  • 1. Data: 2005-02-24 05:40:16
    Temat: Re: DG a VAT
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 2/24/2005 9:42 AM, Karol Zielinski wrote:
    > Witam serdecznie,
    >
    > jestem nowy w tym temacie... wiec i moje pytania sa raczej pytaniami laika,
    > nie zas skomplikowanymi pytaniami. Jestem podatnikiem VAT, prowadze
    > dzialalnosc od stycznia 2005r. Teraz musze rozliczyc sie za VAT z Urzedem
    > Skarbowym. W zwiazku z tym pare pytan...
    >
    > 1. Czy w momencie kiedy moja dzialalnosc gospodarcza miala w danym miesiacu
    > straty to musze skladac deklaracje VAT-7?

    Strata, to Twój problem, więc tak. Teoretycznie, gdy masz mały wynik
    finansowy (lub ujemny), nie zatrudniasz ludzi (częste w DG) to masz
    mało VAT-u do zapłacenia, lub wręcz "ujemny".

    Są jednak przypadki (nabycie wewnątrzunijne) gdy możesz mieć dużą stratę
    i płacić duży VAT - bo do zakupów wewnątrzunijnych doliczasz i odliczasz
    VAT, więc nic nie wnosi on do sprawy, a VAT od swojej sprzedaży
    pomniejszasz jedynie o ten od telefonów i ołówków.

    > 2. Czy straty z miesiaca poprzedniego moge odliczyc sobie od podatku VAT w
    > miesiacach nastepnych?

    Straty i VAT to gruszki i jabłka - straty dotyczą podatku dochodowego,
    VAT to osobna sprawa. Być może używasz pewnego skrótu myslowego, tj.
    chcesz rozliczać VAT, którego zapłaciłeś "za dużo" - "potem", gdy będzie
    od czego - generalnie tak, ale są ograniczenia.

    > 3. Add2 Jesli tak, to na jakich zasadach i przez jak dlugi okres czasu moge
    > je sobie odliczac?

    Teoretycznie by odliczyć VAT wydatek obłożony tym podatkiem musi wiązac
    się z uzyskiwanym przychodem - teraz lub w przyszłości.
    Ustawodawstwo unijne zakłada, że VAT powinien być neutralny, tzn. prawo
    odliczenia ma charakter niejako absolutny.
    Jednakże w dotychczasowej praktyce legislacyjno-rozporzadzeniowej
    ustawodawca nałożył mnóstwo ograniczeń, które są w konflikcie z
    ustawodawstwem unijnym.

    Doradcy podatkowi na Twoje pytanie odpowiadają - tak, ale nie wiadomo,
    czy Twój urząd podatkowy o tym wie, co aktualnie wolno.
    Stąd może sie tak zdarzyć, że zanim udowodnisz swoje prawo zostaniesz
    zajebany.

    Pzdr: Catbert

  • 2. Data: 2005-02-24 08:42:16
    Temat: DG a VAT

[...]