  • 1. Data: 2011-06-07 17:05:14
    Temat: DG a sprzedaż
    Od: "mohamed" <f...@w...pl>

    Witam,
    prowadzę działalnośc gospodarczą - głównie sprzedaż oprogramowania (na
    licencje). Teraz chcę sprzedać autorskie prawa majątkowe do kilku swoich
    programów.

    1) Czy musze to wciągać w DG (FV) czy mogę tego dokonać poprzez umowę
    kupna-sprzedaży?

    2) Jaka jest stawka VAT na sprzedaż autorskich praw majątkowych do
    oprogramowania komputerowego?

    Jeśli będą potrzebne dodatkowe informacje, aby móc odpowiedzieć to czym
    prędzej odpiszę :-)

  • 2. Data: 2011-06-07 18:57:37
    Temat: Re: DG a sprzedaż
    Od: <s...@a...pl>

    > 1) Czy musze to wciągać w DG (FV) czy mogę tego dokonać poprzez umowę
    > kupna-sprzedaży?

    A przy DG umowy nie zawierasz?

    :)

  • 3. Data: 2011-06-07 22:08:12
    Od: "mohamed" <f...@w...pl>

    Użytkownik <s...@a...pl> napisał w wiadomości

    > A przy DG umowy nie zawierasz?
    >
    > :)

    Sprzedając nie poprzez fakturę VAT, lecz umowę kupna-sprzedaży obejmuje mnie
    podatek od czynności cywilno prawnych PCC (1 lub 2% chyba). Przy sprzedaży
    na fakturę VAT mam do zapłacenia 18% dochodowego + (8% lub 23% - nie wiem
    dokładnie) VAT. Więc jest różnica.

  • 4. Data: 2011-06-07 22:25:36
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "mohamed" <f...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sprzedaży na fakturę VAT mam do zapłacenia 18% dochodowego + (8% lub 23% -
    > nie wiem dokładnie) VAT. Więc jest różnica.

    Umowe kupna-sprzedazy (a wlasciwie umowe sprzedazy) zawsze zawierasz -
    wystawiajac fakture tez ja zawierasz - tylko ustnie.
    Jesli dokonasz transakcji wchodzacej normalnie w zakres DG to - bedac
    watowcem - niezlaeznie od tego jakie papierki przy okazji wystawisz i
    podpiszesz, zaplacisz VAT a nie PCC

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2011-06-08 06:04:01
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 08 Jun 2011 00:25:36 +0200, SDD napisał(a):

    > Jesli dokonasz
    > transakcji wchodzacej normalnie w zakres DG to - bedac watowcem -
    > niezlaeznie od tego jakie papierki przy okazji wystawisz i podpiszesz,
    > zaplacisz VAT a nie PCC

    1. A jeśli nie będzie wchodziła w zakres DG? Bo jak dotąd wydawało mi
    się, że "wchodzenie w zakres" nie decyduje o objęciu VAT-em.

    2. Według wszystkich znanych mi ostatnich interpretacji skarbówki
    sprzedaż majątkowych praw autorskich do oprogramowania nie wchodzi w
    zakres DG - jest odrębnym źródłem przychodu.

    3. Jeśli coś jest objęte VAT-em, a nie wchodzi w zakres DG, to nadal przy
    sprzedaży firmie trzeba na to wystawić fakturę VAT.

  • 6. Data: 2011-06-08 06:46:25
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 08 Jun 2011 00:08:12 +0200, mohamed napisał(a):

    > Sprzedaj?c nie poprzez fakture VAT, lecz umowe kupna-sprzeda?y obejmuje
    > mnie podatek od czynno?ci cywilno prawnych PCC (1 lub 2% chyba). Przy
    > sprzeda?y na fakture VAT mam do zap?acenia 18% dochodowego + (8% lub 23%
    > - nie wiem dok?adnie) VAT. Wiec jest ró?nica.

    A skąd ci się wzięło, że bez faktury / umowy / DG sprzedaż praw nie
    podlega pod podatek dochodowy?

  • 7. Data: 2011-06-08 07:16:44
    Temat: Re: DG a sprzeda?
    Od: <s...@a...pl>

    > 1. A jeśli nie będzie wchodziła w zakres DG? Bo jak dotąd wydawało mi
    > się, że "wchodzenie w zakres" nie decyduje o objęciu VAT-em.

    DG według której definicji? :) Masz świadomosć, że jest ich kilka czy
    kilkanaście?
    Nie, nie decyduje

    > 3. Jeśli coś jest objęte VAT-em, a nie wchodzi w zakres DG, to nadal przy
    > sprzedaży firmie trzeba na to wystawić fakturę VAT.

    Jeśli wcześniej przekroczyłeś limit zwolnienia z VAT to tak. Na fakturze
    bedzie, że "nie podlega VAT" lub "NP". Ale stawiam, że aż takich przycodów
    by wypaść ze zwolnienia nie miałeś.

  • 8. Data: 2011-06-08 08:22:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Już ci powymieniali zastrzeżenia, ale pozwolę sobie w kwestii formalnej:

    On Wed, 8 Jun 2011, mohamed wrote:

    > Sprzedając nie poprzez fakturę VAT, lecz umowę kupna-sprzedaży

    - nie ma w przepisach "umowy kupna" tudzież "umowy kupna-sprzedaży".
    Jest umowa sprzedaży której stronami są sprzedawca i kupujący.
    Niemniej błędny tytuł nic nie zmienia, to będzie umowa sprzedaży
    (tak, to RÓWNIEŻ jest w przepisach)
    - "faktura VAT" w przypadku o którym mowa jak najbardziej dokumentuje
    wykonanie takiej samej umowę sprzedaży
    - umowa *NIE* dokumentuje sprzedaży, bo to DOKONANIE sprzedaży jest
    podstawą opodatkowania PCC, a nie jej zamiar (umowa sprzedaży
    może co najwyżej być dokumentem pomocniczym z którego wynika
    zamierzona wysokość transakcji); inna sprawa, że w myśl zasady
    przedstawionej powyżej, "papier" o którym mowa nierzadko nie jest
    UMOWĄ (zawieraną PRZED transakcją) lecz dokumentuje samo zdarzenie

    > obejmuje mnie podatek od czynności cywilno prawnych PCC (1 lub 2% chyba).

    W żadnym razie. PCC jest zmartwieniem kupującego.

    > Przy sprzedaży na fakturę VAT mam do zapłacenia 18% dochodowego

    A przy sprzedaży "bez faktury" to niby nie?

    > + (8% lub 23% - nie wiem dokładnie) VAT.

    8% dotyczy sprzedaży własnych praw majątkowych, IMVHO faktycznie
    miałoby zastosowanie. Z zastrzeżeniem, że uwaga dotyczy opisu (stan
    faktyczny znamy tylko z Twojego posta).

    Według opisów z archiwów - USy jednolicie kwalifikują sprzedaż
    własnych praw majątkowych do odrębnej kategorii wymienionej w ustawie,
    czyli nie do DG w rozumieniu podatku dochodowego.
    Ale to nie ma *NIC* wspólnego z VAT - bo w VAT jest osobna definicja
    "DG w rozumieniu VAT" i sprzedaż praw majątkowych w niej się mieści!

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2011-06-08 08:22:52
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-06-08 08:04, jureq wrote:
    > 2. Według wszystkich znanych mi ostatnich interpretacji skarbówki
    > sprzedaż majątkowych praw autorskich do oprogramowania nie wchodzi w
    > zakres DG - jest odrębnym źródłem przychodu.

    No chyba, że MPA *nabyłeś* w ramach DG, oczywiście.

    Piotrek

  • 10. Data: 2011-06-08 17:29:46
    Od: "mohamed" <f...@w...pl>

> [...]
    > Ale to nie ma *NIC* wspólnego z VAT - bo w VAT jest osobna definicja
    > "DG w rozumieniu VAT" i sprzedaż praw majątkowych w niej się mieści!

    Czyli jeżeli sprzedaż własnych praw autorskich jest zakwalifikowana nie do
    DG to w jaki sposób dokonać tej sprzedaży. Jaki dokument potwierdzający
    zakup należy wystawić kupującemu? No i oczywiście z całego tego zamieszania
    mam do zapłaty 18% dochodowego i 2% PCC?