  • 1. Data: 2006-12-05 22:52:27
    Temat: DG a działalność wykonywana osobiście
    Od: "szuszu" <W...@g...com>

    Witam,

    znalazłam na stronie www.pit.pl częściową odpowiedź na nurtujące mnie
    pytanie jak rozliczać się z umów o dzieło zawieranych z różnymi czasopismami
    prowadząc jednocześnie DG i będąc VAtowcem, oto odpowiedź z
    https://www.e-doradca.pit.pl/pages/i/2109.php :

    "Może Pani (...) wystawiać faktury VAT, przy VAT 7% zgodnie z poz.162
    załącznika nr 3 do cyt. ustawy - wtedy fakturę ujmuje Pani w ewidencji VAT
    (tej firmowej), ale nie w księgowości dla celów podatku dochodowego (nabywca
    praw autorskich rozlicza Panią w zakresie VAT jako vatowca, natomiast od
    kwoty netto potrąca zaliczkę na podatek dochodowy jako od osoby fizycznej
    "prywatnej")"

    "Reasumując - umowę podpisuje Pani jako nie-firma, najlepiej jako
    nie-vatowiec. W takim wypadku rozliczana jest Pani na podstawie umowy o
    dzieło, jak zazwyczaj (50% kup). Jeżeli decyduje się Pani na bycie vatowcem
    proszę wystawiać faktury w stawce: zwolnione (kultura) albo 7% (pozostałe)."

    No i wszystko ładnie się wyjaśniło tylko mam jeszcze wątpliwość co w
    przypadku jeśli jako PKD mojej DG mam: "działalność twórców i artystów gdzie
    indziej niesklasyfikowana" oraz "działalność agencji informacyjnych" ?? Czy
    to nie powoduje że automatycznie pwinnam rozliczać się na DG ??
    Taka dziwna sprzeczność bo z jednej strony jeśli coś się ma wpisane do DG to
    nie można już tego robić osobiście, a z drugiej strony w ustawie o pdof
    art.13 "za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się 2)
    przychody z osobiście wykonywanej działalnosci artystycznej, literackiej,
    (...) oraz dziennikarstwa (...)"

    Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenia z tym związane lub mógłby przeanalizowac
    ten problem będę wdzięczna.

  • 2. Data: 2006-12-06 08:55:38
    Temat: Re: DG a działalność wykonywana osobiście
    Od: "Doktorynka" <b...@a...pl>

    Użytkownik "szuszu" <W...@g...com> napisał w wiadomości

    Rowniez Art. 15 pkt 3a VAt mowi o tym, ze dzialalnosc tworcza nie jest DG.
    Poczekaj, zglosilam te same watpliwosci swojemu zleceniodawcy, sprawa poszla
    do ich doradcy podatkowego oraz do US. Zamierzam wyciagnac ten argument, o
    ktorym piszesz - PKD. Do 15.12 powinnakm sie dowiedziec i dam Ci znac.

  • 3. Data: 2006-12-06 10:27:02
    Od: "szuszu" <W...@g...com>

> [...]
    > poszla do ich doradcy podatkowego oraz do US. Zamierzam wyciagnac ten
    > argument, o ktorym piszesz - PKD. Do 15.12 powinnakm sie dowiedziec i dam

    Super :) dzięki

  • 4. Data: 2006-12-06 17:34:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Dec 2006, szuszu wrote:

    > https://www.e-doradca.pit.pl/pages/i/2109.php :

    Mi tu brakuje jednej ważnej rzeczy: daty udzielenie odpowiedzi.
    Bo jak pamiętam (nie mam zdrowia znowu szukać po ustawie :)) było tak,
    że z VAT były wykluczone (nie podlegały) tylko przychody z umów
    wykonywanych osobiście, co powodowało iż przychody z praw autorskich
    były oVATowane (również jeśli były skutkiem umowy o dzieło).
    Ale ten przepis zdaje się zmieniono!

> [...]
    > indziej niesklasyfikowana" oraz "działalność agencji informacyjnych" ?? Czy
    > to nie powoduje że automatycznie pwinnam rozliczać się na DG ??

    Dobre pytanie, bo do 2003 zapisy UoPDoOF tak klasyfikowały DG (znaczy
    wszystko co bylo *w zakresie* "świadczenia dla ludności" było DG,
    po zmianie... nie widziałem dobrej odpowiedzi!

    > Taka dziwna sprzeczność bo z jednej strony jeśli coś się ma wpisane do DG to
    > nie można już tego robić osobiście,

    Wskaż przepis, interpretację "urzędową" lub wyrok dotyczące stanu
    prawnego od 1.V.2004 :)
    Przypuszczam że w większości US urzędnicy zajmą takie stanowisko jak
    piszesz - glownie dlatego że tak BYŁO.
    Natomiast czy naprawdę nie nie można... sam chciałbym wiedzieć!
    IMO przepisy UoPDoOF już tak nie stanowią, zaś UoPTU(VAT) powołuje się
    na PDoOF właśnie. I mamy impas :]

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2006-12-07 21:04:38
    Od: "szuszu" <W...@g...com>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0612061828460.3200@athlon64...

> [...]
    > wykonywanych osobiście, co powodowało iż przychody z praw autorskich
    > były oVATowane (również jeśli były skutkiem umowy o dzieło).

    hmm... w zasadzie ja nie mam dylematu związanego z Vatem, poniewaz już
    jestem Vatowcem więc cokolwiek bym nie robiła (oprócz umowy o pracę) muszę
    to ovatować.., tak?

> [...]
    > Natomiast czy naprawdę nie nie można... sam chciałbym wiedzieć!
    > IMO przepisy UoPDoOF już tak nie stanowią, zaś UoPTU(VAT) powołuje się

    a no właśnie :[

  • 6. Data: 2006-12-15 16:12:40
    Od: "szuszu" <W...@g...com>

> [...]
    > poszla do ich doradcy podatkowego oraz do US. Zamierzam wyciagnac ten
    > argument, o ktorym piszesz - PKD. Do 15.12 powinnakm sie dowiedziec i dam

    i jak się sprawy mają??