  • 11. Data: 2020-01-09 21:49:55
    Temat: Re: Bank interpretuje
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-01-09 o 21:07, J.F. pisze:

    > Tak jak to zrobili ... kto wie, czy nie ciut trudniej.

    Myślę, że samo sortowanie jakoś ogarną, ale bardziej ciekawi mnie
    jak fizycznie ten problem rozwiązali?
    Czy dopiero będą się te rachunki automatycznie tworzyć po wpływie na
    dany rachunek?
    Czy dla wszystkich znanych NIP i PESEL pozakładali te rachunki?
    Czy utrzymanie takich pustych kont jest bezproblemowe?

  • 12. Data: 2020-01-09 22:22:38
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-09, cef <c...@i...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > Czy teraz jak rachunków w NBP się zrobilo co najmniej tyle co płatników
    > to jest to łatwiej obrabiać czy trudniej?

    Jest to przerzucenie rozliczeń na NBP defacto.
    Wcześniej to były konta "per urząd skarbowy", który widział "urząd"
    i tylko on.

    Z własnego doświadczenia to odczułem. Zapłaciłem podatek PIT-4 mieszkając
    jeszcze w miejscu X, a w kolejnym roku, po rozliczeniu rocznym dostałem
    pisemko z żądaniem zapłaty tegoż podatku z miejsca Y (bo się przeprowadziłem
    i zmieniłem US). Wystarczył telefon z wyjaśnieniem i sobie urzędy powyjaśniały,
    ale jak widać nie był to pełen automat.

    A teraz masz przypięte saldo do podatnika.
    I też podatnik się nie rąbnie, bo ma jedno swoje konto.
    I nie musi konta zmieniać przy przeprowadzkach.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 13. Data: 2020-01-09 22:24:02
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-09, cef <c...@i...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > Czy dla wszystkich znanych NIP i PESEL pozakładali te rachunki?
    > Czy utrzymanie takich pustych kont jest bezproblemowe?

    Przecież to są tylko zapisy w bazie.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 15. Data: 2020-01-09 23:59:48
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > Morawieckiemu do uszczelnienia VAT ?

    jak?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Z dalszych eksperymentów zrezygnował." Mark Twain

  • 14. Data: 2020-01-09 23:59:48
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    UĹźytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > I jednakowoĹź:
    > https://www.pit.pl/aktualnosci/zaliczki-za-pracownik
    a-pracodawca-wpla
    > ci-na-swoj-mikrorachunek-podatkowy-962594
    >
    > "MF wyjaśnia, że w 2020 roku zaliczki PIT pobierane z wynagrodzenia
    > pracownika, pracodawca – jako płatnik podatku – będzie wpłacał na
    > swój indywidualny mikrorachunek podatkowy, który już niedługo
    > zostanie utworzony dla każdego płatnika i podatnika PIT."

    Uff...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jeżeli nawet OE nie widzi żadnych załączników, to ich nie ma ;)

  • 16. Data: 2020-01-10 07:12:11
    Od: cef <c...@i...pl>

    > On 2020-01-09, cef <c...@i...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Przecież to są tylko zapisy w bazie.

    No właśnie o to pytam. W końcu ktoś w tej bazie będzie
    grzebał choćby po to żeby użyć tego co wpłynęło.
    Czy ten zapis jest zrobiony dla wszystkich NIP i PESELÓW
    czy tworzy się dopiero po wpływie?

  • 17. Data: 2020-01-10 11:16:55
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-10, cef <c...@i...pl> wrote:

    [...]

    > No właśnie o to pytam. W końcu ktoś w tej bazie będzie
    > grzebał choćby po to żeby użyć tego co wpłynęło.
    > Czy ten zapis jest zrobiony dla wszystkich NIP i PESELÓW
    > czy tworzy się dopiero po wpływie?

    Zakładam, że to pierwsze.
    To jakieś specjalnie trudne nie jest, to jest jakieś 25 mln rekordów.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 18. Data: 2020-01-10 12:53:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .org...
    On 2020-01-09, cef <c...@i...pl> wrote:
    [...]

    >Jest to przerzucenie rozliczeń na NBP defacto.
    >Wcześniej to były konta "per urząd skarbowy", który widział "urząd"
    >i tylko on.

    Myslisz, ze to bedzie latwiej?
    Zakladam ze pieniadze NBP i tak wrzuci na jakies zbiorcze konto,
    a US bedzie mial tylko szczegolowy wykaz wplywow z numerem "subkonta".

    W efekcie zamiast sobie rozksiegowac po identyfikatorze platnika (nip,
    pesel) beda rozksiegowywali po 26 cyfrowym nr konta, takie ulatwienie
    :-)

    Ale:
    -wewnetrznie pewnie cos tam przytna, i im zostanie 8-10 cyfr,
    -beda mieli jeden identyfikator platnika, a nie kilka, jak platnik
    roznie wplaci ..

> [...]
    >przeprowadziłem
    >i zmieniłem US). Wystarczył telefon z wyjaśnieniem i sobie urzędy

    I pewnie na tym wyjasnianiu zaoszczedza.

    Ale ... dawniej US mogl miec baze obrotow na swoich kontach.
    Teraz to bedzie ogolnopolska. Im wieksza baza, tym trudniej :-(

    Ale pewnie ogolnopolskiej dorobili sie wczesniej, teraz im odpadnie
    jeden identyfikator :-)

    Byc moze zaoszczedza tez na informatykach terenowych, bo starczy
    centralny ...

    >A teraz masz przypięte saldo do podatnika.
    >I też podatnik się nie rąbnie, bo ma jedno swoje konto.
    >I nie musi konta zmieniać przy przeprowadzkach.

    Ale US to nie obchodzi, ze podatnikowi bedzie lepiej :-)

    Na tych przeprowadzkach ich chyba nie rąbali ?
    Przeniesc firme, zmienic US, moze cos sie zgubi ... ale bardziej
    podejrzewam, ze sie zgubi platnosc i przysla kontrole do wyjasnienia.
    A pewna centralizacja byla juz wczesniej.

    Czyzby pierwszy raz pomysleli o dobru podatnika ?

    J.

  • 19. Data: 2020-01-10 13:01:05
    Od: cef <c...@i...pl>

    > On 2020-01-10, cef <c...@i...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Zakładam, że to pierwsze.
    > To jakieś specjalnie trudne nie jest, to jest jakieś 25 mln rekordów.

    Zobaczymy jak będzie w działaniu,
    bo ja będę używał dwóch rekordów
    a to z reguły komplikuje sprawy.

  • 20. Data: 2020-01-10 13:10:49
    Od: Nikt <n...@g...com>

    W dniu piątek, 10 stycznia 2020 07:15:03 UTC+1 użytkownik cef napisał:
    > No właśnie o to pytam. W końcu ktoś w tej bazie będzie
    > grzebał choćby po to żeby użyć tego co wpłynęło.
    > Czy ten zapis jest zrobiony dla wszystkich NIP i PESELÓW
    > czy tworzy się dopiero po wpływie?

    Czy ktoś się wogle orientuje jak działają takie rachunki "zbiorowe" w bankach?
    Wszystko naprawdę trafia na jeden wspólny rachunek, a potem bank przekazuje
    właścicielowi rachunku plik z wyszczególnieniem wpłat na wszystkie pseudorachunki z
    wyszczególnieniem numeru tego pseudorachunku i pozostałymi danymi z przelewu. Tu
    będzie tak samo.

    Podstawowa różnica dla skarbówki w porównaniu ze starym systemem jest jedna, ale
    kluczowa. Dotychczas gdy podatnik wpłacił podając błędny NIP lub pesel albo
    korzystając ze zwykłego przelewu zamiast podatkowego, to taka wpłata nadal była ważna
    i choćby potem wyjaśnianie trwało rok, to nie było zaległości podatkowej. W tej
    chwili wpłacił na zły rachunek - to znaczy zapłacił podatek za kogoś a sam ma
    zaległość. I tu już nie skarbówka jest zainteresowana szybkim wyjaśnieniem.