się zdarzyło że wypowiadały się w tym
    stylu na grupie osoby, twoerdzące że są... księgowymi!
    A tam (w .2) są wyraźne słowa: "z wyłączeniem".

    > Ale..jak to ?? ze w est, a potem ksiazke zniszczen czy cus ??
    > Eee..ja sie nie znam..

    ...to może przeczytaj w ustawie? ;)
    Rozumiem że tę od ryczałtu masz w cache (tylko Ci się zrozumieć nie chce :))
    ale tę drugą też powinieneś ;)

    > a z ta cywilna to juz w ogole...

    Co w ogóle? O spółkę cywilną szło?

    > ja generalnie postuluje, zeby dawac (najlepiej w urzedzie,
    > bo skad mlody czlowiek, albo i stary, zakladajacy DG
    > ma wiedziec, co moze, co mu wolno, jakie musi miec licencje)
    > samouczki takie...

    To we własnym zakresie.
    Popatrz na to mniej wiecej tak: chcesz zostać kierowcą.
    Albo księgowym prowadzącym *usługowo* czyjeś księgi.
    Jeden i drugi muszą zdać egzamin z przepisów.
    ALE...
    Ale jak chcesz wyjechać na drogę rowerem, *albo* samemu prowadzić
    papiery związane z podatkami, to masz przeczytać przepisy i tyle,
    możesz jechać!
    I do tego zawsze zachęcam :)
    Ponieważ jest mniejsze prawdopodobieństwo, że KOMUŚ wyrządzisz krzywdę,
    to egzamin masz sobie zrobić sam :>

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-10-22 12:56:04
    Od: "Efreet" <e...@p...onet.pl>

    Gotfyd Smolik news (brzmi jak nazwa telewizji ;) napisal:

    > On Sun, 21 Oct 2007, Efreet wrote:
    >
    > [...do Jagny, BTW, jakbyś wrotkę zostawiał, to by nie wyglądało
    >   że piszesz do samego siebie :)...]

    no tak..korzystam z webmaila (webnewsa ??) i nawet nie zauwazylem,
    ze nie wstawia...poprawie sie na przyszlosc ;) znaczy na terazniejszosc,
    bo ponoc lepsze idzie ;)

> [...]
    > stylu na grupie osoby, twoerdzące że są... księgowymi!
    >  A tam (w .2) są wyraźne słowa: "z wyłączeniem".

    To..

    > ...to może przeczytaj w ustawie? ;)
    >  Rozumiem że tę od ryczałtu masz w cache (tylko Ci się zrozumieć nie chce :))
    > ale tę drugą też powinieneś ;)

    i to kiedys przeczytam...bo one sa takie grube ;)
    i zawsze jak je czytam to po paru art szukam juz jakichs innych zajec
    zastepczych ;) teraz np. pisze na grupe, zamiast pracowac ;)

    >  Co w ogóle? O spółkę cywilną szło?

    to w innej odpowiedzi...ale to wiem wiem..tez musze sobie w ustawie poczytac..
    mam nadzieje zdazyc do 20. stycznia ;P

> [...]
    > możesz jechać!
    >  I do tego zawsze zachęcam :)
    >  Ponieważ jest mniejsze prawdopodobieństwo, że KOMUŚ wyrządzisz krzywdę,

    Zgodze sie z Toba - ja z checia sam przeczytam, co trzeba - tylko trzeba mi
    powiedziec, CO ja mam przeczytac (bo chyba ustawy o rybolostwie to raczej nie..
    o wydobywaniu rud pierwiastkow atomowych tez nie sadze...etc.) - bo skad
    rowerzysta ma wiedziec, ze ma przeczytac kodeks drogowy ?? (a pieszy to w ogole
    nie musi ;P)

    Pozdrawiam,
    Efreet

  • 10. Data: 2007-10-22 19:11:56
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia 21 Oct 2007 15:01:37 +0200, Efreet napisał(a):

    Ja:
    > Przed ?? Nie nie .. nie uciekaj stad :)
    Czasu coraz mniej, ot co!
    [...]
    wazelinę wycięłam ;)

    > Nie nie nie...ja ja odnalazlem i nawet przeczytalem...
    > mi sie jej nie chce zrozumiec ;P

    hmm.. i myślisz, że jak ja rozumiem to po swojemu, to Tobie to wyjdzie na
    dobre? ;>
    Niepoprawny optymista!

    [...]
    > Nie ma sprawy. Tylko bym prosil o jakies dokladniejsze wskazania
    > (a moze ja tak dobrze juz nie pamietam, ze to to tak explicite ??)

    Napisałam Ci ogólnikowo. W ustawie rodzaje działalności są nieco bardziej
    dookreślone, choć katalog, poza wyłączeniami jest otwarty.

    Ustawę masz tu:

    http://bap-psp.lex.pl/serwis/podatki/akty/98.144.930
    .htm

    Ciebie interesuje (jakbyś sam się nie mógł zdecydować ;p) w szczególności
    art. 12 (stawki w odniesieniu do rodzajów), wspomniany już chyba przeze
    mnie art. 8 o wyłączeniach i załącznik nr 2.
    Choć szczerze mówiąc polecam jeszcze art. 20, 21 i nie zaszkodzi art. 22.

    W sumie to jak do stycznia, to może przeczytaj całość? ;>
    Podzielisz się wrażeniami... ;)

    > A jak <3,5k, to nie wchodzi w de minimis ?? Czy totalnie zastapiono te
    > przepisy ??

    A to już Gotrfyd Ci już opisał :)
    nawiasem mówiąc - mój autorytet (ja też się podlizuję, a co?! ;))

    > Ale..jak to ?? ze w est, a potem ksiazke zniszczen czy cus ??

    Kupując środek trwały, nawet o wartości powyżej 3,5 tys. zł, przy
    założeniu, że będzie Ci służył tylko przez niespełna rok, bo np.
    przewidujesz, że ulegnie do tej pory zniszczeniu, albo, że przed upływem
    roku sprzedasz, albo i co innego, to wtedy w momencie zakupu JA
    (podkreślam, żeby nie było wątpliwości) wpisuję taki środek w koszty.

    Tylko faktycznie, potem ma go nie być. W przypadku, gdyby jednak okres
    użytkowania uległ przedłużeniu, należałoby popełnić korektę, wyksięgować
    wartość jednorazowego odpisu, zastosować odpowiednią stawkę amortyzacyjną,
    dopłacić podatek...

    > Eee..ja sie nie znam..a z ta cywilna to juz w ogole...

    W sensie, że cywilna na ryczałcie, a Ty na kpir, albo odwrotnie? ;>
    To co Ci tu jeszcze napisać? Większymi literkami? ;>
    no to masz:
    BRAK PRZECIWSKAZAŃ :))

    > ja generalnie postuluje, zeby dawac (najlepiej w urzedzie,
    > bo skad mlody czlowiek, albo i stary, zakladajacy DG
    > ma wiedziec, co moze, co mu wolno, jakie musi miec licencje)
    > samouczki takie...

    A widzisz! tu "mój" terytorialnie US w momencie przyjmowania karty
    zgłoszenia DG, ma taką klauzulkę, z której wynika wybór nowego "działacza",
    gdzie się określa, czy się chce skorzystać z możliwości przeszkolenia w tym
    zakresie przez urzędnika.
    Niestety nie znam żadnego delikwenta, który by skorzystał z takiej
    możliwości, stąd brak możliwości oceny tego, co oferuje w tym zakresie US.

    > Dzis znow jest :)
    > I spokoj..taka, ze tak powiem, cisza...

    Bo to była cisza przed burzą! Taką wiesz, oczyszczającą ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna