  • 1. Data: 2005-05-12 23:22:03
    Temat: Czy płatnik vat musi ZAWSZE wystawiać fakturę?
    Od: "Trent" <t...@p...onet.pl>

    Wynalazłem coś takiego pod tym linkiem:
    http://www.blinfo.pl/books/samples/sol3.pdf
    (A link na stronce http://www.blinfo.pl/book.gml?art=sol , gdyby ktoś chciał
    wiedzieć.)

    Podany jest przykład w którym:
    "Agnieszka jest podatnikiem podatku VAT, wystawia więc klientom faktury
    (niektórzy klienci, głównie osoby prywatne, nie potrzebują faktur ani rachunków,
    jednak bycie podatnikiem VAT oznacza, że faktura musi być wystawiona i
    zarejestrowana w ewidencji sprzedaży i zakupów VAT)."

    Czy to prawda?

    Czy to oznacza w takim razie, że będąc płatnikiem VAT-u musiałbym fakturę
    wystawiać zawsze (nawet gdy zakupu dokonuje osoba prywatna), a wysyłać tylko tym
    osobom, które sobie zażyczą?

    Wybaczcie jeśli pytam o rzecz oczywistą :) po prostu wszedzie czytałem, że
    osobom bez DG nie trzeba wystawiać faktur - i zawsze interpretowałem to tak, że
    nie trzeba wystawiać wcale, a z powyższego wychodziłoby raczej, że wystawiać
    (czyli wypisać i zaewidencjonować) trzeba zawsze, tylko nie zawsze trzeba
    przekazywać klientowi.

    I czy jeśli faktycznie tak jest, czy da się jakoś ewidencjonować "hurtowo"
    więcej transakcji naraz, tak by nie trzeba było wystawiać faktury na każdą osobę
    bez DG oddzielnie? (Przypuszczam, że nie, no ale pytam na wszelki wypadek - nie
    bijcie, jeśli to debilne pytanie, hyhy)

    Dodam jeszcze, że: prowadzić będę sprzedać wysyłkową z wpłatami wyłącznie na
    konto (czyli bez kasy fiskalnej), ryczałt ewidencjonowany, płatnik VAT.

  • 2. Data: 2005-05-13 13:46:41
    Temat: Re: Czy płatnik vat musi ZAWSZE wystawiać fakturę?
    Od: "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel>

    In article <0...@n...onet.pl>, Trent wrote:

> [...]
    > (czyli wypisać i zaewidencjonować) trzeba zawsze, tylko nie zawsze trzeba

    przez chwile tez myslalem ze to oczywiste, ale zaswitalo mi pytanie:
    A jak policzysz VAT naliczony (czy nalezny, zawsze mi sie myla).
    Pomijam ozcywiscie posiadanie kasy.
    --

    czeslawATdemonDOTslpDOTpl

  • 3. Data: 2005-05-13 14:00:39
    Od: "Trent" <t...@p...onet.pl>

    > przez chwile tez myslalem ze to oczywiste, ale zaswitalo mi pytanie:
    > A jak policzysz VAT naliczony (czy nalezny, zawsze mi sie myla).
    > Pomijam ozcywiscie posiadanie kasy.

    Ale na fakturze powinien byc numer NIP nabywcy - a przecież nie będę pytał
    każdego pana czesia o jego NIP :) Pomijając już fakt, że nie wszyscy ludzie
    mają NIP...

    A może NIP nabywcy nie jest jednak obowiązkowy na fakturze VAT?

  • 4. Data: 2005-05-13 14:44:50
    Od: "Krzysiek" <n...@n...pl>

    > A może NIP nabywcy nie jest jednak obowiązkowy na fakturze VAT?

    Wydaje mi sie, ze NIP jest potrzebny tylko w wypadku gdy klientem jest
    firma.

    Pozdrowienia
    Krzysiek

  • 5. Data: 2005-05-13 15:52:41
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Trent <t...@p...onet.pl> wrote:
    > A może NIP nabywcy nie jest jednak obowiązkowy na fakturze VAT?

    Nie jest - w RMF dot. zawartości faktur jest odpowiednia informacja.

    P.

  • 6. Data: 2005-05-13 19:48:09
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    Nie masz obowiązku wystawiania faktur każdemu klintowi, tzn osobie
    fizycznej, jeśli ona tego nie chce. I jeśli nie musisz rejestrować kasy
    fiskalnej, prowadzisz dla sprzeadaży nieudokumentowanej fakturami tzw.
    ewidencji sprzedazy, w której to własnie uwzgledniasz. Ewidencje sprzedaży
    prowadzisz w formie zestawienia za cały miesiąc. Wpisujesz po prostu
    sprzedaż z każdego dnia i sumujesz to. Dla potrzeb VAT mozesz tam ujać
    również podatek VAT. Szczegółów szukaj w Rozporządzeniu w sprawie
    prowadzenia KPiR.

  • 7. Data: 2005-05-14 00:45:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 May 2005, Kalina wrote:

    >+ fiskalnej, prowadzisz dla sprzeadaży nieudokumentowanej fakturami tzw.
    >+ ewidencji sprzedazy, w której to własnie uwzgledniasz. Ewidencje sprzedaży
    >+ prowadzisz w formie zestawienia za cały miesiąc.

    Ekhm... Do ES VAT wpisuje się wszystko - w tym faktury....
    A "zestawienia" robi się *dziennie*... par. 8.4, par. 13..1,
    par. 18.1, par. 19.1: można "różnie", ale co najmniej *jedną*
    dokumentację (albo zestawienia, albo ewidencję sprzedaży,
    albo KPiR) - oczywiście jeśli nie ma kasy fiskalnej robiącej
    *dzienne* :) raporty - trzeba wypisywać *dziennie* właśnie.
    Nie można "spisywać zestawienia" raz na miesiąc", IMHO :)

    >+ Wpisujesz po prostu
    >+ sprzedaż z każdego dnia i sumujesz to.

    ...no ale ta "sprzedaż z każdego dnia" musi juz być (wcześniej !)
    udokumentowana - "czymś" :) Albo "zestawieniem dziennym", albo
    wpisami...

    Przy okazji (raczej "googlowi ku pamięci", nie do ciebie :)):
    nim ktoś spyta co zrobić w takim układzie z VATem (no bo jak
    sprzedaż będzie z *różnymi* stawkami - a mamy tylko *dzienne*
    zestawienie... to kto tego VATu ma szukać...) - istnieje hasło
    "proporcja zakupów" :)

    >+ Dla potrzeb VAT mozesz tam ujać również podatek VAT.

    ...to ("proporcja zakupów") na wypadek jakby *nie* był ujęty :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-05-14 11:49:01
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    > Ekhm... Do ES VAT wpisuje się wszystko - w tym faktury....
    > A "zestawienia" robi się *dziennie*... par. 8.4, par. 18.1,

    Masz rację, ale zestawienie jest jedno za cały miesiąc, tylko zapisów w nim
    dokonujesz każdego dnia 9dokładnie to wynika z przytoczonego przez ciebie
    punktu :)

    par. 13..1,
    Tu troche poszedłeś nie na temat - tu jest mowa dziennym zestawieniu
    sprzedazy (faktur), a nie o ewidencji sprzedazy. Bo w ewidencji nie ujmuje
    się faktur, tylko wyłącznie to, co nie zostało nimi (lub rachunkami)
    udokumentowne.

> [...]
    > *dzienne* :) raporty - trzeba wypisywać *dziennie* właśnie.
    > Nie można "spisywać zestawienia" raz na miesiąc", IMHO :)

    Nie mówimy przecież o spisywaniu jednego dnia, tylko (co zresztą napisałam
    niżej, o zsumowaniu jednego - ostatniego dnia miesiąca wszystkich pozycji z
    całego miesiąca). I to, zgodnie zresztą z
    par. 30. 3 można ująć w KPiR w jednej pozycji. A w oddzielnej pozycji np
    zestawienie faktur sprzedaży, jeśli takie istnieją.

    > ...no ale ta "sprzedaż z każdego dnia" musi juz być (wcześniej !)
    > udokumentowana - "czymś" :) Albo "zestawieniem dziennym", albo
    > wpisami...

    to jasne - moze być, jak przyznajesz, wpisami dziennymi

    a przy okazji.... od dawna już borykam się z takim problemem....
    firma prowadzi sklep i ma kasę fiskalną. Oprócz tego wystawia fv dla firm.
    Ich programik drukuje na koniec miesiąca podsumowanie miesiąca i rejestry
    sprzedaży (oddzielnie fv sprzedaży, oddzielnie fv do paragonów itd). Dostaję
    też miesięczne zestawienie z kasy fiskalnej. I tu problem, bo program
    komputerowy jakoś inaczej zaokrągla i zawsze kwoty netto z zestawienia sa
    ciut inne niż z kasy.
    Do KPiR wpisuję więc przychód w 2 pozycjach:
    1. Kwota netto z wydruku fiskalnego
    2. Sporządzam zestawienie sprzedaży, w którym uwzgledniam tylko pozostałą
    sprzedaż (bez paragonów w ogóle).
    Czy robie prawidłowo???? Mam taką nadzieję :)

    Pozdrawiam
    monika

  • 9. Data: 2005-05-14 20:26:59
    Od: oldMan <j...@f...pl>

    Kalina napisał(a):
> [...]
    > sprzedaż (bez paragonów w ogóle).
    > Czy robie prawidłowo???? Mam taką nadzieję :)

    Mój programik na koniec dnia drukuje tylko zestawienie dzienne paragonów
    i dzienne zestawienie sprzedaży fiskalnej, które to mimo wszystko nie
    może być dowodem nawet jak dołączysz raport dobowy. Wybrnołem z tego w
    inny sposób w arkuszu kalkulacyjnym zrobiłem sobie rozliczenie z faktur
    i paragonów. Księguję na bieżąco codziennie. Kontrola z uS się do tego
    nie doczepiła. Jak chcesz to prześlę ci projekt na priva.

  • 10. Data: 2005-05-14 20:28:46
    Od: oldMan <j...@f...pl>