  • 1. Data: 2004-11-14 18:51:55
    Temat: Aparat z 2000 zł - losy ksiegowe
    Od: "latet" <b...@b...bla.pl>

    Witam,

    Kupilem "na firmę" (1-os DG, VAT, KPiR) aparat cyfrowy za 2000 zł + VAT.
    Zakup wpisalem zwyczajnie w "wydatki inne", jednorazowo,
    VAT normlanie. Wszystko normalnie i jednorazowo.

    Z racji wartosci netto >1500 zł - wpisalem aparat do "Ewidencji
    wyposażenia".

    Wiem, ze w związku z tym czeka mnie przykra niespodzianka
    w momencie zamkniecia DG (kiedys w przyszlosci).
    Wiem, ze bede musial zaplacic wtedy fiskusowi za ten aparat.
    Tylko ile - bo wciaz slysze rozne wersje...?

    1. Podatek (19%) - ale od jakiej wartosci? Z faktury zakupu,
    czy od wartosci w momencie likwidacji?

    2. VAT - czy bede musial wtedy oddac VAT, ktory teraz sobie
    odliczylem?

    Myslalem tez o sposobach obejscia tego przykrego problemu...
    Np:

    1) sprzedaz aparatu (w przyszlosci) - podatek i vat bedzie
    od wartosci realnej.

    2) sposob z "Misia" - protokół zniszczenia...
    - ale pytam powaznie - jesli taki aparat zepsuje mi sie
    za 1,5 roku (delikatny jest) - to co sie wtedy (księgowo)
    powinno zrobić? Tylko nie piszcie, ze zamowic opinie
    rzeczoznawcy biegle sądowego dla US :-)

    P.S.
    Rok temu kupilem monitor za 1300 + VAT. Nie wpisywalem
    go oczywiscie do zadnej Ewidencji (<1500). I z nim to na pewno
    tak calkiem bezproblemowo bedzie, w razie zamkniecia firmy?

    Dzieki!

    Pozdrawiam,

    latet

  • 2. Data: 2004-11-18 22:22:30
    Temat: Re: Aparat z 2000 zł - losy ksiegowe
    Od: "latet" <b...@b...bla.pl>

    Nie, no, nierzę, ze nie ma tu osoby, ktora
    moglaby mi odpowiedzieć na to pytanie :-/

    latet

  • 3. Data: 2004-11-19 10:13:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 14 Nov 2004, latet wrote:

    [...a później marudzi :>... :)]

> [...]
    >+
    >+ 1. Podatek (19%) - ale od jakiej wartosci? Z faktury zakupu,
    >+ czy od wartosci w momencie likwidacji?

    Latet... ty to masz chyba ustawę do poczytania, nie ? ;)

    Właśnie się zastanawiam... jak ci zacytuję co trzeba to znowu
    sobie odłożysz "na później", nie ? ;>

    Ech... niech będzie:
    ++++
    3. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji
    działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości
    ustalonej
    według cen zakupu pozostałych
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    na dzień likwidacji towarów
    handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów,
    wyrobów gotowych, braków i odpadków
    oraz rzeczowych składników majątku
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    związanego z wykonywaną działalnością,
    niebędących środkami trwałymi -
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w
    którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód
    nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła
    likwidacja.
    ...daleeeeeeko dalej:
    4. Podatek od dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 3, ustala się w formie
    ryczałtu w wysokości 10% tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie
    płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności.
    ---

    >+ 2. VAT - czy bede musial wtedy oddac VAT, ktory teraz sobie
    >+ odliczylem?

    Niestety - od 1.V br. tak.
    Po prawdzie problem jest dostrzegany, ale... ale tak jest.
    Tyle ile odliczyłeś trzeba oddać.
    Podobno to jest w interesie przedsiębiorcy :> (uzasadnienie: jak była
    "wartość rynkowa" to dla towarów handlowych trzeba było rozważać
    doliczenie VATu od marży :>).

> [...]
    >+ Np:
    >+
    >+ 1) sprzedaz aparatu (w przyszlosci) - podatek i vat bedzie

    ...no...

> [...]
    >+ go oczywiscie do zadnej Ewidencji (<1500). I z nim to na pewno
    >+ tak calkiem bezproblemowo bedzie, w razie zamkniecia firmy?

    ...a weź ty ten przepis i przeczytaj.
    Spisujesz WSZYSTKO.
    Tyle że >1,5 kzł jest łatwiej sprawdzić, bez przekopywania wszystkich
    faktur zakupu i czytania KPiR oraz EZ VAT...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-11-19 15:29:21
    Od: "latet" <b...@b...bla.pl>

    > Spisujesz WSZYSTKO.
    > Tyle że >1,5 kzł jest łatwiej sprawdzić, bez przekopywania wszystkich
    > faktur zakupu i czytania KPiR oraz EZ VAT...

    Dzięki za wskazówki.

    "Rzeczowe skladniki majątku"...
    Czyli co? Nawet od najmniejszego długopisu
    kupionego "na firmę" - trzeba bedzie oddać VAT i podatek
    obliczony wg podanego w ustawie wzoru?
    No fajnie.
    A co z dlugopisami, ktore dawno sie juz wypisaly i zostaly
    wyrzucone? Jak je wczesniej "wyksięgować"?
    Czy cos takiego jak "protokół zniszczenia" obowiązuje
    juz dla kazdej najdrobniejszej rzeczy?

    Przepis mówi:
[...]

    I nie ma zadnej dolnej granicy wrtosci? Wszystko wchodzi
    w sklad rzeczowych skladnikow majatku?
    A np. czesci (opony) kupowane do samochodu bedącego ŚT,
    ale kupowane jako koszt bieżący, a nie zwiekszenie wartości
    ST?

    A zdjecia? Sprzedawalem zdjecia. Wczesniej musialem
    kupic film, potem wywolac, zrobic odbitki. Sprzedalem
    zdjecia nie w sensie tych odbitek, tylko usugi foto.
    Odbitki - zostaly u mnie. Negatywy tez, choc wywolane.
    Czy to tez trzeba uznać za "skladnik majątku" i oddac vat?

    Mam nadzieje, ze przynajmniej uslugi kupowane "na firmę"

    Samochod na szczescie mialem prywatny wciagniety
    do firmy, wiec tu mi VAT nie zagrażałby.

    Gotfryd, bardzo cenie Twoją pomoc, bardzo wiele mi juz
    tu na tej grupie pomogles. Mnie i wielu innym.
    Rozumiem, ze odsylasz do ustawy, ale ona jest dla mnie
    malo jasnym dokumentem. Nawet jak cytujesz i podkreslasz,
    to glownie rodzi wiecej pytan i niepokojow.
    Nie wydaje mi sie tez, aby to o co pytam, bylo dla wszystkich
    uzytkownikow lista az tak oczywiste, ze nie warto o tym
    troche podyskutowac.

    Wiem, ze sporo ludzi spotyka przykra niespodzianka
    w momencie zamykania firmy. Ja na razie zamkniecia
    nie planuję, ale pewnie w nieskonczonosc dzialal nie bede,
    a rozne rzeczy na firme kupuje od czasu do czasu,
    i naprawde z wielkim umiarem.]

    Dzis np. kupilem książke o PKD - aby sie przygotowac
    do tej cholernej aktualizacji rejesteracji dzialnosci.
    I wcale nie na fakture, nie, nie, wydalem 40 zł czysto
    prywatnie, wlasnie daltego, ze sie boję, ze jak potem
    zlikwiduje DG, to "beknę" tak, że sie nie pozbieram.

    Pozdrawiam,

    latet

  • 5. Data: 2004-11-19 15:48:16
    Od: "latet" <b...@b...bla.pl>

    P.S.

    A co np. z takim fantem:
    kupilem "na firme" paczkę czystych CD.
    Uzylem ich do wypalenia danych, powiedzmy
    ze byly to jakies oferty, ktore wyslalem do
    potencjalnych klientow.

    Nie mam juz wiec tych CD u siebie.
    Nie bede wiec ich chyba przy likwidacji firmy,
    wg faktury, wliczac do "rzeczowych składników majątku".
    To by byla paranoja.

    No dobrze - ale jak mam udowodnic, ze je wykorzystalem
    w taki a nie inny sposob?

    Mam prowadzic ewidencję losów kazdej kupionej plytki CD?

    O ile wiem, to "ewidencja wyposazenia" obowiazuje
    od wartosci >1500 zl i wlasnie temu sluzy.

    No wiec co z tymi drobnymi przedmiotami,
    ktore sie zuzywaja, ale ich natura jest taka, ze
    "wybywają" ode mnie - tak jak te czyste CD?

    Dzieki,

    latet

  • 6. Data: 2004-11-19 16:51:12
    Od: "latet" <b...@b...bla.pl>

> [...]
    > którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód
    > nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła

    Jesli dobrze rozumuje - to jest to zabezpieczenie
    wlasnie przed tym wyjsciem awaryjnym, o ktorym
    myslalem - czyli przed wyprzedażą majątku firmy
    po niskuch cenach tuż przed jej likwidacją?

    Dzieki,

    latet

  • 7. Data: 2004-11-19 18:56:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Nov 2004, latet wrote:
    [...]
    >+ "Rzeczowe skladniki majątku"...
    >+ Czyli co? Nawet od najmniejszego długopisu
    >+ kupionego "na firmę" - trzeba bedzie oddać VAT i podatek
    >+ obliczony wg podanego w ustawie wzoru?

    Wzór dotyczy podatku dochodowego, nie VAT !

    >+ No fajnie.
    >+ A co z dlugopisami, ktore dawno sie juz wypisaly i zostaly
    >+ wyrzucone? Jak je wczesniej "wyksięgować"?

    Nijak.
    Spisuje się "rzetelnie" i tyle.
    Oczywiście trzeba umieć odpowiedzieć sensownie odpowiedzieć
    na pytanie gdzie podział się kupiony w zeszłym roku stolik
    za 1200 zł :>

    >+ Czy cos takiego jak "protokół zniszczenia" obowiązuje
    >+ juz dla kazdej najdrobniejszej rzeczy?

    A ja coś takiego twierdziłem ?? :)

> [...]
    >+
    >+ I nie ma zadnej dolnej granicy wrtosci? Wszystko wchodzi
    >+ w sklad rzeczowych skladnikow majatku?

    Do REMANENTU KOŃCOWEGO ?
    Nie, nie ma.

    >+ A np. czesci (opony) kupowane do samochodu bedącego ŚT,
    >+ ale kupowane jako koszt bieżący, a nie zwiekszenie wartości
    >+ ST?

    Jak leżą "na magazynie" to oczywiście w spis.
    Jak zostały wymienione to... to też mnie nie pytaj. Ostatnio
    powprowadzono tyle ustaw "antyśmieciowych" i "ekologocznych"
    że nie wiem czy nawet z opakowań (jeśli te opony były opakowane)
    nie musisz umieć się "wykazać" :>
    Bo tak "normalnie" to stare (zużyte !) opony oczywiście mogły
    "pójść do śmieci". Tylko ja nie wiem jak z śmieciami :>

> [...]
    >+ Odbitki - zostaly u mnie. Negatywy tez, choc wywolane.
    >+ Czy to tez trzeba uznać za "skladnik majątku" i oddac vat?

    A weź ty... skąd wziąłeś pomysł że masz się rozliczyć
    z *tego co kupiłeś* ?? Nawet cytatu ci się czytać nie
    chciało, tak ?? ;>

    >+ Rozumiem, ze odsylasz do ustawy, ale ona jest dla mnie
    >+ malo jasnym dokumentem. Nawet jak cytujesz i podkreslasz,
    >+ to glownie rodzi wiecej pytan i niepokojow.

    No to czytać.
    Przyzwyczaisz się, nawet jak ci to na zdrowie szkodzi - mniej
    więcej tak jak obecność palących niepalącym ;> !

    >+ Nie wydaje mi sie tez, aby to o co pytam, bylo dla wszystkich
    >+ uzytkownikow lista az tak oczywiste, ze nie warto o tym
    >+ troche podyskutowac.

    Ależ dyskutuj waść :)

    >+ Wiem, ze sporo ludzi spotyka przykra niespodzianka
    >+ w momencie zamykania firmy.

    ...jak czytają archiwa grupy "po" a nie "przed" to pewnie tak... :(

> [...]
    >+ prywatnie, wlasnie daltego, ze sie boję, ze jak potem
    >+ zlikwiduje DG, to "beknę" tak, że sie nie pozbieram.

    Przesadzasz :)
    Ale przyznam że czasem też mi się zdarza "w przypadkach wątpliwych"
    zrezygnować z KUP i VATu: co moje to moje, a jakbym tak "firmowe"
    na przykład u znajomych zostawił na kilka dni to zgodnie ze stosownym
    prawem Myrphyego ktoś by spytał gdzie leży :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-11-19 19:00:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ Nie mam juz wiec tych CD u siebie.
    >+ Nie bede wiec ich chyba przy likwidacji firmy,
    >+ wg faktury, wliczac do "rzeczowych składników majątku".

    Oczywiście.
    Ewentualnie jeśli zużyłeś je np. na backup z zakup był "handlowy"
    to należało przeksięgować i tyle :)

    >+ No dobrze - ale jak mam udowodnic, ze je wykorzystalem
    >+ w taki a nie inny sposob?

    IMHO nie należy przesadzać.
    To jest "materiał biurowy" :> - tak jak papier !

    >+ Mam prowadzic ewidencję losów kazdej kupionej plytki CD?

    Przepraszam, a z papieru do drukarki też się chcesz co do sztuki
    rozliczać ?

> [...]
    >+ No wiec co z tymi drobnymi przedmiotami,
    >+ ktore sie zuzywaja, ale ich natura jest taka, ze
    >+ "wybywają" ode mnie - tak jak te czyste CD?

    No zużywają się.
    To co będziesz miał *dobre* na stanie przy zamykaniu
    DH masz ująć w remanencie i tyle.
    BTW: jak zostają ci drobiazgi to najwyraźniej zamknięcie
    DG należy "zaplanować". Osiągając dochód w poprzednim
    okresie w wysokości 1% przychodu... :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-11-19 19:05:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ wlasnie przed tym wyjsciem awaryjnym, o ktorym
    >+ myslalem - czyli przed wyprzedażą majątku firmy
    >+ po niskuch cenach tuż przed jej likwidacją?

    Wręcz przeciwnie - jak coś zostanie to NIE MA przychodu, a jak
    sprzedasz - to jest. A po drugiej stronie stoi VAT.
    Jak popatrzysz to efekt jest taki:
    - sprzedajesz -> masz 19% podatku dochodowego z tytułu sprzedaży
    oraz VAT od "ceny sprzedaży"
    - nie sprzedajesz -> masz MNIEJ, nawet ZNACZNIE mniej podatku
    dochodowego, ale za to VAT na karku - od "ceny nabycia".

    Jak będzie sporo "zużytych" rzeczy - lepiej sprzedać (z powodu VATu).
    Rzeczy "przydatne i w miarę wartościowe" może się oplacać zostawić...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-11-20 09:57:33
    Od: "latet" <b...@b...bla.pl>

    Dzieki Gotfryd. Jestes wielki!
    Na ten moment mam poczucie, ze wszystko
    to pojąłem i zrozumialem.

    Cały zaoszczedzony na zakupach VAT
    bede sobie wplacal na specjalne konto.
    Będzie jak znalazł przy zamknięciu działalnosci.

    P.S.
    Teraz bardzo dokladnie przeglądam książkę z PKD.
    Szukam numerów dla moich usług. Najwazniejsze
    juz znalazlem. Jak czegoś nie znajde, to znow
    pomęczę grupę :-)

    Pozdrawiam,

    latet