  • 1. Data: 2006-06-05 15:30:44
    Temat: Czy coś mi grozi?
    Od: "Karol" <r...@o...eu>

    Witam!

    Prowadzę sklep (DG, KPiR, VAT) a lokal wynajmuję od właściciela budynku.
    Ponieważ twierdzi on, że jest zwolniony z VAT-tu wystawia mi rachunki.
    Wliczam je oczywiście w koszty. Wydaje mi się jednak, że zwolnienie z VAT-tu
    nie powinno mu przysługiwać ze względu na duży przychód (ilość wynajmowanych
    lokali * stawka na m2.)

    To nie maja sprawa, ale jeżeli okazało by się, że właściciel budynku
    powinien być już vatowcem, a w rezultacie jego rachunki są wystawione
    niepoprawnie, to czy mogę się obawiać nieprzyjemności ze strony US?

    Pozdrawiam

    Karol

  • 2. Data: 2006-06-05 19:49:24
    Temat: Re: Czy coś mi grozi?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Jun 2006, Karol wrote:

    > To nie maja sprawa, ale jeżeli okazało by się, że właściciel budynku
    > powinien być już vatowcem, a w rezultacie jego rachunki są wystawione
    > niepoprawnie, to czy mogę się obawiać nieprzyjemności ze strony US?

    IMHO pytanie ma paradoksalny związek z wątkiem "wyliczenia na
    fakturze brutto" :) - IMO tu jest odpowiedź co do ew. "czepiania
    się" z powodu VAT. Obejrzałeś jaka jest kanoniczna (najprostsza
    wynikająca z zapisu ustawy) forma "liczenia VAT"? (podpowiedź:
    wcale NIE jest to "netto razy stawka").
    I dodatkowe pytanie (nie krzyczeć że absurdalne, wiem): czy
    na podstawie rachunku wolno odliczyć VAT? Odpowiedź IMO przesądza
    o "czepianiu się" z powodu podatku dochodowego (zawyżenia
    kosztów o kwotę VAT).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-06-05 20:48:29
    Od: "Karol" <r...@o...eu>

> [...]
    > na podstawie rachunku wolno odliczyć VAT? Odpowiedź IMO przesądza
    > o "czepianiu się" z powodu podatku dochodowego (zawyżenia

    Oczywiście że VATu nie odliczam na podst. rachunku.
    Chodziło mi raczej o możliwość podważenia poprawności wrzucenia
    w koszty dokumentu, który jest wystawiony przez "oszusta".
    To tak jak zarejestrowałbym zakup od firmy, która nie istnieje.

    Dzięki za zainteresowanie
    Karol

  • 4. Data: 2006-06-06 11:15:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Jun 2006, Karol wrote:

    > Oczywiście że VATu nie odliczam na podst. rachunku.

    Najczęściej oznacza to że "mamy problem VAT z głowy" - acz nie
    zawsze (ten przypadek z proporcją zakupów :) który jednak najmu
    nie dotyczy - bo tylko towarów)
    Wskazywałem raczej w tę stronę: problem VAT mamy z głowy bo wykazana
    kwota brutto jest prawidłowa zaś prawo do odliczania VAT nie powstało,
    IMO choćby na głowie stanąć nie można się ewidencji przyczepić.

    > Chodziło mi raczej o możliwość podważenia poprawności wrzucenia
    > w koszty dokumentu, który jest wystawiony przez "oszusta".
    > To tak jak zarejestrowałbym zakup od firmy, która nie istnieje.

    Ale "ten" istnieje (jako firma), jak mniemam?
    No to idziemy dalej: zakładamy że MIAŁA być f-ra.
    Ale:
    - kwota netto miała prawo być w kosztach
    - prawo do odliczenia nie powstało z... braku faktury.
    A jak podatnik nie może odliczyć VATu to IMVHO może w koszty :)
    Czyli jak całość jest w KUP to jest na swoim miejscu.
    Źle gadam?

    Oczywiście to NIE znaczy, że w razie korekty przez najemcę nie trzeba
    korekty przyjąć - bo to będzie inny kfiatek.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)