  • 1. Data: 2019-12-30 12:38:24
    Temat: Telefon za 3000 - koszt czy wyposażenie?
    Od: "Q." <z...@g...gov.ru>

    Kupiłem na działaność telefon za 3000zł brutto. Jak powinienem wpisać
    zakup do PKPiR, jako koszt? Czy wpisać go do ewidencji wyposażenia a w
    PKPiR jednorazową amortyzację? Jeśli to ma znaczenie, korzystam ze
    zwolnienia z VAT.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2019-12-30 23:12:57
    Temat: Re: Telefon za 3000 - koszt czy wyposażenie?
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-12-30, Q. <z...@g...gov.ru> wrote:

> [...]
    > zakup do PKPiR, jako koszt? Czy wpisać go do ewidencji wyposażenia a w
    > PKPiR jednorazową amortyzację? Jeśli to ma znaczenie, korzystam ze

    Amortyzację to się robi dla ŚT. Dla wyposażenia ujmujesz normalnie w kosztach.
    Jak przewidujesz użytkowanie > 1 rok, to lepiej wpisać jako ŚT niż jako wyposażenie.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 3. Data: 2019-12-31 16:50:07
    Od: Kviat

    W dniu 30.12.2019 o 23:12, Wojciech Bancer pisze:

    > Amortyzację to się robi dla ŚT. Dla wyposażenia ujmujesz normalnie w kosztach.
    > Jak przewidujesz użytkowanie > 1 rok, to lepiej wpisać jako ŚT niż jako
    wyposażenie.

    Albo nie wpisywać. Po co takie drobne ewidencjonować w ŚT?

    "Powyższa definicja środka trwałego stworzona została w oparciu na
    możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów
    amortyzacyjnych, przy czym wartością graniczną jest tu kwota 10.000 zł
    netto (w przypadku czynnych podatników VAT). Jeśli wartość początkowa
    środka trwałego nie przekracza wspomnianej kwoty, podatnik zgodnie z
    przepisami ustawy może nie wprowadzać go do ewidencji środków trwałych,
    a tym samym nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych, a wydatki poniesione
    na jego nabycie zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w
    miesiącu oddania do użytkowania. W takim wypadku zakupiona dla celów
    firmowych rzecz, której wartość nie przekracza określonej kwoty, nie
    podlega wpisowi do ewidencji środków trwałych."

    "Powyższe nie oznacza jednak, że składników majątku o wartości
    nieprzekraczającej 10.000 zł netto nie można wprowadzić do ewidencji
    środków trwałych. Jeśli dany składnik majątku spełnia definicję zawartą
    w art. 22a, mimo iż jego wartość jest mniejsza niż 10.000 zł, podatnik -
    w kwestii podatkowego rozliczenia zakupu - ma do wyboru trzy możliwości:

    wprowadzić składnik do ewidencji środków trwałych i dokonywać
    planowych odpisów amortyzacyjnych w ustalonym okresie amortyzacji;
    wprowadzić do ewidencji środków trwałych jako składnik o niskiej
    jednostkowej wartości z możliwością dokonania jednorazowego odpisu
    amortyzacyjnego w miesiącu oddania do używania lub w miesiącu następnym
    (art. 22f ust. 3 UPDOF);
    nie zaliczać składnika majątku o niskiej wartości do ewidencji
    środków trwałych, a wydatek na jego zakup zaksięgować bezpośrednio w
    koszty, w miesiącu oddania do użytkowania (art. 22d ust. 1 UPDOF)."

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-srodek-trwaly-czy
    -wyposazenie

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2020-01-02 10:08:52
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-12-31, Kviat <Kviat> wrote:

    [...]

    > Albo nie wpisywać. Po co takie drobne ewidencjonować w ŚT?

    Bo to ma swoje korzyści? Np. jak wycofasz zamortyzowany ŚT.
    I jaką masz alternatywę? Przepisy nie przewidują wrzucenia
    tego jako czysty koszt (patrz niżej).

    Inna sprawa, to faktyczne przyzwolenie na wykorzystywanie ŚT także w celach
    prywatnych, w przeciwieństwie do składników wpisanych do EW, czy wrzuconych
    po prostu w koszty:

    ---
    Czy wykorzystywanie firmowego majątku do celów prywatnych ma wpływ na
    amortyzację środka trwałego? Organy podatkowe w interpretacji z 2016 roku
    przedstawiają opinię, że nie wpływa to na wysokość odpisów amortyzacyjnych.

    [...]

    Składniki majątku przedsiębiorstwa wykorzystywane do celów prywatnych a korekta
    kosztów

    Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 49 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania
    przychodu:
    wydatków poniesionych na zakup zużywających się stopniowo rzeczowych składników
    majątku
    przedsiębiorstwa, niezaliczanych zgodnie z odrębnymi przepisami do środków trwałych -
    w przypadku
    stwierdzenia, że składniki te nie są wykorzystywane dla celów prowadzonej
    działalności gospodarczej,
    lecz służą celom osobistym podatnika, pracowników lub innych osób, albo bez
    uzasadnienia znajdują
    się poza siedzibą przedsiębiorstwa.

    Jeśli więc przedsiębiorca zdecyduje się ująć w kosztach składnik majątku (nieujęty w
    środkach
    trwałych), to powinien on służyć do celów związanych z prowadzeniem działalności.
    Jeśli
    bowiem w ewidencji wyposażenia znajdzie się składnik, który będzie przez
    przedsiębiorcę
    lub inne osoby wykorzystywany do celów prywatnych, należy dokonać korekty kosztów.
    Korekta kosztów będzie następstwem wycofania składnika wyposażenia z ewidencji.

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wykorzystywanie-f
    irmowego-majatku-do-celow-prywatnych-a-rozliczenie-v
    at

    [...]

> [...]
    > środków trwałych, a wydatek na jego zakup zaksięgować bezpośrednio w
    > koszty, w miesiącu oddania do użytkowania (art. 22d ust. 1 UPDOF)."

    To doczytaj ten artykuł do końca. W alternatywie masz wprowadzenie tego jako
    wyposażenie (wartość > 1500 zł).

    ---
    Definicja wyposażenia

    [...]

    Jak wynika z powyższych przepisów, do wyposażenia zalicza się zatem te
    składniki majątku, których nie ujęto w ewidencji środków trwałych, a których
    wartość jednostkowa przekracza kwotę 1.500 zł.
    ---

    A potem masz cały akapit na przerzucanie wyposażenia > ŚT gdy jednak
    przekroczysz rok. Warto? :)

    Już nie mówiąc o takiej przyjemnej właściwości - przy zdejmowaniu
    środka trwałego na cele prywatne, po jego amortyzacji (a tu spokojnie może
    być jednorazowa) nie ponosisz kosztów, czyż nie? :)

    Minusów ujęcia w ŚT nie widzę. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 5. Data: 2020-01-02 14:26:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .org...
    On 2019-12-31, Kviat <Kviat> wrote:
    [...]
> [...]

    >tego jako
    >wyposażenie (wartość > 1500 zł).

    >A potem masz cały akapit na przerzucanie wyposażenia > ŚT gdy jednak

    No wlasnie, i co wtedy - kupic kolejny telefon/laptop, a ten schowac w
    szafie i twierdzic, ze wycofany z uzytku ?

    A mozna to tak, bez kwitu z utylizacji odpadu niebezpiecznego ? :-)

> [...]
    >może
    >być jednorazowa) nie ponosisz kosztów, czyż nie? :)

    Nie ponosisz ?
    Cos mi sie widzi, ze US chcialby zobaczyc zysk i VAT z tego powodu.

    Ale wyposazenia to pewnie tez dotyczy :-)

    J.

  • 6. Data: 2020-01-02 21:30:41
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-02, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > No wlasnie, i co wtedy - kupic kolejny telefon/laptop, a ten schowac w
    > szafie i twierdzic, ze wycofany z uzytku ?

    Ja kupuję telefony raz na kilka lat i bez problemu w ŚT trzymam :)

    > Nie ponosisz ?
    > Cos mi sie widzi, ze US chcialby zobaczyc zysk i VAT z tego powodu.

    Kolega pytający nie był VATowcem, więc to go nie rusza.
    Jak wycofujesz to przestajesz naliczać kolejne odpisy, ale sytuacji
    z jednorazową amortyzacją to nie dotyczy.

    A jak sprzedasz w ciągu tych 6 lat, to oczywiście dochód jest
    dochodem z DG.

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wycofanie-srodka-
    trwalego-na-cele-prywatne

    > Ale wyposazenia to pewnie tez dotyczy :-)

    Wyposażenia to przede wszystkim. :)
    Dlatego nie widzę korzyści z takiego "ułatwienia sobie".

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 7. Data: 2020-01-02 22:56:16
    Od: Kviat

    W dniu 02.01.2020 o 10:08, Wojciech Bancer pisze:
    > On 2019-12-31, Kviat <Kviat> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Bo to ma swoje korzyści? Np. jak wycofasz zamortyzowany ŚT.

    Nijak. Nie będzie w ewidencji ŚT, to nie będzie trzeba go wycofywać z ŚT.

    > I jaką masz alternatywę? Przepisy nie przewidują wrzucenia
    > tego jako czysty koszt (patrz niżej).

    Jak nie jak tak. Miałeś to wyjaśnione w linku.

    > Inna sprawa, to faktyczne przyzwolenie na wykorzystywanie ŚT także w celach
    > prywatnych, w przeciwieństwie do składników wpisanych do EW, czy wrzuconych
    > po prostu w koszty:

    Hm...

    > Jeśli więc przedsiębiorca zdecyduje się ująć w kosztach składnik majątku (nieujęty
    w środkach
    > trwałych), to powinien on służyć do celów związanych z prowadzeniem działalności.

    No przecież służy...

    > Jeśli
    > bowiem w ewidencji wyposażenia znajdzie się składnik,

    Ale się nie znajduje. Bo nie wrzucamy ani do ew. ŚT ani do ew. wyposażenia.

    > który będzie przez przedsiębiorcę
    > lub inne osoby wykorzystywany do celów prywatnych, należy dokonać korekty kosztów.
    > Korekta kosztów będzie następstwem wycofania składnika wyposażenia z ewidencji.

    Wycofać z ewidencji wyposażenia coś, czego nie ma w ew. wyposażenia?

> [...]
    -wyposazenie

    > To doczytaj ten artykuł do końca. W alternatywie masz wprowadzenie tego jako

    Nie.

    "Kwalifikowanie zakupu składników majątku (szczególnie niskocennych)
    zależy więc w dużej mierze od podatnika. To podatnik decyduje, czy dany
    sprzęt będzie użytkowany przez okres dłuższy niż rok i zaliczy go do
    środków trwałych, czy też będzie użytkowany krócej i zostanie ujęty w
    ewidencji wyposażenia bądź ze względu na niską wartość trafi
    bezpośrednio do kosztów bez dodatkowego ewidencjonowania.

    Zobacz więcej:
> [...]

    > składniki majątku, których nie ujęto w ewidencji środków trwałych, a których
    > wartość jednostkowa przekracza kwotę 1.500 zł.

    I jego okres użytkowania wynosi (ma wynieść) krócej niż rok...

    > A potem masz cały akapit na przerzucanie wyposażenia > ŚT gdy jednak
    > przekroczysz rok. Warto? :)

    Dlatego warto nisko cenne (poniżej 10ty.) nie wrzucać ani do ŚT ani do
    ew. wyposażenia.

> [...]
    > środka trwałego na cele prywatne, po jego amortyzacji (a tu spokojnie może
    > być jednorazowa) nie ponosisz kosztów, czyż nie? :)

    Tylko po co sobie zawracać głowę drobnymi sprzętami do 10tys, skoro
    można wrzucić w koszty bez żadnych ewidencji?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 8. Data: 2020-01-02 23:02:34
    Od: Kviat

    W dniu 02.01.2020 o 21:30, Wojciech Bancer pisze:

    > [...]
    >
    > Ja kupuję telefony raz na kilka lat i bez problemu w ŚT trzymam :)

    Bo kiedyś tak było i wielu ludzi dalej tak robi. Z rozpędu i z
    przyzwyczajenia.
    A w międzyczasie przepisy się zmieniły. Znaczy się zliberalizowały się,
    bo w końcu ktoś doszedł do (słusznego) wniosku, że nazywanie sprzętu do
    10tys. środkiem trwałym to trochę przegięcie :)
    Ale zostawili, że jak toś chce, to może sobie dalej ewidencjonować w ŚT.
    Co kto lubi.

    > Wyposażenia to przede wszystkim. :)
    > Dlatego nie widzę korzyści z takiego "ułatwienia sobie".

    A ja widzę.
    Dla mnie każda zmiana zmniejszająca papierkologię (tym bardziej przy
    niskich kwotach), to dobra zmiana ;)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 9. Data: 2020-01-03 11:25:20
    Od: Nikt <n...@g...com>

    Kupiłeś za wcześnie :) Od 1 stycznia 2020 z Rozporządzenia o KPiR wypadła ewidencja
    wyposażenia.

  • 10. Data: 2020-01-03 16:29:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .org...
    On 2020-01-02, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    [...]

    >Ja kupuję telefony raz na kilka lat i bez problemu w ŚT trzymam :)

    ale mowa byla o "wyposazeniu", i to jeszcze takim, zeby rzeczywiscie
    nie dluzej niz rok, bo sie nie oplaca :-)

    >Kolega pytający nie był VATowcem, więc to go nie rusza.

    Nie bylbym taki pewien, w tych naszych przepisach :-)

> [...]
    >z jednorazową amortyzacją to nie dotyczy.

    >A jak sprzedasz w ciągu tych 6 lat, to oczywiście dochód jest

    Hm, i tak US pozwoli zamortyzowac ST calkowicie, a potem przejac na
    wlasnosc prywatna ?
    Przy uczciwym czasie amortyzacji to moze byloby i zasadne, ale
    trzyletni samochod ma spora wartosc.

    A telefonu to sie chyba jednorazowo amortyzuje, i co - za miesiac
    mozna dac zonie/dziecku ? :-)

    >Wyposażenia to przede wszystkim. :)
    >Dlatego nie widzę korzyści z takiego "ułatwienia sobie".

    jak rozumiem - szybszy "okres amortyzacji", choc jak widac - ryzykowny

    J.