  • 1. Data: 2002-10-13 23:09:28
    Temat: AKCYZA na samochody sprzedawane w kraju - NIKT nie umie wyjaśnić
    Od: Mucha <m...@p...onet.pl>

    dnia 14-10-2002r.

    Szanowni Państwo

    Od miesiaca szukam pomocy i w różnych instytucjach na poniższy temat.
    Rozmawiałem {wyłącznie}z Urzędem Skarbowym w Gxxxxxxx, specjalistą w
    Ministerstwie Finansów oraz Wielkopolskim Centrum Informacji Podatkowej przy
    Izbie Skarbowej w Lesznie Panią Sxxxxxxxxxx. Nie rozpocząłem rozmów
    pisemnych gdyż nie jestem pewien swoich uwag.

    Interesuje mnie temat opodatkowania akcyzą samochodów osobowych przy
    sprzedaży w kraju i przed pierwszą rejestracją. Znalazłem artykuł w DORADCY
    PODATNIKA nr 34 z dnia 24 sierpnia 2002r. str. 8 i 9 mówiącym że :
    "Stosownie do art. 15 ust. 7 ustawy (vatowskiej) w przypadku sprzedaży
    towaru podlegającego akcyzie podstawą opodatkowania objęta jest również
    kwota tego podatku. Tak więc kwota akcyzy wliczana jest do obrotu i do
    podstawy opodatkowania VAT."

    Zgadzam się z twierdzeniem że, kwota akcyzy wliczana jest do obrotu podstawy
    opodatkowania VAT. Nie zgadzam się jednak z twierdzeniem że kwota akcyzy
    wliczana jest do obrotu w przypadku liczenia podatku akcyzowego.

    Art. 36 ust. 1 mówi że "Podstawę opodatkowania akcyzą stanowi....obrót
    wyrobami akcyzowymi"
    Art. 36 ust. 4 mówi że "W zakresie nie uregulowanym w ust. 1-3 stosuje się
    odpowiednio art. 15 ust. 1-5."
    Art. 15 ust. 1 mówi że "Podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem .....jest
    kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego
    podatku."

    Ustawodawca nie wskazał w artykule 36 ust. 4 ani w żadnym innym zastosowania
    art. 15 ust. 7 a jedynie ograniczył się do ust. 1-5. które to artykuły nie
    dają upoważnienia do zastosowania art. 15 ust. 7.

    Moim skromnym zdaniem nie należy lub nie trzeba liczyć podatku akcyzowego
    według tzw. rachunku "w stu"
    np.
    koszt + zysk
    kwota akcyzy = ------------------------------------ x stawka akcyzy
    (%)
    100 - stawka akcyzy (%)

    Natomiast należy lub można liczyć podatek akcyzowy według starej zasady np.

    stawka akcyzy (%)
    wartość sprzedaży netto bez VAT x ------------------------------------
    = kwota akcyzy
    100 +
    stawka akcyzy (%)

    Nie jestem przekonany, czy wyczerpująco wyjaśniłem dręczący mnie problem.
    Wszyscy wokół mnie stosują się do interpretacji Urzędów Skarbowych i
    Ministerstwa Finansów korzystając z tzw. rachunku "w stu". Nie mam z kim
    wyjaśnić tej sprawy - może się mylę - ale nikt nie umie mi powiedzieć gdzie
    jest mój błąd. A może mam rację - to była by dopiero afera.

    Proszę o pomoc i kontakt.

    e-maił : m...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2002-10-14 05:25:53
    Temat: Re: AKCYZA na samochody sprzedawane w kraju - NIKT nie umie wyjaśni
    Od: "rafal" <g...@o...pl>

    *.* delete

    Wiesz są jeszcze doradcy podatkowi i kancelarie prawne

    rafal