  • 1. Data: 2005-09-28 12:16:12
    Temat: Amortyzacja samochodu używanego
    Od: Justyna Iwańska <j...@g...com>

    Pogubiłam się strasznie.
    Wedle mnie i tego co znalazłam w archiwum używany samochód amortyzuje
    się według stawki 40%, tak tez mówi ustawa Art. 22j.

    Art. 22j.
> [...]
    > ewidencji danego podatnika, z tym że okres amortyzacji nie może być
    > krótszy niż:
    > 2) dla środków transportu, w tym samochodów osobowych, o których mowa
    > w art. 23 ust. 3a - 30 miesięcy,
    > 2. Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, uznaje się za:
    > 1) używane - jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były
    > wykorzystywane
    > co najmniej przez okres 6 miesięcy, lub
    > 3. Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 3, uznaje się za:
    > 1) używane - jeżeli podatnik wykaże, że przed ich nabyciem były

    Chyba, że ja coś źle interpretuje.

    A to mówi księgowa:
    "To duże ryzyko ( w razie kontroli US)
    stosować podwyższoną amortyzację , mimo, że samochód
    jest używany.
    Nie da się ustawy o rachunkowości stosować wybiórczo. Trzeba przeczytać
    wszystkie paragrafy , które danego tematu dotyczą,
    dlatego Pani przytoczyłam paragraf (art.22i ust.22 pkt 2), który mówi w
    jakich sytuacjach można tę
    stawkę stosować.
    Trzeba wziąć przede wszystkim pod uwagę czy samochód jest wykorzystywany
    bardziej intensywnie w stosunku do warunków
    przeciętnych i czy wymaga szczególnej sprawności technicznej , dlatego
    napisałam , że ważne jest w umowie."

    Pomoże mi ktoś, jak to faktycznie powinno wyglądać?

    --
    Pozdrawiam,
    Justyna

    http://poznan4u.pl/pyrypy.php?s=su&u=708

  • 2. Data: 2005-09-28 14:01:13
    Temat: Re: Amortyzacja samochodu używanego
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 28-09-2005 14:16, Użytkownik Justyna Iwańska napisał:

    > Pogubiłam się strasznie.
    > Wedle mnie i tego co znalazłam w archiwum używany samochód amortyzuje
    > się według stawki 40%, tak tez mówi ustawa Art. 22j.
    >
    > Art. 22j.

    jak dla mnie sie zgadza

> [...]
    > bardziej intensywnie w stosunku do warunków
    > przeciętnych i czy wymaga szczególnej sprawności technicznej , dlatego

    jak dla mnie, ksiegowa nie wie o czym mowi - ona nadaje o podwyzszonej
    stawce w warunkach uciazliwych a nie o wprowadzeniu uzywanych srodkow
    trwalych - zreszta nikt nie broni wprowadenia jednorazowo, o ile
    przewidywany okres ponizej 1 roku

    takie same stanowisko zajalby kazdy US

    Informacja Urzędu Skarbowego Poznań-Winogrady

    z dnia 27 lipca 2004 r.

    DG-III/005/13/2004

    http://sip.mf.gov.pl/sip/

    Pytanie podatnika:
    Czy można zastosować przyspieszoną amortyzację dla używanego samochodu
    oraz jakie inne wydatki związane z używaniem samochodu można zaliczyć do
    kosztów uzyskania przychodu?

    Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na
    zasadach ogólnych polegającą na dystrybucji i rekreacji ruchowej -
    gimnastyki. Twierdzi Pani, że w najbliższym czasie zamierza nabyć, dla
    celów prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy, który był
    używany co najmniej pół roku przed zakupem. Zamierza Pani zastosować
    przyspieszoną amortyzację.

    Zgodnie z art. 22j ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
    od osób fizycznych (Dz. U. 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) podatnik może
    ustalić indywidualną stawkę amortyzacyjną dla używanych lub ulepszonych
    środków trwałych, jednakże okres amortyzacji w przypadku samochodów
    osobowych nie może być krótszy niż 30 miesięcy. Ponadto środki
    transportu, w tym samochody osobowe, o których mowa w art. 23 ust. 3a
    ustawy, uznaje się za używane, jeżeli podatnik udowodni, że przed ich
    nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy.
    Warunkiem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych
    z eksploatacją samochodu osobowego jest wprowadzenie go do ewidencji
    środków trwałych Pani Firmy. W przeciwnym wypadku obowiązują zasady
    określone w art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy.

    Do kosztów uzyskania przychodów zamierza Pani również zaliczać
    bezpośrednio wydatki związane z eksploatacją samochodu, tj. paliwo,
    naprawy i ubezpieczenie. Przepis art. 22 ust. 1 ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych stanowi, że kosztami uzyskania przychodów
    z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia
    przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 cyt. ustawy.
    Składki na ubezpieczenie dobrowolne i obowiązkowe dla samochodów
    osobowych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w granicach
    określonych przez art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy.

  • 3. Data: 2005-09-28 18:46:42
    Od: Justyna Iwańska <j...@g...com>

    gonia napisał(a):

    > DG-III/005/13/2004