  • 1. Data: 2005-09-14 08:33:16
    Temat: DG: kiedy wpadam w VAT
    Od: "kret" <k...@k...kret>

    Witam,

    Zakładam DG i nie wiem, czy mam się zgłosić do VAT-u. Nie chcę, bo to usługi
    i prawie zerowe koszty. Jeśli mam wpaść w VAT za jakiś czas, to wolę to
    zrobić od samego początku (zgłosić się dobrowolnie).

    PYTANIE:
    Czy jeśli co roku w każdym roku NIE będę przekraczał 10 tys. euro (lub
    odpowiednio, jak tam będzie określone przez ministra) (ale łącznie, tj. od
    początku założenia DG, przekroczę tę kwotę np. w drugim roku), to wpadam w
    VAT czy nie? Pytam różnych ludzi i otrzymuję różne odpowiedzi. Pani z US
    powiedziała (przez telefon), że nie. Znajoma księgowa, że tak. Dwóch
    znajomych prowadzących DG, że nie, dwóch innych że tak.

    W art 113, ust. 1 ustawy o VAT jest mowa, że "w poprzednim roku podatkowym".
    Ust. 5 mówi, że "jeśli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych...
    przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc". Wydaje się,
    że może chodzić o okres od początku prowadzenia działalności, ale przecież
    jest powołanie na ust. 1, a ten mówi o "poprzednim roku podatkowym".

    --
    pozdrawiam,
    Piotr Kresak

  • 2. Data: 2005-09-14 19:12:33
    Temat: Re: DG: kiedy wpadam w VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Sep 2005, kret wrote:

> [...]
    > VAT czy nie? Pytam różnych ludzi i otrzymuję różne odpowiedzi. Pani z US
    > powiedziała (przez telefon), że nie. Znajoma księgowa, że tak.

    1:0 dla USu !
    Czym ta ksiegowa się zajmuje ??

    > W art 113, ust. 1 ustawy o VAT jest mowa, że "w poprzednim roku podatkowym".

    ...nie inaczej.
    Przedstawię ci coś niepodatkowego - czyli argument zdroworozsądkowy,
    a te z podatkami mało miewają wspólnego :] - mianowicie jak wiesz
    istnieje obowiązek "trzymania dokumentacji" przez 5 lat "od końca
    roku..." itp (efektywnie dochodzi do 7 lat).
    I teraz wytłumacz mi, czy jak ktoś wurzuci "papiery" sprzed 7 lat to
    ma je ująć do proponowanej przez ciebie "sumy od początku DG" czy
    też już nie musi ??

> [...]
    > że może chodzić o okres od początku prowadzenia działalności, ale przecież
    > jest powołanie na ust. 1, a ten mówi o "poprzednim roku podatkowym".

    ...nie spotkałem się z innym tłumaczeniem tego przepisu :)
    Skąd ty wytrzasnąłeś księgową i tych dwu znajomych popierających
    jej zdanie ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)