  • 1. Data: 2002-10-14 05:54:19
    Temat: Pożyczka z wekslem = bez podatku
    Od: "Piotr Wypych" <c...@c...atomnet.pl>

    Ostatnio w dyskusji pojawiła się wątpliwość, czy jeżeli zawieramy pożyczkę
    zabezpieczoną wekslem, musimy płacić 2% podatek, czy wystarczy opłata
    skarbowa zawarta w blankiecie weksla.

    Pomysł, aby unikać podatku od pożyczek przy użyciu weksli pochodzi od p Jana
    Bednarczyka, autora serwisu www.weksel.pl i książki o wekslach, w której ta
    metoda jest szczegółowo opisana. Argumentacja jest taka: na podstawie
    jeszcze przedwojennej ustawy, obowiązującej do dziś, osoby fizyczne mają
    prawo emitowania papierów wartościowych - weksli (po zapłaceniu opłaty
    skarbowej 0.1%). Obrót papierami wartościowymi nie jest obłożony podatkiem.
    Można uznać, pożyczka zabezpieczona wesklem nie jest pożyczką, a sprzedażą
    papieru wartościowego.

    P. Bednarczyk zrobił nawet odważny test, pożyczając znaczną sumę pieniędzy
    synowi przy pomocy weksla i zgłaszając ten fakt do US z prośba o
    interpretację. Kiedyś było to opisane na stronie www, obecnie te informacje
    zniknęły, więc napisałem do autora z pytanie, jak się sprawa skończyła.
    Okazało się, że pozytywnie, US uznał, że podatku nie należy naliczać:

    Odpowiedź Urzędu jest pozytywna, zgodna z orzeczeniem sądu. Jeśli jest to
    weksel datowany lub okazowy. W wypadku weksla kaucyjnego z umową pożyczki po
    staremu, 2% + 0,1.

    Oczywiście istnieje niebezpieczeństwo, że inny US będzie miał odmienne
    zdanie, ale wg. mnie warto ryzykować.

    --
    Piotr Wypych

  • 2. Data: 2002-10-15 08:19:00
    Temat: Re: Pożyczka z wekslem = bez podatku
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Oct 2002, Piotr Wypych wrote:
    [...]
    >+ skarbowej 0.1%). Obrót papierami wartościowymi nie jest obłożony podatkiem.
    >+ Można uznać, pożyczka zabezpieczona wesklem nie jest pożyczką, a sprzedażą
    >+ papieru wartościowego.

    No, nieźle... :)
    Prawdę mówiąc nie słyszałem żeby ktoś kiedyś przyczepił się
    *skutecznie* do "pożyczających towar w postaci banknotów",
    choć niby prawo bankowe wymaga bycia bankiem żeby zajmować
    się usługowo pożyczkami; widać dziura w regulacjach jest
    przekonująca :]
    [...]
    >+ Odpowiedź Urzędu jest pozytywna, zgodna z orzeczeniem sądu.

    A co to było za orzeczenie ? (Może jest jakiś namiar...)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-10-15 08:23:28
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne napisał:

> [...]
    > choć niby prawo bankowe wymaga bycia bankiem żeby zajmować
    > się usługowo pożyczkami; widać dziura w regulacjach jest
    Gotfrydzie, prawo bankowe zabrania udzielania przez "nie-banki"
    kredytów , nie pożyczek!
    Pożyczka to wtedy kiedy dostaję pieniądze do ręki i ten kto daje nie
    pyta sie co z nimi zrobie. Mam je tylko odac w terminie z odsetkami.
    Żeby być w zgodzie z zasadami, pozyczka nie powinn byc spłacana w
    ratach, a jednorazowo na koniec okresu na który została udzielona.
    Ale to teoria.
    Niestety, granica jest płynna i w przepisach niedoprecyzowana, i na
    tym żerują różnego rodzaju systemy agrentyńskie.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2002-10-15 12:29:36
    Od: "Piotr Wypych" <c...@c...atomnet.pl>

    > A co to było za orzeczenie ? (Może jest jakiś namiar...)

    Niestety, kiedyś to było opisane na www.weksel.pl , teraz zniknęło...Radzę
    napisać do autora strony, jest b. chętny do pomocy.

    P.

  • 5. Data: 2002-10-15 18:51:44
    Od: "mareK" <m...@p...onet.pl>

    Z wekslem i pożyczką jest sprawa śmieszna,rzeczywiście wyrok z 1994.01.25
    NSA N SA/Gd 740/93 w Gdańsku M.Podat. 1994/9/279 potwierdza że,cytuje
    "Uiszczenie opłaty skarbowej poprzez użycie blankietu wekslowego wyczerpuje
    obowiązek określony w art. 1 ust. 1 pkt. 3 lit. b ustawy z dnia 31 stycznia
    1989 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 4, poz. 23 ze zm.) toteż nie jest
    zgodne z prawem pobieranie odrębnej opłaty skarbowej od umowy pożyczki."

    ale nastepny czlowiek powołujac sie właśnie na ten wyrok, przejechał sie i
    musiał zapłacić od wekslai umowy, gdyż wyrok z 1999.12.10 wyrok NSA III SA
    8222/98 LEX nr 40707 w Warszawie brzmi
    "Posłużenie się wekslem pożyczkobiorców jako
    zabezpieczeniem udzielonych pożyczek nie ma wpływu na charakter umowy
    pożyczki i skutki w zakresie obowiązku opłaty skarbowej od tej umowy"

    Sprawa jak widac jest dyskusyjna ,ale moim zdaniem trzeba jednak płacic
    dwukrotnie, jeżeli weksel zabezpiecza pożyczke,gdyz opłata od weksla jest
    opłatą od dokumentu ,a od pozyczki to opłata od czynności cywilnoprawnej,
    wiec nawet pożyczjąc na gębę, powinniśmy ;) zapłacic 2%.

    mareK

  • 6. Data: 2002-10-15 21:02:01
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Oct 2002, Maddy wrote:
    [...]
    >+ Gotfrydzie, prawo bankowe zabrania udzielania przez "nie-banki"
    >+ kredytów , nie pożyczek!

    No tak, wiedziałem że dzwonią ;> tylko innymi słowami :]
    THX za korektę (w imieniu czytających).
    [...]

    Pozdrowienia, Gotfryd